Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'diagnoser' (7 st.)

    • Wernah

      Vilka alternativ har jag när jag slutar gymnasiet?

      Hej, jag är 18 år och går mitt sista år på skolan där jag läser in grundskoleämnen. Jag läser även programmering 1. Jag undrar vilka alternativ/val jag har efter jag har slutat skolan? Jag är väldigt intresserad i programmering och har diagnoserna Autism och ADHD.

      Milla : : Hej!Yrken inom DATA/IT är i Sverige, för det mesta, icke-reglerade; det betyder att hen som anställer (arbetsgivare) får fritt bestämma vem hen anställer (med vilken utbildning... Läs hela svaret
    • Ella

      Förlängd gymnasietid?

      Jag vill väldigt gärna gå naturprogrammet för jag älskar NO-ämnena, men är rädd för att det ska bli för stressigt och att jag inte klarar av det. Har sett att man kan gå gymnasiet på 4 år istället för tre om man...

      Julia: : Hej Ella,Information om Förlängd undervisning på gymnasieskolan finns att läsa på skolverkets webbplats. Den ges i ganska "allmänna formuleringar" och jag kan inte se att det står... Läs hela svaret
    • Emma

      Kom inte in på högskola, vad gör jag nu?

      Hej, jag tog studenten i våras och sökte sen till olika högskolor men kom inte in på någon av dem. Så nu har jag ingen aning om vad jag ska göra, jag vill fortfarande plugga vidare. MEN hur gör jag för att öka min chans att komma in...

      Milla : : Hej Emma!Du nämner dyslexi och ADHD och då tänker jag på att det kanske inte alla yrken och inte alla högre studier som passar dig så bra. När man läser på... Läs hela svaret
    • Hemlig

      examen med diagnos?

      min skola låter ej elever med 250p F ta examen men om man har diagnoser, gäller det samma?

      Julia: : Hej,man kan inte ha F i vilken kurs som helst. Vissa kurser är man tvungen ha godkända betyg i, t.ex i gymnasiearbete, svenska 1, engelska 5 och matematik 1 - sedan beroende på vilket program eleven läser på,... Läs hela svaret
    • Cecilia

      Ge omdöme i svenska språket och stöd?

      Jag skulle vilja ha hjälp med svenska språket i skriftligt t.ex. i uppsatser & rubriker och muntlig t.ex. uttala svenska språket rätt och att förklara i ord. Det mesta jag behöver hjälp med är den skriftliga delen för uppsatser. Jag har ADD och Autism som diagnos, dvs att jag har väldans svårt...

      Julia: : Hej Cecilia,väldigt tråkigt att du upplever att du inte får den hjälpen och det stödet som du behöver.Om du redan har läst 3 år på ett nationellt program på... Läs hela svaret
    • Hanna

      Vad är skillnaden mellan en psykolog och socionom?

      Hej, Jag har länge funderat på vad skillnaden är mellan psykolog och socionom? Har inte båda samma arbetsuppgifter, framförallt i rådgivning? Vad gör en socionom om den jobbar i barnhem (som jag nu fått veta är vanlig arbetsplats för dem)...

      Mikael: : Hej Hanna,eng.7 ger 1.0 meritpoäng; matte 3 ger 0.5 meritpoäng, om det till "din utbildning" krävs endast matte 2, ej högre matte. Men betygen i eng7 och matte3 kommer också... Läs hela svaret
    • Stephanie

      Hänsyn under högskoleprovet?

      Jag har Aspergers syndrom, ADD, övertrötthet (20min från narkolepsi), och PTSD. Har jag rätt till hjälp under högskoleprovet? ex skriv hjälp, mindre grupp, assistent, längre tid etc. Vad är mina rättigheter/möjlighet?

      Julia: : Hej Stephanie, så vitt jag vet finns anpassade högskoleprovet för synskadade och för personer med dyslexi. Några andra anpassningar av HP känner jag tyvärr inte till. Jag ska kika runt och... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga