Marcus
    Vad är skillnaden mellan it tekniker och en supporttekniker? Vem har högst lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:

    IT-TEKNIKER
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.


    SUPPORTTEKNIKER
    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    LÖNEUPPGIFTER
    Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'anpassad undervisning' (4 st.)

    • Efraim

      Jobbigt att presentera inför grupp, vad ska jag göra?

      Hej! Jag tycker att det är jobbigt när jag ska presentera inför grupp, jag börjar snart gymnasiet, Restaurang- och Livsmedelsprogrammet, så jag kan tänka mig att det kommer bli några presentationer under åren. Hur ska jag göra för att sluta...

      Julia: : Hej!Du ställer en mycket viktig fråga, eller egentligen två frågor:- hur undviker jag att presentera inför en grupp?och_ går det att göra någonting åt,... Läs hela svaret
    • Katarina

      Gymnasium distans?

      Hej! Jag är en tjej som är 16 och har gått om, så jag går i nian. Ska välja gymnasium i vår men har en djup depression och social fobi och går knappt till skolan alls nu. Det enda sättet jag kan se mig att gå på gymnasium är om jag jobbar både hemma och där, men jag vet inte vilka gymnasium...

      Liselotte: : Hej Katarina, distansundervisning är det Korrespondensgymnasiet>>> som erbjuder. Du har vissa probIem som du beskriver i din fråga och jag tycker därför att du borde ha rätt tiII anpassningar av... Läs hela svaret
    • Ebba

      Min dotter vill gå distans?

      Hej! Mitt namn är Marie och jag skriver till dig eftersom att jag är orolig över min dotter. Min dotter började första ring på gymnasiet för två månader sedan nu och hon vantrivs något fruktansvärt. Hon säger att det inte beror på skolan eller eleverna (hon har flera kompisar i klassen) utan...

      Anna: : Hej! Kort svar på din fråga: be psykologen som har kontakt med din dotter att uttala sig om vad hen rekommenderar ang. hennes studier.
    • Elsa

      Byta till distans?

      Hej, jag går just nu i en vanlig gymnasieskola men pågrund av min sjukdom så har jag varit i skolan i cirka fem dagar sen vi började för typ en månad sen. Och eftersom jag inte klarar att vara i skolan så skulle jag jättegärna vela plugga på distans istället. Men går det att byta till distans nu...

      Liselotte: : Hej Elsa, det är väldigt tråkigt att du är sjuk och jag beklagar att det är så pass allvarligt att du missar många dagar i skolan. Det finns olika lösningar och det är din kommun... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga