2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    det är "huvudman" för grundskolan /oftast i praktiken Rektor på grundskolan/ som fattar beslut om att en elev får gå om åk9. Det är inte alls säkert att man kan få göra det, även om eleven vill och även vårdnadshavare är "med på det", utan det är rätt så ovanligt att en elev får gå om åk9. Det som annars händer (som regel) om eleven ej blir behörig till gymnasiets nationella program, är att eleven blir antagen till IM, ett av Introduktionsprogrammen på gymnasiet och där försöker bli behörig till gymnasiet nationella program. I första hand är det Yrkesintroduktion (om eleven är intresserad av något praktiskt yrke) eller Programinrikttat val (som är en ny utbildning från 1 juli 2019) som en obehörig elev kommer att antas, är min gissning. 
    Om IM - var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM

    Liselotte
    • : Ja, jag förstår. Men vad behöver ske för att man ska gå om nian? asså behöver man gå om ifall man har F i alla ämnen? Inte klarar av nationella proven? Får för mycket frånvaro? Vad/vilka faktorer kan avgöra om du får gå om nian?
    • Anna : Det är en PEDAGOGISK BEDÖMNING som rektor gör - i samråd med lärarna och kurator: rektor försöker komma fram till Var eleven har bättre chans att nå upp till målen och få godkända betyg i grundskolekurser (på grundskolan eller på gymnasiets IM-program); även önskemål från eleven och föräldrarna och elevens ålder kan tas in i bedömningen... men det finns också grundskolorna som "som princip" inte låter gå om utan "skickar alla elever vidare" till gymnasiet: och obehöriga "hamnar då" på IM-programmen... Det handlar, alltså, inte om Närvaro eller antal godkända betyg utan om kommunens policy och den Individuella bedömningen som rektor gör. Det är inte elevens rättighet att gå om nian, oavsett närvaro eller antal godkända/icke-godkända betyg.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar, som, förhoppningsvis, förklarar hur reglerna ser ut.
    • Emma : Hej på er, jag tar upp tråden kring rätten att gå om nian. Jag ser ju att den är ett par år gammal. Jag trodde inte elever hade rätt att gå om nian, precis så som ni skriver ovan. Jag pratade nyligen med skolverkets upplysningstjänst som sa att eleven HAR rätt att gå om om hen vill det. Är det något ni också fått uppfattningen om nu på senare tid?
    • Anna : Menar du en elev som inte uppnår behörighet till gymnasiets yrkesprogram? eller menar du alla elever som vill gå om nian, t.ex för att de vill uppnå bättre konkurrenskraft inför gymnasieval nästa år? eller vilken situation menar du, varför vill eleven gå om nian? När du pratade med skolverket, bad du om hänvisning till Var i styrdokumenten det står. Man läser text i styrdokument, sedan finns det ibland kommentarer och allmänna råd - men till syvene och sist är det den bedömningen som huvudman gör (gäller det en elev på en kommunal grundskola är det i praktiken rektor på skolan som har tolkningsföreträde, men jag tror inte det har skett någon förändring på den punkten att rektor får ej bevilja gå om nian om eleven blev behörig till ett yrkesprogram, alltså fick godkända betyg i sv,eng,matte + fem andra ämnen).
    • Emma :

      Hej. Det gäller en elev som vill gå om nian pga att han inte är behörig till yrkesprogram (relativt nyanländ). Eleven själv trycker på om att få gå om, medan vi från skolans sida är tveksamma till om det är det bästa. Så egentligen gäller frågan mer om skolan har rätt att neka eleven att gå om och istället låta eleven gå på IM? Gällande samtalet med Skolverket så hänvisade hon till kapitel 7, paragraf 15. Tack för att ni tar er tid!

