Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'BI eller BII?' (10 st.)

    • alpra

      Hamnar jag i urval BI eller BII?

      Jag går just nu i årskurs 2 på naturprogrammet. I 1an hade vi biologi 1. Jag missade ett av proven i kursen för att jag var sjuk, men fick A på alla andra prov i kursen. Jag fick F i biologi 1 som slutbetyg när årskurs 1 tog slut, eftersom jag hade...

      Milla : : Hej,eftersom du fortfarande går på gymnasiet och fick det högre betygen under din gymnasietid kommer det högre betyget ingå i ditt examensbevis och att du hade det lägre betyget förut... Läs hela svaret
    • Anna Lisa

      Urval BI eller BII efter komvux?

      Hej! Jag läste natur på gymnasiet men fick underkänt i några ämnen, så att jag fick ut ett studiebevis. Nu har jag läst upp de kurserna på komvux och fått en gymnasieexamen. Så nu till höst har jag sökt universitetsutbildningar...

      Milla : : Hej,om du i ditt examensbevis från komvux har minst 1600poäng kurser lästa på komvux då är ditt examensbevis inte en komplettering och i annat fall är det en komplettering och du... Läs hela svaret
    • Anderas

      Ansöker jag i B1 eller B2?

      Hej! Jag undrar om man gör en prövning i en kurs på Komvux. Man läser bara en kurs, och man får F i kursen och får detta i betyg. När man ska söka till ett lärosäte, kommer man att ansöka i b1 eller b2 gruppen?

      Julia: : Hej!F-betyget kommer inte höja ditt meritvärde. Om du redan är behörig och sedan läser en kurs och får F i den kursen på komvux, kommer inte dina möjligheter att komma in på en... Läs hela svaret
    • Kristian

      Kommer jag att söka till universitet i BI eller BII?

      Tjena Jag går i trean på gymnasiet just nu, och gör för tillfället en prövning i eng7 på skolan. Jag har förstått att man söker till universitet i gruppen BII om man gjort prövning/läst upp ett betyg, men min fråga är om det gäller även mig som gör prövningen på skolan? Då jag antar att jag...

      Liselotte: : Hej Kristian!när du söker på de betygen som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet (och du behöver inte komplettera Efter gymnasiet) då prövas du i BI,... Läs hela svaret
    • Victor

      Byta ut kurser mot andra på komvux?

      Hej! Är det möjligt att byta ut kurser från gymnasiet med låga betyg mot andra kurser som man läser in på komvux senare? T.ex. om jag har betyget E i kursen Kommunikation från gymnasiet, kan jag då exempelvis läsa något helt annat såsom Fysik 1 och få betyg A på komvux och då räkna bort...

      Peter: : Hej Victor,resultat från högskoleprovet räknas inte ihop med betygen, utan med HP-resultatet prövas sökande i egen urvalsgrupp, HP-urvalet. På så sätt kan man inte... Läs hela svaret
    • Maria

      Ger Tisus poäng?

      Hej! Jag har utländska betyg, och saknar behörighet på svenska. Jag vill också höja mina poäng. Tisus provet ger poäng så kan jag använda att höja mina poäng? Eller den enda väg att få poäng är SAS3??

      Anna: : Hej Maria!om du inte har läst SAS 3, råder jag dig läsa den kursen, och detta oavsett om du ska göra TiSUS eller inte.Jag tänker på att TiSUS kan ju bli inställt på grund av Covid-19. Så,... Läs hela svaret
    • Mollie

      Merit på handels?

      Hejsan! Jag vill gå på handels i Stockholm efter gymnasiet. Vi föreställer oss att jag går ut med 22,5 i merit. Eftersom man endast ansöker med 20 på handels så undrar jag vilka kurser osv man söker in med. Väljer man ut dom bästa...

      Anna: : Hej Mollie, för att gå ut med 22.5 i meritvärde så behöver man ha alla A-betygen (förutom i gymnasiearbete där man endast kan få F eller E och man måste få E för att uppnå... Läs hela svaret
    • Annemarie

      Vad ska jag satsa på vid 54 år?

      Hej! Jag är 54 år och jobbar inom industrin sen många år tillbaka. Behöver omskola mig då min kropp säger ifrån. Jag funderar på administratör, ekonomiassistent eller löneassistent. Då jag är väldigt intresserad av...

      Peter: : Hej Annemarie!Studiemedel kan man få till och med det året man fyller 56 år. Information om det kan man läsa på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-veckor-kan-jag-fa-studiemedelYrken... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga