Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32148 frågor besvarade.
Väger det nationella betyget tyngst?
3Poäng
Adam
Hej,
Jag har läst matte 3c och fått c på alla dom vanliga matte proven. Under det nationella fick jag väldigt få poäng men betyget e. Min lärare gav mej slutbetyget e. Det känns orättvist och jag undrar varför jag ens gjorde hennes egna prov.
Läraren går inte att få tag på. Hur/om är det möjligt att ett prov väger tyngre än dom andra tre?
Hej Adam,
jag förstår att det känns orättvist och du tycker du borde få högre betyg & du frågar om det nationella provet väger tyngst av alla andra prov.
Det är lärarens ansvar att sätta betyg och i fall man inte är nöjd med betyget, bör man försöka prata med läraren men du säger att det inte går att få tag på läraren. I så fall skulle jag frågat Rektor på ditt program, som borde kunna förklara hur du får tag på läraren.
Jag kan förklara varför det nationella provet väger tungt. Du ska med dina betyg konkurrera mot elever på ANDRA SKOLOR och det är därför viktigt att SAMMA NIVÅ på kunskaper motsvarar samma betyg. Detta mäts och säkerställs just med hjälp av de nationella proven för att det är SAMMA prov för alla elever som på olika skolor läser samma kurs. En annan "poäng" här är att det nationella provet kommer i slutet av kursen och mäter elevens kunskaper på hela kursen.
De prov du gjorde innan (under kursens gång) mätte inte kunskaper på senaste delen av kursen, det du lägre sig just veckan innan det nationella provet - det är för det första. Och för det andra, så kanske var de prov som läraren erbjöd att göra lite "för lätta" (jag vet inte det, jag bara gissar men det är en av de möjliga orsakerna). Sedan kan det hända att det blir så här: en elev kunde några kursmoment i början av kursen men sedan "glömde" och mot slutet av kursen kan inte de tidigare momenten lika bra som då... (också en av de möjliga förklaringar).
Om du anser att ditt betyg på NATIONELLA PROVET är felaktigt satt, att du borde få högre på det provet - då finns det all anledning att fortsätta diskutera frågan. Om betyget på just Nationella provet motsvarar dina svar som du gav på provet men ej dina kunskaper (om du t.ex hade en "dålig dag" och egentligen kan mer) finns det också ganska bra anledning att diskutera frågan med din lärare och sista hand - med rektorn.
Du frågar också vad anledning var att du gjorde delproven på kursen. Tanken med delproven är, för det första, att det är en del i inlärningsprocessen och, för det andra, träning i just PROVSKRIVNINGEN - så att inte slutprovet kommer som en chockartad överraskning, och för det tredje - är det bra om läraren och eleven får "svart på vitt" hur eleven ligger till i kursen just då. Proven som läraren ger under kursens gång är inte samma prov på olika skolor och det händer att de är lite för lätta eller lite för svåra. Om det var samma prov på alla skolor, skulle de behöva genomföras exakt samma tid samtidigt på alla skolor (som det nationella provet) för att det finns viss risk att de sprids bland eleverna och fusk förekommer. Att göra flera delprov med samma säkerhetsåtgärder som det nationella provet - blir för omständigt och för dyrt, därför finns det bara ett stort nationellt prov i slutet av kursen.
Ännu en anledning till varför man kan i vissa fall få högre betyg på delproven (än på slutprovet) är att under delprov redovisar man sina kunskaper i en ganska avgränsad del av kursen, man tänker som exempel - bara på "andra gradens ekvationer" :) som sagt - bara ett exempel tagen "ur luften"... men på slutprovet måste man tänka på alla de olika momenten vilket kan medföra att man tappar koncentrationen lite grand.
Om vi jämför med Prövningar - då är det bara ett stort prov man skriver och får betyg på det. Så, egentligen skulle man kunna skippa alla delprov och bara "gå på" det nationella provet (som man gör ofta på högskolor/universitet: som studerande gör man vad man själv vill under terminen, sedan kommer tentorna i slutet av terminen), men det blir en katastrof för de elever som skulle få F på provet i slutet av kursen. Och vad gör man sedan? Kursen är ju slut och betygen satta. Därför är det brukligt att genomföra några delprov under kursens gång.
Min personliga åsikt är att det kanske är bra att sätta lite för höga krav under kursens gång (hellre än för låga) - då blir slutbetyget en glad överraskning för många elever. Men risken med det är att ett antal elever som i slutet av kursen skulle få E, men under kursens gång skulle ligga på F-nivå (om läraren ställer för höga krav) blir så pass besvikna att de kanske t o m hoppar av gymnasiet.
Jag försökte i mitt svar till dig nu förklara varför det kan bli så här, som det blev för dig.
Jag hoppas du kan acceptera mitt svar.
Tyvärr så kan inte vi på Fråga SYV påverka ditt betyg, vilket du säkert också själv förstår.
Det vi kan göra är att förklara, ge information och råd.
Ett råd till dig: om betyget redan är satt, är det inte så väldigt bråttom nu, utan du har tid på dig - fram till slutet av åk3, då alla betyg sätts ihop till Examensbevis. Du kanske kan innan du får Examensbevis - höja ditt betyg på något sätt och då är det det högre betyget som kommer med i ditt Examensbevis.
Lycka till med dina fortsatta studier!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'modersmålslärare' (13 st.)
Hej jag gick inte på mitt modermål på ett stor del av min grundskoleutbildning och nu har jag svårt att både skriva och läsa på det språket. Jag tror inte jag kommer att kunna läsa så bra när jag går ut gynmasiet (går...
Milla : :
Hej!vill du utbilda dig till Modersmålslärare eller vill du "bara" kunna mer inom ditt modersmål? Det är två olika situationer och för att svara på din fråga måste man veta... Läs hela svaret
Hej, Jag skulle söka Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, erfarenhetsbaserad. Det är 150 HP och på distans. Skulle fråga motsvarar den här utbildningen lärarexamen? Jag skulle fortsätta utbilda mig som...
Milla : :
Hej,en utbildning du nämner i din fråga skriver på sin hemsida (bland annat) följande:Examensbenämning:Grundlärarexamen med interkulturell profil med inriktning mot arbete i... Läs hela svaret
Hej! Jag tog examen från gymnasiet, nu tänker jag ta modersmål steg 3&4. De kurserna har jag inte läst i gymnasiet. Frågan är om jag tar de räknas jag sen som BII när jag söker till UNI ? Eller är det bara de som höjer kurser som...
Milla : :
Hej,kurserna i ämnet modersmål krävs (som regel) inte till någon svensk högskole-universitetsutbildning och de kurserna ger inte heller några meritpoäng, därför kommer inte de betygen... Läs hela svaret
Hej! Jag har en fundering. Jag hade så gärna velat bli modersmålslärare i Nordsamiska som är mitt modersmål. Hur kan jag göra det? Samiska finns ju inte att välja som ingångsämne på universitetet.
Julia: :
Hej Sanna,för att få legitimation som modersmålslärare är det som regel LÄRAREXAMEN + 30 högskolepoäng i det språket som man har som sitt modersmål och i vilken man vill bli... Läs hela svaret
Jag undrar hur kan man bli modersmålslärare i urdu.
Tack för ert svar!
Julia: :
Hej Erica,
formella krav för att bli behörig Modersmålslärare är - lärarexamen + minst 30 högskolepoäng godkända i "det aktuella språket" + att man... Läs hela svaret
Måste man ha en lärarexamen för att kunna få behörigheten att undervisa modersmål på gymnasiet ? Det står så på Skolverkets sida, men jag har en vän som enbart behövde läsa pedagogiken + 30p av det aktuella språket...
Mikael: :
Hej, fick din vän Legitimation som lärare i Modersmål? I så fall kanske avdelning för lärarlegitimationer på Skolverket gjorde fel eller gjorde undantag (pga ngn omständighet -... Läs hela svaret
Hej,
jag vill bli modersmålslärare i arabiska. Vart och hur ska jag söka jobb?
Anna: :
Hej, se exempel på jobbannons som finns att hitta via www.arbetsformedlingen.se - Platsbanken/annonser/8254730 - Katrineholms kommun söker fyra st modersmålslärare/studiehandledare
i arabiska.
hej, jag är 21 år och har gymnasieexamen. Jag vill plugga till modersmålslärare i arabiska. Men jag jobbar mycket så jag undrar om det finns en distans kurs till det ? ifall det finns hur ska jag gå tillväga?
Mikael: :
Hej Sobhie,
Om yrket Modersmålslärare var god se - Framtid.se/yrke/modersmalslarare - där det bl.a finns avsnitt UTBILDNING där det förklaras vilken utbildning krävs för att bli BEHÖRIG... Läs hela svaret
Hej om jag ska jobba som modrsmål lärare 3 dagar i vecka hur mycket bli min lön? Mvh
Daniel: :
Hej,
tyvärr så kan vi inte ge svar på din fråga. - är den uppgift vi har om lön för modersmålslärare.
Angående arbeta som lärare "3 dagar i veckan" - så beror... Läs hela svaret
hej, jag undrar om det finns minimikraven för att få lov att jobba som modersmålslärare? det finns möjlighet till "riktig utbildning" och söka legitimation, det vet jag, men en person som har rätt lite utbildning och vill snabbast möjligt kunna få jobba som modersmålslärare? Alla tips är...
Anna: :
Hej Daniela,kika gärna på Framtid.se/yrke/modersmalslarare - där ser man vilken utbildning som egentligen krävs; sedan har du rätt i att det finns - tyvärr - många... Läs hela svaret
Hej!
Jag läste någonstans att man kan läsa modersmål om man är adopterad och att det inte behövdes prata hemma. Jag var adopterad från Ukraina när jag var cirka ett år, det är väl utanför ramen för modersmål? Och ifall kommunen jag går gymnasiet i inte erbjuder ukrainska men istället ryska,...
Peter: :
Hej Henrik,
kravet på att man "pratar språket hemma" finns för att undervisningen bygger på det. Man får "teoretiskt stöd" för sina praktiska kunskaper och färdigheter som man har om man... Läs hela svaret
Jag jobbar som SYV och har fått frågan från en student kring hur man kan utbilda sig till legitimerad modersmålslärare. Jag hittar själv ingen bra information och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att hitta bättre information. Tack!
Julia: :
Hej Katarina!
Jag ställer din fråga till en sakkunnig och återkommer när vi får svar.
Fram tills dess att vi får svar från den sakkunnige, så kan du kika... Läs hela svaret