Aziz
    Hej!
    Jag är 13 år gammal och ska börja i 7:an efter sommarlovet.
    Jag vill bli läkare men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har fått mina resultat på Nationella proven. Jag har fått ett C i matte och ett D i NO. Sen ville jag jämföra mina betyg och så står det 4 på matte, 2 på fysik, 2 på kemi och 2 på biologi. Vad menar de?

    Jag vill bli läkare och tänkte plugga nu. Finns det tips och råd jag kan göra för att börja plugga? Eller webbsiter som jag kan öva eller läsa på?

    Kan mina resultat nu i 6:an påverka mina gymnasiebetyg och nians betyg?
    Kan det påverka eller hindra mig från att bli läkare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aziz,
    kunskaper inom matematik och naturvetenskapliga ämnen är mycket viktiga för en blivande läkare.

    Matematik 4 är en fjärde gymnasiekurs i matematik och man måste få godkänt betyg i den kursen för att få särskild behörighet inom matematiken. Innehåll i matematik 4 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-4

    Kemi 2 är andra gymnasiekurs i kemi efter Kemi 1.
    Fysik 2 är en gymnasiekurs i fysik som baserar sig på kursen Fysik 1a.
    Biologi 2 är andra gymnasiekurs i biologi efter Biologi 1.

    Man måste få fullständig gymnasiekompetens och godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 och i Engelska 6 (som är andra gymnasiekurs i Engelska, efter engelska 5) + godkända betyg i de kurser som jag nämner ovan i mitt svar.

    Det du kan göra nu är att bedriva självstudier i matematik - med hjälp av www.matteboken.se

    Du bör också göra ditt bästa för att skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg i alla ämnen som du läser i skolan.

    Betyg i åk6, 7 eller 8 har inte någon direktpåverkan på betygen man får i åk9 eller på gymnasiet. Dock påvisar betygen i de lägre årskurserna på vilken kunskapsnivå i de aktuella ämnena en elev ligger.