    • Anna :

      Det här en tolkningsfråga: i skollagen, kap.7 §15 står det bl.a "En elev i grundskolan...  har också rätt att efter skolpliktens upphörande slutföra utbildningen under ytterligare två år, om eleven inte har nått upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för respektive skolform." Och det kan man tolka på olika sätt***, men det måste också tas hänsyn till elevens förmåga att ev.uppnå behörighet till gymnasiet: om den pedagogiska bedömningen görs att eleven förmodligen inte kommer kunna uppnå behörighet till gymnasiet, då skulle inte en omgång hjälpa och det är i så fall bättre att satsa på yrkesintroduktion, där hen kan bli anställningsbar även utan att uppnå grundskolekompetens.
      Vad Exakt menas med "slutföra utbildningen"? Eleven som inte har nått upp till de "kunskapskrav som minst ska uppnås" är det enligt min bedömning  behörighet till yrkesprogrammen, och då borde eleven i så fall ha rätt att gå ännu 2 år på grundskolan, antingen gå om årskurserna 8 och 9 eller gå om 9-an 2 ggr.?!  Alltså, är det en tolkningsfråga, en juridisk sådan. Om ni inte kan övertala eleven och vårdhadshavare om att det är bättre för eleven att gå över till IM på gymnasiet, då råder jag er att involvera en jurist (om det är så att ni inte vill ge eleven möjlighet att gå om 9-an). Enligt hur vi tolkar skollagen (men vi är inte jurister) och enligt den praxis som vi känner till så får huvudman (i praktiken - rektor) bevilja en omgång, men det görs sällan (ofta får eleverna gå vidare till IM på gymnasiet, antingen för att de själva vill det eller för att huvudman/rektor nekar omgång pga hen gör bedömning att eleven inte har rätt att gå om).

    • Emma : Ok, tack. Svårigheten är ju att det då handlar om olika tolkningar och så, och man undrar ju vad som faktiskt gäller om eleven skulle driva detta vidare. Om eleven anser att det bästa för honom är att gå om, och skolan inte, kan hen då KRÄVA det, utifrån vad som står i skollagen? Ursäkta många frågor, men jag blir inte klok.
    • Anna : Vi blir inte riktigt kloka heller. går eleven på en kommunal grundskola? I så fall råder jag dig att ta frågan till en kommunjurist (på kommunen bör finnas anställda med juridisk kompetens, som får lusläsa Skollagen och ge svar). Det blir ju (om eleven driver frågan) en tvist mot kommunen/utbildningsförvaltningen, så de borde vara intresserade att förebygga det genom att på förhand få fram "rätt svar". Jag tror det spelar mycket stor roll om skolpersonal som känner eleven gör den pedagogiska bedömningen att eleven kommer uppnå behörighet till yrkesprogrammen om hen får gå om nian, eller inte. Om inte, då är det typ "ingen idé". Givetvis kan inte lärare och rektor se in i framtiden och garantera hur kunskapsutvecklingen blir hos eleven, men de måste göra prognos. Du kan också höra med Skolinspektionen (dit klagomål på skolorna kommer in) om de tidigare haft liknande fall och hur utfallet på dem blev. Svår fråga och vi är inte jurister. Det är en skolJuridisk fråga, man borde ha juristexamen för att lösa den.
    • Emma : Tack för all hjälp! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ska försöka svara på din kommentar. 
    Det finns regler när eleven inte får gå om "nian": det är om eleven blir behörig till Något av gymnasiets nationella program, dvs om eleven får godkända betyg i svenska, eng, matte + fem andra, valfria, ämnen och med det uppnår 8 godkända betyg och blir behörig till yrkesprogrammen - i så fall får inte rektor fatta beslut om "omgång".
    I de fallen eleven ej blev behörig till ngt av gymnasiets program, så Får rektor fatta beslut om omgång... men det sker rätt sällan. 
    Allt fler kommuner börjar "skicka elever vidare" till gymnasiet, oavsett hur pass behöriga/obehöriga eleverna är. 
    Förklaringar är flera: det blir trångt på grundskolan om många ska gå om... elever från dagens åk8 ska ju upp i nian och så "gamla nior" också: hur ska alla få plats? Det är ju också lärarbrist, ovanpå allt...
    Sedan vill man inte att eleverna planerar för "omgång" på förhand. Man vill att eleverna gör sitt bästa och om de vet att ingen får gå om - så gör eleverna sitt bästa, tycker man... 
    Men ibland uppstår det oväntade situationer, ex. tragiska händelser eller att eleven var sjukskriven under stora delar av åk 9 - i så fall kan eleven eventuellt gå om nian, men det är inte eleven eller föräldrarna som bestämmer det (de för Önska det)... Det är rektor på grundskolan som fattar beslut om det.
    Vänigen
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'svårt att välja' (15 st.)

    • Zambe

      individuella Valen?

