Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'examensbevis från gymnasiet' (21 st.)
-
Utökade kurser?
Hej! Jag går i tredje året på gymnasiet och läser teknikprogrammet. Nyligen fick jag två A-betyg i Moderna språk 3 och Moderna språk 4 (Arabiska). Jag studerade dessa kurser på en annan skola i Eskilstuna där jag bor eftersom min skola i...
Hej!om datumet för betygen i dina kurser som du läser på en annan gymnasieskola kommer vara innan eller samma dag som ditt examensbevis blir utfärdat, då är de betygen inte en komplettering, utan kommer av... Läs hela svaret -
Betygssättning funktionsnedsättning?
Hej! Under gymnasiet hade jag en sjukdom som gjorde att jag inte kunde prestera på idrotten. Men det var först efter betyget sattes som jag även blev diagnostiserad ’med en ”funktionsnedsättning” i min journal. Undrar om det finns en möjlighet att...
Hej,du beskriver en ganska unik situation; reglerna säger att i Examensbeviset från gymnasiet är Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs och betyget i den kursen räknas in i... Läs hela svaret -
Räkna bort idrott och hälsa?
Hej! Om man har haft en skada eller sjukdom under gymnasiet som gjort att man inte kan prestera på idrott och hälsa 1 kursen, finns det då undantag som kan göra att det betyget inte räknas med i slutbetygen?
Hejsan,enligt skolverket bör gymnasieskolan anpassa innehåll i kursen på så sätt att du ska ha förutsättningar att klara kursen och även få högt betyg (t o m A-betyget); Du... Läs hela svaret -
hjälp med behörighet?
hej, vad för utbildning är jag behörig till efter samhällprogrammet med godkänt matte 1c betyg samt har betyg i allt annat?
Hej,på SA läser eleverna b-spår i matematik; kurserna matematik 1b och 2b är obligatoriska. Men du kanske bytte program och på ditt "gamla" program läst matematik 1c; Matte 1c får... Läs hela svaret -
Göra om kurser som man är godkänd i?
Hej! Jag ska gå om 1an fast på en annan linje men jag undrar om jag måste göra om kurser som jag redan har klarat iår som tillexempel matte, engelska och svenska?
Hej,satta betyg gäller, i Sverige, tillsvidare; man behöver inte läsa om kurser i vilka man redan har godkända betyg. Du kan ta in betygen du fått ett av gymnasiets program in i examensbevis... Läs hela svaret -
Göra prövning i matte 3b för att ersätta streck i idrott?
Har frågat runt lite angående hur jag ska göra med mitt idrottsbetyg som jag har streck i men inte riktigt kommit fram till något, om jag ska läsa upp det på komvux måste jag läsa ett annat ämne eftersom dem inte erbjuder idrott. Vill...
Hej, Inför studier på de svenska universiteten och högskolorna måste man alltid ha Grundläggande behörighet. Och Grundläggande behörighet kan man... Läs hela svaret -
kommer min gamla meritvärde sänker om jag inte klar kursen?
Hej! Jag tog studenten med 16,2 merit och jag vill höja min meritvärde genom att läsa engelska 7 och matte 3. Om jag inte klar engelska 7 kommer det påverka min gamla meritvärde???
Hej,om du har fått examensbevis från gymnasiet, då kan du inte sänka ditt meritvärde om du läser engelska 7,oavsett vilket betyg i eng7 du får. Antingen blir... Läs hela svaret -
Kan jag ändå få min yrkestitel trots ingen examen?
Hej! Jag går vård och omsorgs programmet på gymnasiet och är redan inne på 3 året och ska till våren ta studenten. Jag har haft en jobbig skoltid då jag har haft problem med orken. Så jag har anpassat bort alla andra ämnen än...
Hej,enligt information som finns att ta del av på socialstyrelsens hemsida gäller, för dig, följande (för att kunna få ut bevis om att du får titel... Läs hela svaret -
ta ikapp behörighet?
det finns ju vissa krav för gymnasieexamen, t ex ett godkänt gymnasiearbete. så om man tar ikapp behörigheten på komvux eller folkhögskola så ställs inte samma krav, antar jag? tacksam för svar!
Hej,på komvux gör man komvuxarbete som är en likastor kurs som gymnasiekurs gymnasiearbete (100 gymnasiala poäng). Utan godkänt betyg i komvuxarbete (eller gymnasiearbete, om man har det betyget med sig... Läs hela svaret -
Kan man ta bort en kurs som man har läst?
Hej! Jag har läst tyska steg 3 och läser tyska steg 4 som utökad kurs. Jag har e i kursen tyska 3 och kommer att få b i kursen tyska steg 4. Jag vill inte att steg 3 ska dra ner mitt meritvärde. Det krävs att jag läser 100 poäng morderna spåk....
Hej,Alla kurser i vilka du fick betyg på gymnasiet bör finnas med i ditt examensbevis, men du kan kanske ha moderna språk 3 som U-kurs i ditt examensbevis? I så fall, om du genom andra kurser... Läs hela svaret -
Motsvarar ett godkänt Cambridge C2 exam någon gymnasie engelska kurs?
Hej! Jag har gått ettan på gymnasiet men har det senast läsåret nu tagit ett sabbatsår år och studerat engelska i Australien. Så nu I juni ska jag ta ett cambridge proficiency exam, så jag undrar då om det motsvarar engelska 6 eller 7 sen...
Hej!jag antar att du vill ta ut examensbevis från en gymnasieskola i Sverige, ett examensbevis från ett av de nationella svenska gymnasieprogram och i så fall får... Läs hela svaret -
Vad innebär en utökad kurs?
Hej! Jag pluggar naturnatur och läser utöver det modersmål (Arabiska) som utökad kurs (100p). (tot 2600p). Jag undrar vad en utökad kurs innebär? Ex om jag får ett A på min utökade kurs men ett lägre betyg på en annan "vanlig...
Hej Z!Utökade kursernas betyg räknas in endast i 2 fall: om den U-kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Kurserna i ämnet modersmål ger inte... Läs hela svaret -
Bytt program med F i två ämnen, spelar någon roll för Gymnasiepoäng?
Hej, jag har tidigare bytt från natur till samhälle och fick F i matte 1c &2c men fått godkänt i Ma 1b och kommer nog få godkänt i Ma2b. Man får endast ha 250 poäng med F i gymnasieexamen och de två kurserna som jag har F i blir 200...
Hej André!Du kommer inte ha F i matematik 1c in i ditt examensbevis. Du kommer få in det godkända betyget i matematik 1b (i stället). Bra om du får... Läs hela svaret -
Utökade kurser?
Hej! Jag går tredje året på ekonomiprogrammets inriktning juridik. Jag läser utökat studieprogram och har nu sett att ”fel” kurser står som utökade, jag skulle alltså vilja ändra dessa. Visst borde det gå att ändra och...
Hej William,mitt råd är att du i första hand vänder dig till SYV på din skola. Det brukar vara SYV som förbereder Examensbevis för senare påskrift av rektorn. Ytterst ansvarig på en... Läs hela svaret -
Måste man läsa Ma1b om man har läst Ma1a?
Kan man få examen på estetiskt program om man har bytt över från ett yrkesprogram och har med sig Ma1a?
Hej Helen!Matematik 1a får ingå i examensbevis från alla nationella gymnasieprogram. Om eleven redan har godkänt betyg i matematik1a, behöver inte hen skaffa sig godkänt betyg i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga