Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31878 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'SAS' (22 st.)
-
Vad ska jag göra om jag är i svenska men vill byta till sva?
Hej! Jag går i 8an och min sva lärare har nyss bytt mig från sva till svenska eftersom jag hade nått ett C i sva. Hon tyckte tydligen att jag var ”tillräckligt duktig” för att stanna kvar i sva. Själv ville jag inte byta till svenska och bedde...
Hej Zaina!frågan om svenska är elevens modersmål eller inte är ibland svår att klargöra. Det finns många "gränsfall" när eleven... Läs hela svaret -
Svenska som andra språk?
Hej, ger svenska som andra språk samma behörighet som svenska till högskolan?
Ja, betyg i kurser i SAS, svenska som andraspråk ger samma behörighet till svenska högskoleutbildningar som betyg i kurser inom ämnet Svenska. -
Utbildning för att bli komvux lärare?
Hur bli man lärare på komvux?Jag syfta då på att undervisa för nyanlända på komvux ? Kan man gå förskollärarprogrammet och jobba med komvux eller måste man gå ämneslärarprogrammet för gymnasiet och välja...
Hej Sara!när du skriver "komvux-lärare för nyanlända" menar du SFI-lärare? om yrket SFI-lärare kan du läsa på framtid.se/yrke/sfi-larareDet vanligaste är att de... Läs hela svaret -
Var finns utbildning till SFI lärare?
Var finns utbildning till sfi lärare?
Hej Lisa,För den personen som inte redan har lärarexamen och vill bli behörig SFI-lärare gäller att läsa minst 180 högskolepoäng*** för att sedan läsa KPU,... Läs hela svaret -
Hoppa över SAS 1 till SAS 2?
Hej, Jag har slutbetyg "B" i SAS Grund 4, kan jag hoppa över GymSAS 1 och gå till SAS 2 istället eller finns det ett sätt som jag kunde göra SAS 1,2,3 kurser snabbare? Tack
Hej!Svar på din fråga beror i mångt och mycket på Varför du behöver eller vill läsa SAS-kurserna.SAS 1, 2 och 3 är tre stycken gymnasiala kurser som går på 100poäng per... Läs hela svaret -
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT....
Hej, https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får... Läs hela svaret -
Göra prövning i SVA 1 istället för SV 1?
Hej! Jag vet att om man har gymnasieexamen med MA1C, så kan man skriva prövning i MA1A istället för MA1C, och att betyget i MA1A då räknas med i snittet istället för C-kursen. Min fråga är om samma procedur funkar med svenska som andra...
Tyvärr, Abbas. Det funkar inte. Vi har tidigare ställt den frågan till flera sakkunniga och fick svar att Svenska 1, 2 och 3 kurser kan inte i efterhand ersättas av SAS 1, 2 och 3 (och inte... Läs hela svaret -
will my grundskola betyg will influence me?
Hi! I started this year IB program and it already feels that it isn’t my program so I am thinking to change the IB to Teknikprogrammet after I am done with the hösttermin and by the way i’ve Been here sweden about two years so I got 7 betyg from the grundskola but not The...
Om du vill läsa på gymnasiet med undervisningsspråk Svenska, måste du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan (år 9, vårterminen). -
Svenska eller Svenska som andra språk???
Hej jag började gymnasiet för några veckor sedan och många i min klass hade fått välja om de ville ha sv1 eller sva. Jag fick aldrig välja och jag blev placerad i sv1 klass fast svenska är mitt andra språk. När jag pratade med min sv...
Hej Ene,svenska som andraspråk är en kurs i svenska som är anpassad till personer som har andra modersmål, än svenska. Kurserna i de två ämnen: Svenska och SAS är... Läs hela svaret -
Regler runt svenska som andraspråk på gymnasiet?
Får man byta till svenska som andraspråk i åk 2 på gymnasiet om man valt att läsa svenska 1 i åk 1?
Hej Mia, ja, det får man. Vi har tidigare fått den frågan och kontaktade Skolverket; vi fick då svar att det finns inga förbud mot det och därför får man läsa... Läs hela svaret -
Hur blir jag SFI lärare?
Hej! Jag tycker att det kan vara roligt att jobba som SFI lärare. Jag har examen i rysk filologi och är en diplomerad lärare i ryska. Men den utbildningen fick jag utomlands, i Ryssland. Här är jag klar bara med SVA3. Nu tänker jag - hur kan jag bli en...
Hej Ksenia, kika gärna på framtid.se/yrke/sfi-larare Behöriga och obehöriga lärareVill man bli Behörig SFI-lärare, kan det för dig ta några år. Pga lärarbrist, är det... Läs hela svaret -
SVA 2 utan SFI?
Kan jag Borja med sva2 på komvux om jag har ett betyg från sva1 med jag har inget betyg från sfi?
Hej, om du har godkänt betyg i Sva1 borde du kunna börja på kursen Sva2. Har du frågat komvux i den kommunen där du är folkbokförd? Vad fick du för svar där? vänligen ÂNNA -
Vilken ordning är bäst när man ska söka universitet?
Hej ! Jag vill plugga industriell ekonomi och har sökt till Umeå. Jag har även funderat på Linköping men har precis lite under antagningsgränsen. Jag vet inte om jag ska chansa och sätta Linköping som första för att poängen faktiskt kan sänkas. Om jag sätter Linköping som första och Umeå som...
Hej, du prioriteras inte lägre för Umeå, om du har sätter Umeå-alternativet som andra-, tredje- eller tredje- eller 12-te alternativet. Du bör sätta det... Läs hela svaret -
Vilket program ska jag gå för att bli SFI-lärare?
Hej, jag undrar vilket program man går på universitetet för att bli SFI lärare.
Hej Ida, se avsnitt Utbildning på Framtid.se/yrke/sfi-larare och om man söker efter program då är det de ämneslärarprogrammrn som innehåller bli lärare i Svenska som Andraspråk (SAS). -
Går det att komma förbi SFI snabbare?
Hej, min fru studerar just nu på SFI D och skulle vilja börja med SAS så snart som möjligt. Dock ändras kraven hela tiden för att få göra det nationella provet så att man behöver göra fler uppgifter innan man gör provet. Min fru känner att hon börjar tappa motivation då hon alltjämt ligger...
Hej Daniel,det är mycket individuellt hur snabbt man lär sig ett språk. När man får godkät betyg i SFI D har man kunskaper i svenska som motsvarar ungefär åk 6 i grundskolan.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga