Hej Hilda!

    Många kostrådgivare är "i botten" utbildade dietister>> och det är också vanligt att för att jobba som kostrådgivare, behöva starta eget, dvs bli egenföretagare>>. Därför behöver man allt som oftast även ha goda kunskaper inom ekonomi, bokföring och marknadsföring.

    Att få månadslön /fastanställning/ som just "kostrådgivare" är extremt ovanligt... kanske finns det ett par personer i Sverige som har lyckats med det... men de är inte många.
    Om man t.ex är utbildad dietist eller nutritionist, kan man "titulera" sig för Kostrådgivare eller Dietist/Kostrådgivare - om man t.ex jobbar på ett privat vårdföretag, där man kanske mer eller mindre själv kan bestämma vad man ska ha för "arbetstitel".
    ***
    Jobbar på på ett Hälsotek inom kommunen, så är man kanske i grunden Studie- och yrkesvägledare eller har någon sort Samhällsvetenskaplig eller Pedagotisk utbildning - så kan man också ge viss kostrådgivning (typ att det är bra att äta mindre godis och mer frukt och grönsaker) ... men då är frågan om det är rätt att kalla sig för en "kostrådgivare" i så fall.
    ***

    Kika på >>yrke/reglerade-yrken - Kostrådgivare finns inte med där... vilke betyder att det ej krävs legitimation. Man kan därför jobba som "kostrådgivare" med diverse olika utbildningar "i bagaget". Det handlar då om att hitta en arbetsgivare som vill anställa dig; eller om du startar eget - att hitta betalande kunder för att företaget ska kunna "gå runt" ekonomiskt.

    Jag sökte nu på www.arbetsformedlingen.se på "kostrådgivare" och fick "noll" träffar. Just nu finns det inte en enda annons på AF´s hemsida där arbetsgivare skulle annonsera efter en "kostrådgivare". :(

    Att ge bra kostrådgivning är en viktig uppgift. dock verkar det vara svårt att hitta någon som vill eller kan betala för de tjänsterna. :(

    Du skriver "kostrådgivare eller liknande" i din fråga... vad "liknande kostrådgivare" är - kanske man kan ha rätt så olika åsikter om, men kika gärna på
    yrkespresentation Matinformatör>; Se gärna information om flera yrken: förslagsvis i första hand om yrken Kock>>, Sommelier>>, Serivtör/servitris>>, Kallskänka>>, Krögare>>, Frukostvärd/frukostvärdinna>>, Storköksbiträde>>, Bagare>>, Konditor>>, Chokladmästare>>, Cafébiträde>> och Färdigmatlagare>>, Dietist>> och Kostekonom>>, Nutritionist>> och Idrottsnutritionist>>.