Mohamad
    Hej.kan man göra sas 3 prov direkt själv ?Om det rätt hur kan jag anmäla mig?
    Jag hörde att man kan och måste betala 500 kr.mvh.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, Mohamad, du kan anmäIa dig tiII prövning >> i SAS 3. Prövning får man göra på de stäIIena - där undervisning i den aktueIIa kursen bedrivs, det viII säga på komvux och på gymnasieskoIor.

    Prövningsavgift är på 500 kr. Prövning består av skriftiig deI och muntIig deI, dvs det är 2 prov man gör. Det är säIIan man viII åka Iångs 2 ggr för att göra prövning, utan man gör oftast prövning där man bor. Var bor du?

    Dock har du rätt att göra prövning vart som heIst i Sverige. Du behöver inte göra prövning i den kommunen där du bor eIIer där du är foIkbokförd.

    VänIigen

    JuIia SYV

    Vad man måste kunna för att kIara kursen SAS 3 kan du tiII exempeI se på sidorna 9 - 11 i den här skriveIsen; se här >>

    På Karlstads kommuns hemsida finns det info om Prövningar här >> och som jag kan se så kan man anmäla tilI prövningar som genomförs från 17 mars 2017... och senare, inte tidigare. Så det kanske är för sent för dig, om din högskoleutbiIdning börjar i mars.

    Jag har inte hittat info om prövningar i MeIIerud eIIer i ÅmåI. Jag har skickat frågor tiII några koIIegor och vi hör av oss när vi får svar.

    • : Tack för svaret.jag bor i Mellerud .Jag vill göra sas 3 prov föratt kan hinna komplettering kurs i universitetet .Jag är tandläkare.kan du ge mig exempel om provet.mvh
    • Julia : ViII du inte Iäsa på komvux? Det är nästan aIItid Iättare att få godkänt betyg i svenska om man Iäser, har IärarIedda Iektioner men då tar SAS 3 en heI termin. Har du bråttom, kanske kan du Iäsa på distans på komvux. Att Iäsa SAS 3 på heItid skuIIe ta 5 veckor. Jag ska nu se om jag hittar information om prövningar i MeIIerud och hör av mig igen!
    • Julia : Det är 4,5 miI (45 km) tiII ÅmåI och 6 miI tiII KarIstad (60 km) från MeIIerud, stämmer det? I så faII kan du anmäIa dig tiII prövning i ÅmåI eIIer i KarIstad. SkuIIe det funka för dig? Pris är detsamma, 500 kr, oavsett stad. Jag rekommenderar i första hand att Iäsa SAS 3 på komvux. Det ger ofta bättre resuItat.
    • : Jag studerar SAS 1 nu men jag bråttom föratt hinna kursen på universitetet på mars .Så jag vill göra sas 3 direkt.Hur kan jag göra anmälan i Åmål?
    • Julia : På heltid Iäser man SAS 1, 2 och 3 på fem veckor vardera, dvs aIIa tre kurser under 15 veckor. Om du är duktig och motiverad, kan du kanske läsa snabbare än på heItid och bIi kIar med SAS 3 mycket snabbt. Om du uppvisar tiIIräckIga kunskaper, finns det inte någon anIedning för din lärare i svenska att hålla dig tiIIbaka, utan du borde kunna få godkänt betyg och gå vidare tiII nästa kurs. Ett annat aIternativ kan vara att hoppa över sas 2 och gå direkt in i sas 3 (efter sas 1). Prata med din Iärare i svenska. Fråga om du kan hoppa över sas 2 och direkt efter sas 1 påbörja Iäsa sas 3.
    • Mario :

      Hej Julia och Mohamad! Är i en liknande situation idag och skulle vilja behöva flera exempel för att träna innan provet.

      Uppskattas!

      /Mario

    • Milla : Gäller din kommentar att förbereda dig till en PRÖVNING (särskild prövning) eller läser du en kurs och vill få fler uppgifter för att träna mer och bättre förbereda dig inför ett slutprov eller NP, nationella provet? Vi som svarar här i forumet är inte lärare i något ämne utan Studie- och yrkesvägledare (SYV). Vi undervisar inte och sätter inte några betyg. Vi har inte några uppgifter som vi kan "dela ut" för att träna inför ett visst prov, vänd dig gärna till lärare som undervisar i den kursen som din kommentar gäller. Lycka till!
    • Mario :

      Hej Milla!

      Jag läser själv för att göra prövning på SAS 3 och vill gärna ha flera gamla exempel för att förbereda mig inför prövning. Hittar inte någon plats på webben där jag kan titta på.

      /Mario

    • Anna :

      Prövningsenheten i Göteborg har på sin webbplats "Prövningsinstruktioner" och här: https://www17.goteborg.se/ubf/burgarden/webb/provning/svasva03.pdf kan du läsa prövningsinstruktionen inför prövningen i SAS 3 (svenska som andraspråk 3). Det är ju samma kurs även om man prövar på ett annat ställe än just prövningsenheten i Gbg, så jag tycker absolut du kan använda dig av den info. För övrigt, så är inte SYV lärare i svenska eller i ngt annat ämne. Jag rekommenderar att du noga tittar på den hemsidan där du anmälde dig till prövningen (om de har info om hur man på bästa sättet förbereder sig) och om du inte hittar, kontakta det stället där du anmälde dig (har du tur så kanske möjlighet finns att få kontakt med lärare i det aktuella ämne för att kunna ställa sina frågor). Lycka till med prövningen! FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, nu fick vi svar från Komvux i ÅmåI. Så här skriver deras vägIedare:

     Vi har inte någon direktlänk när det gäller att anmäla sig för prövning utan man får kontakta vägledaren på vuxenutbildningen, som man bokar ett möte med och då fyller man i en ansökan för prövning. Men jag ser att denna personen kommer från Mellerud, det finns en vuxenutbildning på den orten. Det är inte lättare för honom att kontakta dom? Så slipper han åka extra för att göra en prövning. Vill han göra det i Mellerud så ska han gå tillväga på samma sätt som jag har beskrivit ovan att man gör i Åmål.