Hejsan,

    om du undrar om Meritpoäng som man (än så länge) kan få för vissa gymnasiala kurser (godkända betyg i högre kurser i matte, i Moderna språk 3&4 och i Engelska 7) så kan du läsa om det här>>.

    Självste "meriten" får man för E betyg, oavsett om det är högre än E eller inte... men eftersom betyget även räknas in i Jämförelsetal, då är det fördelaktigt att ha Högre betyg.

    Meritvärde, som man konkurrerar med om plats på högskola, är summan av Jämförelsetalet och Meritpoäng.

    Var god läs på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng och återkom sen, om ngt. är oklart.

    Bästa hälsningar

    ANNA