Victor

    Hej, Jag vill läsa läkarprogrammet till våren men som före detta Teknikelev saknas mina förkunskaper i biologi 2 och kemi 2. Jag har därför två prövningar i dessa ämnen nu i höst. Behöver jag också hitta prövningar i kemi 1 och biologi 1 för att få behörighet till läkarprogrammet? Kommer jag söka med 2700 gymnasiepoäng istället för 2500? Det står på antagning.se att behörighetskompletterande betyg räknas alltid med i mitt meritvärde. Jag undrar därför; Om jag bara får söka med 2500 poäng vilka betyg är det då som byts ut? Om inget betyg byts ut, hur fungerar sökningsprocessen då med 2700 gymnasiepoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, du behöver inte ha betyg i kemi1 och/eller biologi1;
    om du får godkända betyg i kemi2 och biologi2 - blir du, vad gäller just de två ämnen, behörig till läkarprogrammet.

    Inga betyg "byts ut"
    Alla betyg från ditt examensbevis, förutom GA, gymnasiearbete + betygen i biologi2 och kemi2 räknas in i ditt jämförelsetal.
    Om du har några Meritpoäng, exempelvis har godkända betyg i engelska 7, moderna språk 3 och 4 eller i högre mattekurser än matte 4, "plussar man" i så fall "på" de meritpoängen.
    Du får gärna läsa på gymnasieGuiden.se/merit