Milana

    Hej, jag har just börjat i gymnasiet och undrar över alla dessa val som ska göras. Jag läser natur och vill fortsätta läsa det för att komma in på läkarprogrammet. Första frågan är hur funkar betygen i gymnasiet och vad är det för hundra poäng man får för en kurs? Hur räknar man ihop sina betyg d.v.s. hur blir 2500 poäng till 22,5? Och vad händer om man får mer än 2500? Andra frågan är: Vad innebär individuella val? Jag har hört att om man har NIU så behöver man inte välja något individuella vall istället får man redan 400 poäng. Jag har ingen NIU och vet inte riktigt vad det är ex. om jag tränar simning inte i en förening men bara för mig själv(liksom går 3 gånger i veckan till simhallen och bara simmar några rundor) gills det som en NIU eller måste jag vara med i någon förening eller kanske visa upp för någon att jag kan simma(för att få NIU)? Och i skolan såg jag en inbjudan till aerobics som ger 100 poäng (idrott specialisering 1) för åk1 vad innebär det? Hur räknas dessa poäng(till individuella val)? Tredje frågan: Vad är programfördjupning? Är det samma som individuella val? Vad kan man välja där? En till fråga: Hur funkar meritpoängen? Jag har läst att man kan få det för matematik, moderna språk och engelska men hur kan jag få meritpoäng för moderna språk om jag läser det just nu d.v.s. får jag redan meritpoäng för att jag nu läser moderna språk 3? Och om jag har valt att läsa två moderna språk: en som jag fortsätter efter gymnasiet och en som jag kan bra(har pluggat själv) och vill börja redan med nivå 5 hur ska då betygen sättas? Får jag då bara ett betyg(liksom det högsta av dem) för moderna språk eller kan jag använda det på ett annat sätt kanske till meritpoängen? Och kan jag sätta ihop det på något sätt så att jag inte behöver läsa engelska 7 men ändå få fulla meritpoäng? En annan fråga: Kan man höja betygen i komvux om jag inte får A i något ämne ex. får B?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Milana;

    jag gissar på att du med "natur" menar NA, och inte NB, naturbruksprogrammet.
    Du behöver välja inriktning NaturvetenskapNA, om du vill läsa kurser för behörighet till läkarprogrammet.

    100poäng för en kurs är kursens "volym", hur många undervisningstimmar som ingår.
    T.ex Fysik1a är på 150 poäng, det är fler undervisningstimmar som ingår i den kursen.

    Du behöver inte räkna poäng eller snittbetyget
    När du söker till högskoleutb. i Sverige - gör du ansökan på www.antagning.se
    Det är Antagning.se som räknar på dina betyg. Vad du eller någon annan räknar fram kommer inte spela ngn roll.

    Du behöver få ut Examensbevis - det finns ett antal krav för att kunna få ut Examensbevis. De som ej uppfyller kraven, får ut Studiebevis. Studiebevis kan man på komvux kompettera till Examensbevis. Om kraven för examensbevis - var god se GymnasieGuiden.se/examensbevis

    Obligatoriska och valbara kurser
    Vilka kurser som är obligatoriska & vilka - valbara, kan du se i Programplanen för NA. Längst ner på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA ser du också "programstrukturen".

    Din inriktning "naturvetenskap" inkluderar fler obligatoriska inriktningskurser, än den andra inriktningen på NA; du väljer därför 100p. mindre inom Programfördjupningen.
    Du väljer alltså 200 poäng inom programfördjupningen och 200 poäng inom individuellt val. Alltså, totalt väljer du kurser á 400 p. Av vilka kurser som du får välja - borde du kunna få info på din skola.

    Allmänt gäller:
    inom programfördjupningen är det endast kurser från listan på vilka kurser som just på Ditt Program - alltså på NA, får läsas som Programfördjupande som man får välja kurser; hela listan finns i Programplanen för NA, länk ovan.
    inom Individ.val får man välja vilka kurser som helst... men det går inte välja en kurs som din skola ej kan erbjuda... så det blir begränsning även här.

    Meritpoäng
    Extrapoängen som höjer ditt meritvärde kan du få för Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och för "högre" kurser i matematik.
    För dig är "högre" mattekurser - Matematik 5 och Matematik specialisering; detta för att för "din" högskoleutbildning, läkarprogrammet, krävs Matematik 4.
    Du vinner på att välja Engelska 7, Matematik 5 och Moderna språk 3, till exempel. Max antal meritpoäng är 2,5 och de kurser som jag nämnde ovan - sammanlagt - ger just max i merit för dig. I stället för Eng7 eller i stället för Matte 5 kan du ha betyg i Mod.språk4; på så sätt får du också max i merit.
    Det är inte obligatoriskt att ha "max i merit" eller meritpoäng, över huvudet taget, men de ger fördel i konkurrensen om utbidlningsplats på de flesta svenska högskoleutbildningar.
    Mer om meritpoäng för dig som läser mot Examensbevis - var god se GymnasieGuiden.se/merit

    Du nämner också NIU
    NIU – "Nationellt godkänd idrottsutbildning",  för dig som vill kombinera din utbildning med idrott, idrotten sker i samarbete mellan gymnasieskolan och ett specialidrottsförbund.

    Om att höja betygen efter gymnasiet
    Komvux brukar inte kunna ge plats (har inte råd) för "omläsning"; om man har godkänt betyg i en kurs, brukar komvux hänvisa till prövningen. Alltså, att man förbereder sig genom självstudier och anmäler sig till en prövning; prövningsavgift är för närvarande 500 kr. per prövningsförsök.

    Högskoleprovet
    Rekommenderar att du gör HP; så många ggr du hinner, orkar och har råd. Nu pågår anmälningsperiod - till och med 2 sept 2019 till HP som äger rum 20 okt 2019.