      Hej!, Jag vill kunna plugga vidare om jag någonsin kommer behöva det i framtiden så jag undrar vilka kursers/ämnen jag behöver välja (går I fordons-programmet) men samtidigt vill jag kunna satsa på musik, behöver så snabb hjälp! Som...

      Anna: : Hej Hetem!Inom Individuellt val får man läsa vilka kurser som helst av de som din gymnasieskola kan erbjuda att läsa. Om du vill i framtiden satsa på musik, fråga på din skola (prata med SYV) vilka... Läs hela svaret
    • Sofia

      Avgör estetiska programmet hela mitt liv?

      Jag har funderat ett tag och nu börjar jag luta mig mot att välja Estetiska programmet med inriktningen Teater istället för Samhällsvetenskapsprogrammet. Men grejen är att jag inte vet om jag kommer att jobba med det i framtiden, jag vill snarare gå programmet för att det verkar jättekul och för...

      Daniel: : Hej Sofia, Estetiska är ett högskoleförberedande gymnasieprogram. det betyder att man läser kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier - som Obligatoriska kurser.... Läs hela svaret
    • fef

      Vad för frågor borde man ställa syv?

      Hej! Jag ska få en ny tid hos syv den 16 oktober, och jag undrar vad det är för slags frågor jag borde ställa då? Tacksam för svar :) P.S jag funderar på att gå IT-Teknik på IT-Gymnasiet.

      Anna: : Hej Pontus, det är inte obligatorisk att ställa frågor till Studie- och yrkesvägledare. Man KAN ställa frågor om man har frågor. Har man inga frågor, behöver man inte... Läs hela svaret
    • Ronaldo

      Osäker inför antagningsbesked för senanmälan?

      Hej på er! Jag har redan skrivit angående detta med val av utbildning. Jag hade så svårt att välja mellan (1ahand) systemutveckling, (2a) basår för maskiningenjör & (3e) Statsvetare att jag struntade i att svara på första antagningsbeskedet för hösten 2017. Faktum är att jag faktiskt kom in...

      Anna: : Hej Ronaldo! Ang. om du har chans att komma in från Reserv när du är reserv nr.80 så tror jag det blir svårt... dvs jag tror inte du kommer in. Men, teoretiskt sett, finns det ju... Läs hela svaret
    • Vendetta

      Vad ska jag läsa efter gymnasiet?

      Hej! Jag ska börja tredje året i gymnasiet och går i Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteende. Jag är väldigt oroad över vad jag ska läsa efter universitet eftersom att jag har väldigt många utbildningar jag vill läsa. Dels är jag intresserad över samhälle, ekonomi och politik....

      Melina: : Hej Vendetta! Vad spännande att du har många utbildningar att välja mellan. Samtliga som du nämner skulle kunna leda dig till ett jobb inom t.ex EU eller FN. Men en utbildning inom t.ex juridik, politik... Läs hela svaret
    • Amanda

      Kan jag bygga ihop min egna examen?

      Hej! Jag har snart läst 1 år på universitetet och kommer därför snart ha 60 hp. Programmet jag läser heter information och PR (har läst kurser som "kommunikativt ledarskap" "kommunikation och organisation" "projekt och organisation" "marknadskommunikation" och dylikt). Jag börjar nu känna att...

      Daniel: : Hej Amanda, jag vill råda dig söka "allt möjligt" samtidigt - du förlorar inget på att göra ansökningar till >>yrkeshögskolans Paralegal-utbildning /eller utbildningar -... Läs hela svaret
    • Charbel

      Ekonomi eller samhälle?

      Hej jag står inom ett tufft val. Min gymnasieval. Det står mellan samhälle och ekonomi. Jag gillar verkligen So framförallt samhällskunskap och geografi. Jag gillar politik, att argumentera och jobba med "hållbar utveckling" med politik. Jag gillar ekonomi också, som handel, produktion och...

      Mikael: : Hej Charbel! Skillnaden mellan Ekonomiprogrmamet och Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så jättestor. Många kurser är det exakt samma och man kan med "de rätta" valbara kurser få... Läs hela svaret
    • Extra

      Borde jag gå på naturprogrammet?

      Hej! Jag står snart inför mitt gymnasieval och känner mig ganska splittrad. Mina meritpoäng ligger på 336 och jag kan i princip komma in på vilken utbildning jag vill. I naturämnena har jag länge legat på A ibland något B. Matten hamnar sannolikt på B i år då den blivit allt svårare samtidigt...

      Anna: : Hej Extra! Du är jätteduktig som har så höga betyg! Det är också jättebra att du tar gymnasieval på största allvar och funderar mycket noga om vilken utbildning du vill gå! Du har varierande intressen och är är... Läs hela svaret
    • Johan

      Hur ska man gå till väga om man inte vet vad man vill studera till ?

      Själv är jag 20 år och studerat transport programmet. Jag tror jag valt fel och vill läsa upp mina betyg på komvux så jag kommer in på högskola. Men jag vet inte vad jag ska satsa på för inriktning, jag har så många saker jag vill bli så svårt att välja.

      Mikael: : Hej Johan! Att komma fram till vad man vill skaffa sig för yrke är en PROCESS. Du kan börja med att läsa om olika yrken http://www.framtid.se Sedan gör tester på... Läs hela svaret
    • Linnea

      Hur ska man veta vad man vill bli, på riktigt?

      Hej, Hur ska man veta vad man vill bli, på riktigt? Jag är en förvirrad ny ungdom ute i arbetslivet och jag vill snart påbörja mina efter studier, men känner mig så förvirrad och pressad på att komma någonstans i mitt liv. Har du några tips på hur jag kan ta reda på vad jag vill bli eller...

      Mikael: : Hej Linnea! Du skriver inte vad du läste innan och var du jobbar nu. Rent allmänt så finns det följande alternativ: 1. fortsätta jobba där du jobbar nu tills du kommer på vad du vill läsa 2. se på utbudet av... Läs hela svaret
    • Emma

      Vad ska jag välja?

      Hej, Jag går i nian och är jätte splittrad om vad jag ska välja, Jag har varit inne på ett av Yh pogrammen men folk säger att man bara får dåliga jobb och dåligt betalt m.m men samtidigt vet jag vad jag vill ha för yrke och det finns en YH utbildning för det, Vad ska jag välja?

      Milla : : Hej Emma! Om du vet vilket yrke du vill ha, så tycker jag du bör satsa på det. Inom nästan varje yrke finns det olika valmöjligheter, bl a kan man starta ett eget litet företag och bli sin egen arbetsgivare. Skulle du efter ett... Läs hela svaret
    • Dilan

      Är natur verkligen så svårt som alla säger?

      Hej! Jag är en tjej som är 15 år och ska snart göra mitt gymnasieval. Jag har ingen aning om vad jag ska söka men jag vet att Jag gillar ämnet biologi och även kemi, men hatar fysik,teknin och matte. Och jag vet liksom inte om jag skulle kunna klara av natur, det verkar så svårt och har bara...

      Lena: : Hejsan, ska du välja Naturvetenskapliga programmet så ska du inte välja den för att den är bred utan för att du verkligen gilla att plugga matte, fysik, kemi och biologi och vara beredd att spendera mycket tid med... Läs hela svaret
    • Hanna

      Problem med valet, ska jag välja samhälle eller natur?

      Hej! Jag har ett problem. Till våren ska vi 9:or göra vårt gymnasieval och jag tycker det är himla svårt! Jag velar mellan samhäll och natur. Jag har lätt för mig i skolan, har minst C i alla ämnen. Jag är mycket intresserad av so:ämnena och språk. Även fast jag inte har svårt för varken matte...

      Lena: : Hejsan, förstår att du har svårt att välja och att det kan kännas som att man ska välja för livet men så är det faktiskt inte! Jag hör att du är klok och att du har koll på vad som egentligen skulle... Läs hela svaret
    • Rebecka

      Ska jag välja estet/dans eller natur?

      Jag vet inte om jag ska välja estet/dans eller den naturvetenskapliga linjen. Jag har dansat jazz sedan jag var nio. När var elva började jag jazzmodern istället. Där dansar jag fortfarande. Jag har även dansat bugg när var fem tills jag blev tio. Jag har spelat valthorn i fem år på...

      Lena: : Hejsan, jag förstår verkligen att du har svårt att välja! Du behöver fundera på hur du vill ha det på gymnasiet. Jag antar att du dansar mycket på din fritid så på det sättet så kan kanske Natur passa dig bra - då får du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga