shaghayegh
    Hejsan
    Jag har ett utländsk(IRAN) gymnasieutbildning(Naturvetenskaplig inriktning) och efter att jag fick bedömningen på mina dokumentär från UHR fick veta att jag har Persiska 7, Idrott och hälsa 1, Naturkunskap 2, Biology 2, Kemi 1, Samhällskunskap 1b, Fysik 1a, Matematik 3c.
    Har Engelska B och har läst svenska 1, 2 och 3 här i Sverige.
    Betygsmedelvärdet från min gymnasieutbildning är 15,74 där 10 är godkänd och 20 är högsta betyg.
    Jag vet verkligen inte att vad ska jag göra eller läsa mer för att skulle kunna blir antagen för fysioterapeut utbildning för hösten 2017.
    Tack på förhand
    Shaghayegh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    såsom du stäIIer frågan, så Iåter det som att du är behörig tiII fysioterapeutprogrammet. Jag råder dig dock ta dina betyg och den "bedömningen" som du fick ang. dina utIändska betyg tiII en Studie- och yrkesvägIedare på komvux i den kommunen där du är skriven/foIkbokförd och be SYV-en att kontroIIera att du både har GrundIäggande behörighet Och SärskiId behörighet.

    Om du av någon anIedning inte kan få svar från SYV på komvux i din kommun, kontakta då Antagning.se - det är de som kommer att ta emot dina betyg och göra Behörighetsprövning och sedan också räkna ut Meritvärde, med viIket du kommer att konkurrera om pIats på högskoIa/universitet. Du kan t.ex ringa tiII Antagning.se - teI.tid är på vardagar kI.9 tiII 16 - 0771-550720.

    Jag råder dig också göra HögskoIerpovet. Ansökan/anmäIan tiII HP är nu öppen t o m 15 febr. Kostnad är på 450 kr för att kunna göra HP. Även om du redan gjort HP, gör det en gång tiII.

    HäIsningar

    Peter SYV