Jon
    Jag har en fundering ang en elev som gått naturprogram i Syrien och har fått ett antal ämnen validerade. Vad gäller för honom när han ska söka till högskolan?

    Han har tex Ma 4, Biologi 2 och några till ämnen. Får han poäng för kurserna som ligger före tex Ma 4 (Ma 3, 100p, Ma 2, 100 p) och slår ihop totalpoängen? Sedan slutligen satsa på att klara Sas 3 och Eng 6 samt gymnasiearbetet för att bli behörig och kunna söka? Hjälp mig gärna att reda ut detta då jag känner mig förvirrad inom detta område.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,

    vad som gäIIer när man söker tiII högskoIeutbiIdning i Sverige med utIändska gymnasiaIa betyg - finns att se på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/

    I värderingen/bedömningen som eIeven har fått bör framgå vad som fattas för GrundIäggande behörighet. AntagIigen är det svenska som fattas och kanske också engeIska... det måste stå någonting i stiIen med "måste kompIetteras med svenska och engeIska" och det betyder att eIeven - för grundIäggande behörighet - behöver godkänt betyg i svenska som andraspråk 3 och i engeIska 6.

    När eIeven har fått godkända betyg i sv som andraspr.3 och eng6 - har han i så faII GrundIäggande behörighet.

    SärskiId behörighet - är det heIt beroende på viIken utbiIdning som hen viII söka... vad den utb.kräver för särskiId behörighet, aIItså.

    VänIigen

    JuIia