Elev
    Hej
    Undrar om jag måste gå civilekonomutbildningen eller civilingenjörutbildningen för att bli fondmäklare. Kan jag annars gå någon kandidatprogram i ekonomi?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    om du är intresserad av >> det här yrket, så är det inte ett reglerat yrke, dvs det finns ej strikta krav på vilken utbildning som krävs. Och det är hen som anställer, som bestämmer vilka kvalifikationer som är tillräckliga. Är man "egen" (egenföretagare) får man bestämma själv.
    Ekonomiutbildning på hög nivå är det som man brukar ha för att lyckas inom det yrket. Man kan börja med ekonomiprogrammet (3-årigt program som leder till kandidatexamen) och se sedan om man tycker att det räcker eller om man vill läsa vidare på avancerad nivå.
    Även nya utbildningar kan dyka upp, eftersom utbildningsutbud kan förändras.
    En sak som är klar: för att lyckas som Aktiemäklare/Fondmäklare behöver man var mycket duktig på ekonomi och minst 3-årig utbildning i ekonomi på högskoleniivå "krävs", men troligtvis ännu mer utbildning.
     Och ju mer matematik och ekonomi har man läst, desto större är chansen att lyckas få jobbet och sedan lyckas i sitt yrke!
    Vänligen
    Julia