Victoria

    Hej! Jag har ett lågt meritvärde som är 12,63 och har studerat SAS 1,2,3, engelska 5, 6, samhällskunskap 1 och 2. Mina betyg är bra i de här kurserna. Min fråga är hur kan jag läsa läkarprogrammet ? Är de kurserna som jag läst på Komvux är komplettering? Om de är komplettering hur räknar jag då för att lägga till mitt preliminärt meritvärde? Jag har försökt räkna men resultatet jag har fått är lite konstigt, alltså om jag läser 50 kurser på Komvux kommer mitt merit värde inte att öka så mycket! Snälla kan du hjälpa mig?

    • : Hej! Jag tror att om du bara lägger kurser och får inte bra resultaten på dom, ska meritvärde inte höja.
    • : Kan du räkna för mig mitt meritvärde? Jag vill se om jag räknar rätt.
    • : SAS 1/A, sas2/A, sas3/A, engelska5/C, engelska6/C, samhällskunskap 1/B, samhällskunskap 2/B, jag kommer att läsa kemi 2, fysik 2, engelska 7 och medicin 1. Men först vill jag se om jag räknar rätt för att fortsätta på den vägen.
    • Anna : Du bör försöka få så högt betyg som möjligt i varje kurs du läser. Mer kan du inte göra. Det hjälper tyvärr inte att konstant räkna på sitt framtida meritvärde. Först måste man bli BEHÖRIG, för att även med högsta möjliga meritvärde kommer man inte prövas till högskoleutbildning i Sverige om man saknar särskild behörighet och med det inte har någon som helst möjlighet att komma in. Om man gör sitt bästa i varje kurs man läser och gör högskoleprovet varje gång möjlighet ges + tittar även på möjlighet att delta i Alternativt urval (ibland finns även den möjligheten, men man måste ändå bli behörig först) - då har man gjort allt man kan göra. Det är tyvärr så att inte alla kommer in på sin drömutbildning, utan får i så fall hitta andra alternativ.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej! har du svensk eller utländsk gymnasieutbildning? Är du idag behörig till läkarprogrammet? Med behörig menar jag särskild behörighet: fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4?

    • : Jag behöver kemi 2 och fysik 2 så om jag får A betyget på de två kursarna, hur mycket blir mitt meritvärde då? Jag vill förstå hur räknar man meritvärde med kurser på komvux
    • : Jag har biologi 2 och matte 4
    • Anna : Om du idag har snittbetyget på cirka 12,6 alltså på D-nivå, kommer A i 2 st. 100p-kurser (som biologi 2 och matte 4 är) höja ditt snitt till cirka 13.2 vilket är fortfarande för lågt för att ha en rimlig chans att komma in på läkarprogrammet. Inte ens med alla A-betyg och max i meritpoäng (22,5 i meritvärde) kan plats garanteras; detta på grund av att det kan bli fler sökande med högsta meritvärde än platser på läkarprogrammet, och då tittar man på högskoleprovsresultat och till slut kan även utlottning äga rum. Att höja så pass mycket som du behöver höja är inte realistiskt, enligt min mening. Satsa på att bli behörig och gör högskoleprovet. Se också om du vill söka till folkhögskolornas allmänna kurser och läsa där mot Omdöme om grundläggande behörighet. På ett år borde du kunna uppnå omdöme och med högsta omdöme (4,0) har man viss chans att komma in även på läkarprogrammet. Men gör i vilket fall högskoleprovet så många gånger du kan.
    • : Jag har en fråga, jag har utländskt gymnasiet merit men om jag struntar i det utländska gymnasiet, så hur blir då? Alltså hur många kurser behöver jag läsa?
    • : SAS 1/A, sas2/A, sas3/A, engelska5/C, engelska6/C, samhällskunskap 1/B, samhällskunskap 2/B, Med meritvärde 12,63 hur räknar man meritvärde då? Jag vill veta hur man räknar meritvärde med de kurserna som jag läst på Komvux
    • : https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/ Om du får A på en kurs och denna kurs har 100 poäng du gör 20x100= 2000. Du gör samma med resten av kurserna. Du gör summan och sedan gör du (summan x 1,2). Därefter adderar du ditt utländska merit (12,63) x2500 och adderar den med (Summan x 1,2). Sedan delar du denna tal med (2500 + poäng från kurserna som du har läst på komvux) (jag ser att du har läst 7, om dom är 100 poäng blir då (2500+700)) och sist med inte minst.. på den slutliga tal adderar du 0,75 som är ett extra meritpoäng för dig med meritvärde mellan 12,00-12,99. Jag hoppas att jag hjälpe. Med du får kolla på denna webbsida. Jag gjorde samma sak igår för att jag vill bli tandläkare. Lycka till.
    • : Tusen tack, det är viktigt att man förstå för att fortsätta på rätt väg, Lycka till för dig också.
    Läs alla kommentarer