Elin
    Vad är det för skillnad mellan matematik 1a, 1b och 1c? 2a, 2b och 2c? osv
    • Liselotte : Jag har nu skrivit ett utökat svar på din fråga! *L*

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Elin,
    du kan se vad alla Matematik kurser innehåller på www.matteboken.se

    och även göra uppgifter och läsa matte på egen hand. Mattecentrum som driver bl a matteboken.se har även Räknestugor i många städer.

    Gymnasiematematik:
    på yrkesförberedande program läser man Matematik 1a
    på Humanistiska och Estetiska läser man Matematik 1b
    på Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomi läser man Matematik 1b och 2b
    på Naturvetenskapsprogrammet och Teknik läser man Matematik 1c, 2c och 3c

    a-språr är anpassat till olika yrkesprogram
    b-spår är medel
    c-spår är avancerat

    På alla program kan man läsa mer matte än det, som är obligatoriskt - i fall man vill eller behöver för behörighet till eftergymnasiala studier.

    Har jag svarat på din fråga? har du andra frågor, hör av dig.
    Ser att du bor i Älvsjö. Fragasyv.se kommer att delta på gymnasiemässan i Älvsjö 20-22 nov. Vi kanske ses där? *L* :-)
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    Skillnaden mellan a, b och c spåren i matte är den att a-spår läses på yrkesprogram och är anpassad till olika yrken.
    b är medelsvårt
    c är avancerat och läses bara på Teknik och på Naturvetenskapsprogrammet.
    Du väljer inte spår i matte utan du väljer gymnasieprogram och i programmet ingår det redan vad som man läser i "mattevägen".
    Om du vill läsa så lite matte som möjligt med ändå gå på ett högskoleföreberedande program på gymnasiet, välj Humanistiska eller Estetiska programmet.
    Om du, däremot vill läsa så mycket matte som möjligt, välj Naturvetenskapsprogrammet eller Teknik.

    På komvux (Vuxenutbildningen) läses det inte a-spår utan där kan man välja mellan b och c spår. Till några få högskoleutbildningar är behörighet just Matematik 3c (och inte 3b) då är man tvungen att läsa just det avancerade spåret, men annars så brukar det ge samma behörighet om man läser b eller c spår i matte.
    Spåren går ihop efter nivå 3, och det finns ingen skillnad i Matte 4 (en enda kurs) och vidare också: Matematik 5 och Matematik specialisering (här finns det flera olika specialiseringskurser men behörighet till alla dem olika specialiseringskurserna - är godkänt betyg i Matematik 4).
    Återkom om du har fler frågor!
    Bästa hälsningar Liselotte SYV

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, Elin! Jag vill nu komplettera det svar som du fick från min kollega igår.
    a-spår i Matematik på gymnasiet går bara upp till nivå 2, men man kan efter Matte 2a, läsa Matte 3b.
    b-spår & c-spår går upp till nivå 3, sedan går spåren "ihop" och det finns ingen skillnad på Matte 4 och "uppåt" - där finns det bara en kurs utan några variationer eller uppdelningar på "medelsvårt", eller "avancerat".
    Matematik specialisering /flera kurser/
    Matematik 5
    Matematik 4
    Matematik 3b Matematik 3c
    Matematik 2a Matematik 2b** Matematik 2c
    Matematik 1a Matematik 1b* Matematik 1c
    Yrkesprogram HU*,ES* SA**,EK** NA & TE

    Du som elev på gymnasiet väljer inte spår i matte utan du väljer ett Program. På varje gymnasieprogram är det förutbestämt vilket spår i matte, som läses.
    Älskar man matte och vill t.ex. bli Mattelärare, Läkare eller Civilingenjör - passar Naturvetenskapsprogrammet och Teknik bäst. I fall man vill gå ett högskoleförberedande program men vill läsa bara så mycket matte, så att man klarar att ta ut gymnasieexamen, dvs det minsta möjliga, då är det Humanistiska och Estetiska programmen, som jag kan rekommendera där det enbart ingår Matte 1b som en obligatorisk kurs.
    Läser man på ett yrkesförberedande program, då är det enbart matte 1a som är obligatoriskt men i fall man tycker matte är kul och vill läsa mer eller om man behöver för behörighet till vidare studier, finns det möjlighet att läsa Matte 2a och även vidare: Matte 3b & Matte 4. För att kunna läsa extra mattekurserna på ett yrkesprogram, kan man behöva ansöka om utökade kurser och skolan kan neka det. Oftast är det inga problem att få möjlighet att läsa Matte 2a på ett yrkesprogram.

    Återkom gärna i fall du har fler frågor om matte eller om någonting annat.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, prova gå in på https://mail.mailkungen.com/webmail/api/download/attachment/8f138e86-5ebc-4b6c-ab42-f196c560a49b/1364/0-1/Gymnasietmatematik.pdf?version=0&sid=ab7d5a73a4a535726c707fd656cc80efac0095ae7d5df76f0a591976f188f04a&mode=view där laddas det upp en bild som förklarar hur olika mattekurser hänger ihop, var de läses (på vilka program) och hur man kan "klättra upp" till högre höjder i Matte
    t.ex. från Matte 1a - till 2a - till 3b - till 4 - och sedan 5 eller Matte Specialisering /som det finns flera kurser i - och alla har samma namn "Specialisering", man får ha upp till 3 kurser Matte Specialisering i sin gymnasieexamen/.
    Det kan ta lite tid innan bilden laddas upp! Lite tålamodsprövande men värt att vänta på - för jag tycker bilden är snygg och förklarar ganska bra.
    Ni får gärna komma med feed-back på vad ni tycker om bilden, kan den förbättras ännu mer?
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV
    • : Hej! Bilden som du pratar om låter jättebra men länken fungerar tyvärr inte. Vill du kanske testa att länka den igen eller att ladda upp den någon annanstans?
    • Liselotte : Du har rätt, länken funkar inte. vi skall se om vi kan fixa det, men jag skriver ett nytt svar till dit nu.