Louise
    Jag ska skriva ett gymnasiearbete och jag ska skriva om organiserad brottslighet och mer specifikt terrorism. Vad för frågeställningar kan man använda sig utav?
    • Liselotte : vi har kontaktat en sakkunnig och återkommer till dig så fort vi från svar från den sakkunnige. L. :)
    • Ludmila : Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda. Se dem i "mitt" svar till dig nedan.
    • Julia : Du kan kika på http://www.sakerhetspolisen.se/kontraterrorism.html om Säkerhetspolisens arbete mot Terrorism, kanske får du Iite idéer och inspiration där? :)
    • Ludmila : Robin Andersson på Segerstedtinstitutet hälsar "Bara att skicka dem allihopa till oss!" [email protected] maila honom, så hoppas jag du får flera förslag på vad du kan skriva om i ditt gymnasiearbete!
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".

    Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.

    Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?

    Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.

    Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.

    Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.

    Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
    "Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
    Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
    Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?

    ***
    Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.

    Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?

    Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:

    • Kan vem som helst radikaliseras? 
    • Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?  
    • Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?

    Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten,   FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order. 

    Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:

    Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
    och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
     
    http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
    http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
     

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
     
    1.       Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
    2.       Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
    3.       Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
    4.       Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
    5.       Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
    6.       Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?

    *********************
    OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.

    Milla SYV på FrågaSYV

    En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:

    Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
     
    Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
     
    Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
     
    Vidare läsning och kontakt:
     
    -          Säkerhetspolisens hemsida
    -          Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
    -          Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
    -          Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
    -          Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
    -          Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
    -          Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.

    Studie- och yrkesvägledare

    Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:

    "Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:

    Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?

    Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?

    Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?

    Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?

    Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?

    Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?

    På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?

    Till sist:
    Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.

    Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:

    att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag  till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism

     

    Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:

    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2

     

    Liselotte

    Frågor och svar taggade med 'ämneskombinationer' (13 st.)

    • Dilhos

      Förskollärare som vill bli hemkunskapslärare?

      Hej! Jag har en förskollärarexamen och jag är intresserad av att arbeta som hemkunskapslärare på grundskolan. Jag undrar om jag kan läsa någon kurs i hemkunskap och sedan bli behörig att jobba som hemkunskapslärare? Om inte, hur går jag...

      Milla : : Hej!Kika gärna på framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare - i stycket UTBILDNING i yrkespresentationen läser man bl a följande: Ämnet "hem-och... Läs hela svaret
    • felicialidnberq

      Ämneslärarkombination?

      Hej! Jag studerar till ämneslärare och har ingångsämne svenska som andraspråk. Ska snart välja ett andra ämne och har funderat på att välja psykologi. Kommer ämneskombinationen SVA och psykologi vara attraktiv på arbetsmarknaden? Har...

      Milla : : Hej,jo, det kan vara svårare att få en heltidstjänst som lärare (om det är det man vill) med vissa ämneskombinationer men det är mer eller mindre en "gissningslek" att försöka... Läs hela svaret
    • Kevin

      Ämneslärare inriktad mot engelska och HKK?

      Hej!

       

      Jag har ett par funderingar kring ämneslärare, jag är intresserad av att läsa till engelska som mitt första ämne men inriktad till gymnasieskolor/komvux men har funderar vilket andra ämne jag vill läsa...

      Milla : : Hej, frågor om lärarutbildningar besvaras bäst av studievägledare på lärarhögskolorna. Det jag som är allmän SYV vet om yrket HKK-lärare går att... Läs hela svaret
    • Sofiiaa010

      Ämneslärare - val av ämne?

      Hej! Jag är sugen på att studera ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskola. Dock så har jag svårt att hitta hur arbetsmarknaden ser ut för olika inriktningar. Allra helst vill jag läsa religion eller historia men jag har hört att det...

      Milla : : Hej,alla de ämnen som du är intresserad: samhällskunskap, religion och historia av är obligatoriska i Sverige både på grund- och på gymnasieskolans alla program och dessutom är... Läs hela svaret
    • Mikaela

      Ämneslärare 7-9 med ämneskombination engelska musik?

      Hej! Jag skulle behöva hjälp med att hitta utbildningar inom ämneslärare 7-9 som har någon av dem här ämneskombinationer: ENG slöjd/ eng musik / eng svenska musik / Skulle vilja ha engelska som första ämne men kunna välja främst musik som andra alternativt textilslöjd. Gärna...

      Vägledare: : Hej Mikaela!det är tyvärr så att du måste lägga ner rätt mycket arbete själv för att hitta svar på frågan om rätt ämneskombination finns... Läs hela svaret
    • Elev

      Är det svårt att få jobb som ämneslärare i teater?

      Hej! Jag skulle gärna vilja bli ämneslärare i teater och historia. Jag undrar hur stor konkurrens dessa ämnen har. Man läser ju jämt att det är lärarbrist i Sverige med det verkar mest vara brist i NO och matte- ämnen. Är det också brist...

      Peter: : Hej Elin,jag förstår din fråga på det viset att du funderar på att bli gymnasielärare i historia och teater. Blir du behörig gymnasielärare i historia, blir du... Läs hela svaret
    • B

      Bildlärare utbildningar?

      Finns det inga utbildningar till att bli bildlärare i grundskolan? Inte ens med inrikting på bild? Har googlat jättemycket och det enda jag kan hitta är grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Innebär det att man jobbar på fritids...

      Julia: : Håller med dig om att det är ibland rätt svårt att hitta info om vissa lärarutbildningar! Det är mycket info, oklart vad som gäller, varje lärosäte kan endast svara för sina egna... Läs hela svaret
    • Mimmi

      Hur viktig är ämneskombinationen?

      Jag är intresserad av att bli idrottslärare 7-9 men har problem med ämneskombinationerna. Vad är det för skillnad på att välja idrott och hälsa som ingångs ämne eller som andra ämne? Förstärks eller förminskas behörigheten? Kan man ändå söka jobb som främst idrottslärare eller söker man sitt...

      Peter: : Hej Mimmi,Med "ingångsämne" menas det det ämnet som man ska läsa Först; ofta är sökande till lärarprogrammet inte säkra på vilka andra ämnen de vill ha som sina... Läs hela svaret
    • Josefin

      Högre arbetsbelastning som gymnasielärare i engelska och svenska?

      Jag vill till hösten plugga ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolor och har därför funderat på lite olika ämneskombinationer. Jag är intresserad av både engelska och svenska, men har hört att den ämneskombinationen...

      Anna: : Hej Josefin,du bör samråda med många olika personer och sedan är det Du som Bestämmer!Det kan vara rätt olika för olika lärare. Någon tycker... Läs hela svaret
    • Malin

      Ämneskombinationer?

      Hej! Jag går andra terminen på Ämneslärarprogammet. Är i botten logoped men har valt att sadla om. Hursomhelst, för närvarande läser jag kombinationer svenska/svenska som andraspråk. Tänkte att det kunde vara fint att kombinera ihop med min logopedlegitimation. Har dock gått och blivit osäker...

      Anna: : Hej Malin,jag tycker du tänker rätt dvs att det vore ganska klokt att försöka byta ditt bi-ämne. Jag tänker så här:svenska-lärare undervisar rätt ofta även i SAS, svenska som... Läs hela svaret
    • Jenny

      Ämneskombination?

      Hej! Jag studerar till religionslärare och undrar om det går att säga vilket ämne det är bäst att kombinera med för framtida jobbmöjligheter. Jag funderar på svenska eller samhällskunskap. Går det att veta om något av de två är bättre än det andra?

      Milla : : Hej Jenny, det är en viktig och intressant fråga du ställer - om ämneskombinationer för lärare. Dock är det svårt att ge ett svar eftersom både svenska och samhällskunskap är... Läs hela svaret
    • Alexander

      Vad krävs för att bli idrottslärare?

      Hej Jag funderar på att studera till Idrottslärare ämneslärare för 7-9. Jag undrar därför vilka ämnen som krävs att jag har läst? Har läst Idrott och hälsa 1 och Naturkunskap 1b.

      Anna: : Hejsan, lärare är ofta behörig i två eller tre olika ämnen, inte bara i Idrott. Gymnasielärare är oftast behörig i två ämnen och grundskolelärare - i tre... Läs hela svaret
    • Manfred

      Ämneslärare Svenska + Matematik?

      Hej! När jag har sökt på olika ämneskombinationer för ämneslärare står det att Svenska och Matematik båda kommer i samma "ämnesgrupp". (länk: http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/amneslararegymnasiet.4.28308bac1321d2b50a580003678.html) Kan man inte kombinera Matematik och Svenska som...

      Julia: : Hej Manfred, man kan kombinera ämnena i lärarexamen på olika sätt. På länken som du skickade - ger de några exempel på hur ämnena kan kombineras. Man kan kombinera Matematik & Svenska. Det finns olika sätt att uppnå... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga