Hej Sheila!

    Man kan alltid rätt att tack Nej till en erbjuden studieplats.

    När du vet att inte kan läsa, meddelar du det direkt och det blir inga negativa konsekvenser för dig.
    Det är helt ofarligt att söka utbildningsplats och tacka nej sedan till en erbjuden plats.

    Bästa hälsningar & hör av dig om du har fler frågor!
    Lycka till!
    ANNA
    • : Tack för det tydliga svaret, är det även så att man kan tacka nej när kursen ska börja tex dagen innan eller samma dag trots att man har tackat ja till att läsa kursen? Mvh Sheila
    • Anna : Du meddelar att du inte kan eller vill läsa - så fort du vet att du ej kommer att läsa. Om det finns Reserver som väntar på att få komma in på kursen, är det klart bäst att meddela innan kursen börjar, men du meddelar, som sagt, när du vet - så fort du vet. Folk kan bli kallade från reserv även 2-3 veckor efter kursens början. Du ska inte behöva avstå från att söka en kurs för att du eventuellt inte ska kunna läsa den. Om du TROR att du ska kunna läsa, bör du söka, tycker jag. Det är ganska vanligt att folk kommer in på utbildningar men ej påbörjar dem - av olika anledningar: fick jobb, ändrade sig och vill inte läsa; kom in på en annan utbildning samtidigt, ska flytta & diverse andra anledningar - inkl förändring i hälsotillstånd, i familjesituation mm och m.fl.