Alicia
    Jag vet exakt vad jag vill bli men vet inte vad jag behöver studera eller göra föra "bil" det eller så.

    Jag vill ta fram/utveckla friluftsprodukter; skalkläder, vandringskläder, ryggsäckar, tält osv (inte skor) men förstår vad jag behöver studera. Kan mycket väl tänka mig studera på yrkeshögskola, folkhögskola, universitet och högskola samt byta stad för utbildningen.

    Tacksam för svar!
    • Peter : Är det funktion/prestanda eller design för de produkter: tält, ryggsäckar, skal-/vandlingskläder, som du vill jobba med?
    • : Förlåt förstår inte frågan. Jag vill utveckla och ta fram produkter inom friluftsliv. Från design till fysik produkt samt rätt matriale osv
    • Anna :

      vi tänkte att i fall du vill i första hand utforma Design (utseende) för produkterna, så kanske en yrkeshögskoleutbildning, t.ex utbildning/campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter skulle vara passande, eller den här utbildningen: utbildning/campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning-produkter --- Du kan annars titta på flera yrkeshögskoleutbildningar. Du får där inte direkt utbildning till just det som du skriver om att du vill jobba med, men med så lite matte i bagaget som du har, så blir det kanske ej möjligt att uppnå just det målet som du beskriver i din fråga. Ta tag i matten ordentligt, eller titta på andra alternativ - kanske lite långt ifrån just dina intressen, men t.ex jobba med Trädgårdsdesign - se utbildning/hvilan-utbildning/tradgardsanlaggare-hallbar-park-och-utemiljö - det är estetiskt-krävande jobb som utförs huvudsakligen ute, tänker här på friluftsliv... på sätt och vis, i alla fall.

    • : Jag vill vara del av hela prossesen. Ta fram en design, hitta passande matrialer, skapa den, prova den, söka fel i den och sedan när jag är helt 100 släppa den vidare till produktion :)
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    jag tror att yrket du har i åtanke är Produktutvecklare, och jag rekommenderar att du tittar på den här utbildningen: hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/textil-produktutveckling-och-entreprenörskap

    Utbildningen, se länk ovan, ges vid Akademin för textil, teknik och ekonomi.
    För frågor som rör den utbildningen kontakta akademin via:
    E-post: [email protected] eller telefon: 033-435 4011 - telefontid på vardagar kl 10:00-12:00.

    • : Tack för snabbt svar! Finns det någon ubildning som inte behöver matmatik 2, har E i matte för att de hellre gav mig godkänt och bli av med mig än att ge mig F som jag egentligen ska ha. (fick inte ett ända matteprov godkänt och gjorde ej nattionella proven. Var lättare att bra ge ett E än att hatera problemet för skolan)
    • Anna : Som produktutvecklare behöver man göra svåra beräkningar, man måste alltså kunna rätt så mycket matte. Att endast matematik 2 krävs för programmet (länk ovan i svaret) är förvånande.
    • : Okej, tack.
    • Anna :

      Jag föreslår att du funderar över andra jobb "kring" produkter för "out-door"-aktiviteter. Till exemepel: som "guide" om de produktkategorier - både hur de används, hur man tar hand om dem så de håller länge samt rengörings- och tvättinstruktioner - typ en sort expert-säljare. Om du kan mycket om de produkter och lär dig också sälj-tekniker, så kan du bli en sådan "produkt-guide" eller säljare eller kanske influencer, inriktad på just den typen av produkter. Om du lär dig "allt" om de existerande produkter och marknadsför-/säljer dem, kan du säkert också komma med förslag på hur de kan utvecklas - och då får produktutvecklare "ta vid": baserat på dina förslag ta fram nya produkter.

    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Yrkestiteln du söker skulle jag tro är produktutvecklare. Sen kan det förekomma andra typer specifika arbeten som exempelvis mönsterdesigner/mönsterkonstruktör eller industridesigner. Det finns flera olika vägar att gå men jag tror att den snabbaste vägen att ta sig till att  jobba med utveckling av friluftsutrustning är att gå en utbildning med  inriktning mot textil eller produktutveckling i någon annan form och att på fritiden hålla på så mycket som möjligt med olika former av friluftsliv. Det finns ett antal eftergymnasiala utbildningar som inriktar sig mer specifikt mot utveckling av sport och friluftsutrustning, bl.a. på Mittuniversitetet, se miun.se/utbildning/program/teknik/sportteknologi--hogskoleingenjor-produktutveckling

    Den andra vägen är lite längre. Det förekommer att de som utövat en idrott eller någon form av friluftsliv på hög nivå under lång tid går vidare att arbeta mer på heltid med produktutveckling när den aktiva karriären är slut. Vanligtvis är det kontakter som byggts upp med t.ex. sponsorer under åren som leder till den typen arbete.

    För en ungdom som har som långsiktigt mål att arbeta med detta och har ett stort intresse för friluftsliv så kan det vara värt att titta på Äventyrsgymnasiet. Här får eleverna utbildning inom ett stort antal äventyrs- och friluftsaktiviteter både på grundläggande och på mer avancerad nivå.  Tillsammans med en mer specifik utbildning  efter gymnasiet skulle jag påstå att det är en lämplig väg mot att arbeta med friluftsutrustning.

    Bästa hälsningar.
    Hoppas svaret blir till hjälp!

    • : Hej! Finns det någon ubildning som inte kräver matematik 2 eller "tillvals ämnen" när man gått etstet? Eller gör alla "produktutvecklings" ubildningar det?
    • Anna : Högskoleingenjörsprogrammen kräver godkänt betyg i matematik 4, fysik2 och kemi1. Det kan bli svårt (kanske omöjligt) att hitta produktutvecklings-utbildning som endast kräver matte 1. Vi återkommer om vi hittar någon sådan utbildning, men det är mycket tveksamt att den skulle finnas. :(
    • : Förstår, tack ändå! Har tyvärr både dylsexi och dyskalkeli så allt som har med svårare matematik än 1b är tyvärr omöjligt för mig. Tack för försöket ändå!
    • Anna : Om du har diagnos dyskalkyli, borde du kunna få anpassad undervisning med speciallärare. Det finns metoder att lära sig matte även om man har dyskalkyli.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    fick idag svar från en sakkunnig (certifierad naturguide); var god läs hans svar, nedan:

    "Spännande fråga! Har inte ett glasklart svar men min gissning är att du går via designhögskolan, industridesign, textil eller liknande. Branschen är så smal/bred så en utbildning som bara ser på friluftsutrustning finns knappast.

    Att skapa ett tält t. ex. är ju uppdrag både för en designer, en ingenjör och några yrkesroller till..."
    För övrigt, så fick vi några svar från de insatta inom branschen om att vägen att ta fram nya friluftlivsprodukter är både lång och krånglig, bl.a på grund av komplikationer med att skaffa fram finansiering.