Linnea
    hej, jag går i nian nu och ska välja gymnasie till våren. Jag har alltid varit intresserad av att bli psykolog eller kurator på skola, eller liknande. Jag är rätt säker på att jag vill gå samhäll, men sedan undrar jag om vad som egentligen krävs för att kunna bli psykolog? Vilken linje är bäst att gå? Kan man gå samhäll eller måste man gå natur? Är det jättesvårt att ens komma in på psykologutbildning efter gymnasiet?
    Samtidigt som jag är intresserad av att bli psykolog, är jag väldigt intresserad av hälsa. Vad ska man gå för att bli Personlig tränare? Vad finns det för andra jobb/yrken där man jobbar med hälsorelaterat?
    Skulle psykologi och hälsa kunna kombineras på något sätt?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    behörighet till utbildning till Psykolog på högskola är Grundläggande behörighet + Matematik 2 samt Samhällskunskap 1b.
    För att bli behörig, går det bra att gå ett valfritt högskoleförberedande program, men på Humanistiska och Estetiska programmen måste man lägga till Matematik 2b.

    Så, svar på din fråga är att det går bra att gå Samhällsvetenskapsprogrammet; man behöver, alltså, inte gå Naturvetenskapsprogrammet, om man inte vill.
    Det är tuff konkurrens till Psykologutbildningen. Det är lätt att bli behörig till Psykologutbildningen men svårt att komma in: man måste ha höga betyg eller högt resultat på Högskoleprovet. Ett råd till dig är att fundera över om du vill göra HP och kanske t o m flera gånger: det är bäst resultat som gäller i fem år framöver. Det går att träna på gamla HP.

    Du frågar också om vad för utbildning man skall gå för att bli Personlig tränare.
    Personliga tränare har väldigt varierande bakgrund: det finns sjuksköterskor, f d elitidrottare, dietister och folk utan någon som helst längre utbildning inom hälsa eller träning. Man kan t.ex. börja träna på SATS eller Friskis&svettis eller en annan större "kedja" av träningssalar - och ansöka om att få gå deras interna utbildningar. De brukar kosta 20-30 tusen per "steg" och det är minst tre steg man måste gå innan man kan få prova-på jobba som Personlig tränare åt t.ex. SATS eller Friskis - dvs med deras kunder.
    Det finns många Personliga tränare som är egna företagare. Läs vad Arbetsförmedlingen uppger om yrket PT: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D107&sv.url=12.78280711d502730c1800072.

    Det finns väldigt många yrken där man jobbar med frågor kring hälsan: Sjuksköterska, Barnmorska, Dietist, Folkhälsovetare, Audionom, Hälsoutvecklare, Friskvårdskonsulent, Vattenträningsinstruktör och många fler.
    Du undrar också om psykologi & hälsan skulle kunna kombineras i ett och samma yrke. Jag skall fundera över denna frågan, samråda med mina kollegor och vi återkommer när vi kommer fram till ett bra svar.

    Och här får du några tips på skolor nära dig som erbjuder SA: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-lund
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/humanus-gymnasium-lund
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-lund (Profil: social entreprenörskap)
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/polhemskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/procivitas-privata-gymnasium-lund
    *** *** ***
    En skola i Södertälje erbjuder profil "Personlig tränare" på Barn&Fritidsprogrammet. Det är en friskola med Riksintag, elever från hela landet får söka. Här är skolans presentation: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vackstanasgymnasiet.

    Den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/consensum-lund erbjuder profil "Hälsa&Friskvård" på Vård/Omsorgsprogrammet.

    *** *** ***
    Fundera lite över mitt svar & återkom med dina tankar kring gymnasieval. Det är ännu gott om tid men det är mycket bra att du är aktiv & tar ditt gymnasieval på allvar, att du är ute i god tid.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    HEJSAN, tänkte komma med en liten komplettering till ett svar som du fick från oss igår kväll: yrken där man kan kombinera psykologi och hälsokunskap är Terapeut, Socialpedagog & Familjerådgivare. Arbetsförmedlingen förklarar här: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D83&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D30&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    En framkomlig väg till ett jobb där man kombinerar "psykologi" och "hälsa" kan vara att läsa till Socionom och gå påbyggnadsutbildning efter det som leder till Terapeut eller Familjebehandlare m.fl.
    Läs om andra Socionomyrken här: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D556&sv.url=12.78280711d502730c1800072.

    Önskar dig allt väl! Hör av dig om du undrar över något mer!
    Anna SYV
    Hejsan, jo då - det går jättebra, tycker i alla fall jag, att utbilda sig till socionom med sikt på fortbildning mot Familjebehandlare eller Terapeut om man är blyg och inte tycker om att prata inför grupper- för att man pratar mest med en person åt gången eller "i värsta fall" en familj på tre-fyra personer, men oftast är det max två personer som kurator eller äktenskapsrådgivare pratar med. Om du inte vill bli högskolelärare och undervisa blivande socionomer, behöver du inte prata inför stora grupper. Det är i alla fall den erfarenhet som vi på Fragasyv.se har.
    Du kan göra intervju med kurator på din skola, som har troligtvis gått utbildning till socionom /för att nästan alla kuratorer gör det/. Be att få boka tid för att du vill prata om hur det är att utbilda sig till socionom, vilka möjligheter finns efter grundutbildningen mm. Återkom sedan och berätta vad du fick reda på.
    Önskar dig stort Lycka till!
    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : Jag undrar också om det är ett smart val att utbilda sig till något av dessa om man är lite av en "introvert" kanske.. Jag tror att detta, min "blyghet", är något jag växer ifrån mer och mer. Men om det är så att jag inte gör det, så undra jag om det är korkat att jobba med människor då... Det går ju bra när
    • : *fortsättning* det är mindre grupper, men är inte den bästa på att prata inför större grupper. Kan det gå ändå?
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig. *L*