Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    några exempel på yrkesroller och arbetsuppgifterna som är möjliga med examen från kandidatprogrammet i pedagogik (detta enligt den uppföljningen som gjordes vid Göteborgs universitet):
    Distriktskonsulent - innehåll i arbetsuppgifterna: Föreningsutveckling, administration, rådgivning;
    Biståndshandläggare - Handlägger ärenden gällande ansökan om bistånd enligt socialtjänstlagen;
    Handläggare
    Projektkoordinator
    Studieinformatör/utbildningsinformatör
    HR-specialist
    Administratör
    Logistiker
    Rekryterare
    Doktorand
    Personalchef
    Enhetschef
    Rektor
    Fritidspedagog
    Redovisningsassistent
    Lärare
    Försäkringsutredare/Samordnare
    Operatör på polisens regionala ledningscentral - innehåll i arbetsuppgifterna: svara på samtal som rings till 112 i polisiära syften, operativt bistå i ledning av polisiära resurser och bemanna de ärenden som inkommer. Liknande yrke - SOS-operatör

    • Elev : Kan jag jobba direkt med dessa yrken eller behöver jag ytterligare läsa vidare?
    • Anna :

      Om arbetsgivare bedömer att du har tillräckliga kunskaper, och de rätta personliga egenskaper - ja. Om inte - så kan du försöka läsa vidare eller söka jobb inom andra yrken... Så länge det inte ges jobbgaranti efter utbildningen, är det upp till en arbetsgivare att välja vem hen anställer. Så, det finns potentiell möjlighet (de tidigare studerande fick ju de jobben, i alla fall en person per yrkesroll, men om det är just kandidatprogrammet i pedagogik som var avgörande eller om det var personens tidigare arbetslivserfarenhet, andra meriter (t.ex vissa språkkunskaper eller data-IT-kompetens eller personliga kontakter, är svårt att säga). I listan i SYV Peters svar ser du uppgifter om var f d studerande (i alla fall minst en person per yrkesroll) fick jobb. Om just du får ett av de jobben eller inte kan inte vi svara på. Det beror på många olika faktorer, bl.a om hur "desperat" arbetsgivare är (om en arbetsgivare har ett akut behov av att anställa och inte många söker jobbet, så har man bättre chans att få jobbet), vilka övriga meriter (t.ex körkort, språkkunskaper, tidigare arbetslivserfarenhet) du har + dina personliga egenskaper (det som arbetsgivare värdesätter är att man som söker anställning är flexibel, tillmötesgående, har förmåga att göra de rätta prioriteringar och ser vilka behov som finns och löser de problemen som uppstår, att man kan hitta ett sätt att samarbeta med kollegorna, även om de inte alltid är de bästa kollegorna och inte alltid har rätt... alltså att man är "smidig" och "väljer sina fajter").