Ivan

    Hej, Jag heter Ivan och jag ska ta min kandidatexamen i företagsekonomi i Januari. Jag är uppvuxen i Österrike och har tagit gymnasieexamen där. Nu vill jag söka till ämneslärarprogrammet med förstaämnet tyska i Uppsala, Umeå, Göteborg och Växjö. Det som jag undrar är om jag uppfyller behörighetskraven för denna utbildning. Behörighetskraven förutsätter nämligen tyska 3, engelska 6 och samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Jag har tyvärr ingen aning om min gymnasieexamen från Österrike räcker till. Har ni något råd till mig? Med vänliga hälsningar, Ivan

    • Milla : Du kom ju in på kandidatprogrammet i företagsekonomi, där kraven brukar vara samhällskunskap 1b och matematik 3 (för särskild behörighet) + alltid krävs det grundläggande behörighet. Vem hjälpte dig komma in på kandidatprogrammet i företagsekonomi? Läser du nu i Uppsala, Umeå, Göteborg eller i Växjö? Vilken kommun i Sverige är du folkbokförd i?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ivan,
    jag ställde ett par frågor i kommentaren till din fråga. Du får gärna svara på dem, men annars så kan du kontakta antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte (den högskola eller det universitetet) dit du vill komma in på eller studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges.
    Du kan också få hjälp på komvux i den kommunen där du i Sverige är folkbokförd.
    Har man utländsk gymnasieutbildning brukar man skicka dokument om den för bedömning till UHR, universitets- och högskolerådet. Var god se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    Jag är inte säker på att jag förstår din situation på rätt sätt. Om du nu läser på en högskola eller universitet i Sverige, då har du väl fått bedömning av din utländska utbildningen innan du kom in på en akademisk utbildning i Sverige? Se om det i den bedömningen står att du uppfyller kraven för särskild behörighet i de kurser som krävs för den utbildning som du är intresserad av.

    Studie- och yrkesvägledare