Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'överbryggande kurser' (9 st.)
-
Kan förskollärare sadla om till idrottslärare?
Hej, Vilka möjligheter finns det som legitimerad förskollärare att sadla om till idrottslärare dvs. på vilka olika sätt kan man göra det?
Hej Linda,det bästa svaret på den frågan som du ställer här nu, får du från studievägledare på lärarhögskolorna.Som en allmän... Läs hela svaret -
Vidareutbildning lärare?
Hur fungerar det om man vill bli lärare och vill och arbeta redan efter tre år, men senare har ambition att bli ämneslärare på gymnasiet i framtiden. Går det att läsa säg en kortare utbildning som grundskolelärare och sedan läsa till...
Hej Alexandra!lärarutbildningar genomgår förändringar - ofta med några års mellanrum - och hur lärarutbildningarna kommer se ut om några år, vilka möjligheter till... Läs hela svaret -
Vidareutbildning?
Hej! Jag har en lärarutbildning som innebär att jag kan jobba med barn 0-12 år. Jag har läst 3,5 år på högskola. Jag skulle vilja vidareutbilda mig till sva lärare eller Sfi lärare. Vad behöver jag för komplettering då? En annan...
Hej Jenny!För att bli behörig SFI-lärare gäller:för de personer som inte redan har lärarexamen gäller det att skaffa sig minst 180 högskolepoäng... Läs hela svaret -
Kan jag komplettera?
Hej Jag är utbildad fritidspedagog 120p vid Linköpings universitet med en fil.kand. Jag har 19 års erfarenhet i yrket och skulle nu vilja ändra inriktning men fortfarande ha användning av min kompetens. Jag skulle vilja arbeta som kurator. Nu undrar jag om det finns...
Hej Linda!Kort svar på din fråga är - med stor sannolikhet, tyvärr, nej.Förklaringen: det finns olika sorters Kuratorer och sedan beslut fattades att kurator inom hälso- och sjukvården är... Läs hela svaret -
Byggingenjör till Arkitektur ?
Hej, Jag läser nu byggingenjör programmet och jag undrar om jag kan läsa till arkitektur och ta några kurser för att komplettera arkitektur programmet efter jag har tagit byggingenjör examen? Eller måste man läsa hela arkitektur programmet?
Hej igen,nyss fick vi ännu ett svar från tekniska högskolan i Göteborg, Chalmers. Var god läs deras svar, nedan:Det kan bli svårt då grundutbildningarna skiljer sig avsevärt. De som... Läs hela svaret -
Vad krävs för att kombinera yrkeslärare med syv?
Hej, Jag är legitimerad yrkeslärare men har arbetat i grundskolan i 5 år som lärare. Jag skulle gärna vilja kombinera mitt ämne med syv. Vad behöver jag läsa in då? Jag läste i en tråd att det inte finns behörig/obehörig...
Hej Cecilia!Du har rätt i att (ännu) inte finns någon legitimation för SYV-ar. "Behörig SYV" är hen med examen från SYV-programmet som är en 3-årig... Läs hela svaret -
Vidareutbildning med examen i botten?
Hej Jag har förskollärarexamen sen 2000 och har arbetat som det nu. Vill vidareutbilda mig till kurator och undrar vilka ämnen behöver jag lägga till för att bli kurator, sk huvudämnen. Vilken utbildning? En till examen och 3år universitet är...
Hej Mari, Kurator inom hälso- och sjukvården blev 1 juli 2019 ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation; för att kunna få legitimation måste man ha... Läs hela svaret -
Hur kan jag komplettera min personalvetarexamen till SYV?
Hejsan! Jag är utbildad personalvetare (Mittuniversitetet) men har sedan jag arbetde med praktikelever under min VFU på en HR-avdelning börjat tänka mer och mer på SYV-yrket. Jag vill helt enkelt sadla om! Jag sökte till det överbryggande kursprogrammet...
Studie-& yrkesvägledare är ett av de många yrke där det ej finns absoluta krav på exakt utbildning utan arbetsgivaren får anställa vem hen vill/ sök... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden?
Hej! Jag har en fråga till er, vad är skillnaden mellan Studie- och yrkesvägledarprogrammet och Överbryggande kurser för utbildning till Studie- och yrkesvägledare? påverkas det nåt i framtiden om han har läst kursen eller programmet eller kommer det att bedömas samma? Förstår inte riktigt....
Hej Christian, om du menar den här utbildnignen - www.umu.se/utbildning/kurser/overbryggande-kurser , då måste man kvalificera sig till en termin, 30 högskoleproäng, "överbryggande kurser" genom att man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga