Silvia
    Jag är intresserad av att läsa om olika läkemedel, hur man ger den mest effektiva dosen till patienter samt hur olika kemikalier påverkar kroppen. Även hur olika läkemedel uppkmmer, utvecklas osv. Jag frågade SYV på skolan vilken utbildning jag skulle kunna läsa efter gymnasiet, och hon berättade att det fanns många civilingenjörs utbildningar med inrikting mot biologi och kemi, och kroppen, utan läkarbehörighet. Jag kan verkligen tänka mig rådgiva andra människor gällande medicin, men också att arbeta på ett labb.

    Jag kan tänka mig forska kring nya läkemedel, göra befintliga mer effektiva osv, men också som sagt att arbeta med människor. Dessutom är jag väldigt intresserad av att läsa om olika näringämnen och hur kosten påverkar hälsan.
    (Går på ett tekniskt gymnasium så att få läkarbehörighet innebär att läsa utökat program.)

    Vilka sysslor skiljer sig mellan att vara en civilingenjör med inriktining på bioteknik och en apotekare? Vilka områden liknar varandra? (Utifrån skrivna egenskaper, vad skulle ni kanske kunna rekommendera?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Silvia,
    apotekare >> är i Sverige ett "legitimations-yrke". Strikta krav finns på examen från just apotekarprogrammet. Läs gärna om yrket Apotekare och om många andra yrken på www.framtid.se

    Inom de områden som du är intresserad av finns många olika yrken och många olika utbildningar som leder till de yrken.
    Börja med att kika på
    Civilingenjör inom bioteknik >>
    Läkemedelskemist >>
    Dietist >>
    Måltidsekolog >>
    Naturvetare >>
    Biokemist >>
    Biomedicinare >>