Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32024 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'betyg på högskolenivå' (6 st.)
-
Hur viktiga är betyg på uni?
Hej, Jag hade tänkt läsa Master utomlands efter kandidaten men fått G nu i första kursen. Hur ser chanserna ut om man inte får VG på allt/det mesta? Och kan man läsa om kursen och få VG? Jag har fått VG på allt utom sista individuella...
Hej,hur skolorna utomlands antar till sina masterprogram (om det spelar roll om sökande har högsta möjliga betyg från sina grundutbildningar) får du fråga de skolorna som du vill komma in... Läs hela svaret -
Läsa naturvetenskapligt basår-bli läkare?
Hej, jag har gått estet på gymnasiet och nu vill jag (ta den tjorviga vägen i livet) och bli läkare. Om man läser naturvetenskapligt basår så blir man behörig att söka till läkarutbildningen, men i vilken urvalsgrupp hamnar man då...
Hej Ann,du har rätt: meritvärde kommer inte påverkas, men du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen (eftersom du utan komplettering är obehörig).Angående betygen på... Läs hela svaret -
Kandidatuppsats betyg?
Hej, kan man be någon om hjälp med att komma med kommentarer och input på ens kandidatuppsats för ett högre betyg eller är det fusk?
Hej Ida,en mycket intressant fråga! Men svår också...Rent formellt så gäller följande: "Enligt högskoleförordningen får lärosätena ta till åtgärder i form av... Läs hela svaret -
När är betyg från högskola/universitet relevanta?
Hej! Jag undrar när betyg som man får på tentamen är relevanta? Är det när man söker till avancerad studie som man konkurrerar med betyg? Eller annat kanske?
Hejsan, jag förstår tyvärr inte vad din fråga är. Undrar du över betyg man får i kurser på högskolenivå - vänd dig i så fall till... Läs hela svaret -
Regler för att söka/studera fristående kurser med liknande innehåll?
Hej jag undrar vilka ”regler” som gäller när man studerar fristående kurser på högskolan/universitet? 1. Kan man först läsa en kurs som är ”högre upp” t.ex franska b2 (ej för nybörjare) och sedan året...
Hej Tova, Fråga SYV jobbar inte med Antagning till högskoleutbildningar. Du kan kanske med fördel ställa högskole-antagnings-frågorna till dem som jobbar... Läs hela svaret -
Meritvärde på universitet?
Hej! Just nu läser jag en civilingenjörsutbildning. På min utbildning finns en betygsskala som är U, 3, 4, 5. Ibland kurserna uppstår av flera delar. T.ex. en kurs på 5 hp har en del som är 2 hp (man kan få endast betyget U eller 3) och en del som...
Hej Alex,man räknar ut inte ngt. meritvärde på betygen som man får inom civilingenjörsprogrammet för att det finns ingen anledning att göra det.VänligenANNA
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga