Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'kvot' (6 st.)

    • Emma

      Om jag aldrig klarar matten men vill gå konstnärlig utbildning?

      Finns det några andra sätt att komma in på ett nationellt program än via Introduktionsprogram om man har ett funktionshinder? Ett hinder som gör att man kanske aldrig kommer att klara alla av de tre viktigaste ämnena svenska, engelska och matte? Finns det några skolor med program som gör...

      Anna: : Hej, jag vet inte vilken inriktning på ES som du vill komma in på. Och det kan vara viktigt att veta. T.ex finns det i Stockholm 22 gymnasieskolor som erbjuder ES med olika... Läs hela svaret
    • Thea

      Vilket kvot ansöker jag i, B1 eller B2?

      Jag ska plugga upp mitt F i Fysik 2 på Komvux. När jag ansöker till universitetet, kommer jag då ansöka i B1 eller B2? Och om jag pluggar upp mina godkända betyg genom prövning, vilken kvot söker jag i då? Slutligen, om jag vill söka en...

      Milla : : hej Thea, när du söker till högskoleutbildning i Sverige, finns det ingen fråga som du bör svara på - ang. vilken eller vilka urvalsgrupper som du vill prövas i; utan Antagning.se... Läs hela svaret
    • Framtidsdrömmare

      Vad innebär antagningskvoten BF?

      Hej! Om man läser kurser (t.ex. kurser som ingår i ett naturvetenskapligt basår), och får 4,0 i omdöme på folkhögskolan som resultat av samtliga kurser. Räknas dessa in i ansökningskvoten BF för sig endast, eller räknas även föregående gymnasiebetyg in i denna kvoten?

      Anna: : Hej, Anders! Jag är inte helt "hundra" på vad du menar och det kanske är bäst att du hör med Antagning.se - som just genomför antagning till program på högkolor/universitet i... Läs hela svaret
    • Ebba

      Vilken urvalsgrupp hamnar jag i?

      Jag gick ut gymnasiet förra året och läste samhällsprogrammet. Nu funderar jag på att studera till Audionom, men jag har inte behörighet till det eftersom jag endast har Naturkunskap 1 och man behöver Naturkunskap 2. Jag funderar på att läsa Naturkunskap 2 på komvux, och jag undrar då i fall jag...

      Anna: : Hej Ebba, Det är urvalsgruppen BII för dem, som har kompletterat sina gymnasiebetyg. Om du söker till en annan utbildning där Naturkunskap 2 inte behövs för behörighet, kommer du att prövas både i BI gruppen (de som inte... Läs hela svaret
    • Sara

      Hur många har sökt in från gy 11 och hamnat i Blex?

      Hej! Jag kommer att ta studenten nu i vår med det nya betygssystemet, och planen är att jag i höst ska läsa vidare på universitetet till Civilingenjör. För tillfället kommer mina poäng att ligga precis vid gränsen som var vid förra årets intagning i Urval 2, då jag kommer att få mellan 20,0 -...

      Lena: : Hejsan, du hittar dessvärre ingen statistik än på sökande eftersom GY11 inte har gått ut än och söket blir först klart i juli någon gång. Statistik kan vi nog inte få förren i aug-sept. Hur många... Läs hela svaret
    • Jasmine

      Vad ska jag välja, har ingen aning? Tips?

      Snart är det ju dags för omvalsperioden till gymnasievalet. Jag väljer mellan Natur och Sam. Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska välja. Mina betyg i skolan är bra. Både mina SO och NO-ämnen ligger på B. Matte lika så. Svenska B, spanska C och engelska C. Det är mina betyg på ett...

      Fråga: : Det verkar ju som att ett Sam eller ett Naturprogram vore något för dig. Eftersom du gillar prov och inlämningar o ha bra studierutiner och ambitioner så bör du klara båda programmen bra. På både Sam och Natur får du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga