Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'omdöme' (19 st.)

    • Magnus

      Har man rätt till att få kompletterande uppgifter?

      Jag går första året på gymnasiet och jag har nästan A i ett visst ämne. Det är bara några få kunskapskrav som är på E nivå. Jag skulle vilja göra någon sorts extrauppgift för att komplettera detta. Har läraren skyldighet att erbjuda detta ifall man frågar?

      Mikael: : Jag tror inte läraren har en sådan skyldighet men Syv har inget med betygsättning att göra. Ring i stället till Skolverket-08-52733200.
    • Sally

      Gymnasieexamen?

      Hej, jag har gått 3 årigt gymnasie men fick bara samlat betygsdokument. Nu vill jag jobba inom tullen och läser därför på en folkhögskola för att komplettera. Jag har även gått en yrkesvux utbildning där jag fick 1000 poäng....

      Anna: : Hej Sally,de här utbildningarna (till tullspecialist) - yhguiden.se/resultat?Education.text=tullspecialist  är yrkeshögskoleutbildningar. Sedan, om Tullverket har även andra utbildningar, som inte är... Läs hela svaret
    • said

      räknas man kurser från folkhögskola tlsmn md slutbetyg från gymnasiet?

      Hej! Jag har läst innan jag började gymnasiet svenska 1 engelska 5 och matte 1c plus ett språk. på dessa kurser fick jag en 3:a som omdöme. Omdömet var helheten av mina studier under tiden jag studerade på folkhögskolan. efter det har jag insett att...

      Julia: : Hej Said;omdöme från en folkhögskola och examensbevis från gymnasiet eller komvux kan inte "blandas" inop - det är 2 olika skolformer. Grundläggande... Läs hela svaret
    • Jonna

      Kan jag tillgodoräkna mig meritpoäng när jag har omdöme?

      Hej! Jag hoppade av gymnasiet i tvåan och läste in det sista året på folkhögskola. Detta har ju gjort att jag har fått ett omdöme att söka in på till högskolan. Jag har även läst ryska steg 1-5 på folkhögskola, samt...

      Mikael: : Hej Jonna,i BF-urvalsgruppen (sökande med omdöme från en folkhögskola), söker man med en siffra och 4.0 är den högsta möjliga "omdömessiffra";... Läs hela svaret
    • Emma

      Folkhögskola eller komvux?

      Hej, jag läste Samhällsprogrammet i gymnasiet men fick F i flera ämnen då jag varit borta/inte mått bra de två sista åren, och nu behöver jag läsa upp betygen igen och vill ha fullständigt gymnasiebetyg så jag kan plugga vidare på högskola/universitet. Jag tänkte på att söka till allmän kurs...

      Julia: : Hej Emma,omdöme från folkhögksola och betyg från gymnasiet eller från komvux går ej att "sammanföra". Det är olika skolformer. Folkhögskolorna sätter inte betyg. De... Läs hela svaret
    • Anton

      Hur fungerar folkhögskola?

      Hej! Jag har en fråga om folkhögskola. Jag gick en folkhögskola från januari till juni och då fick vi inte omdöme att söka in på högskola/universitet. Nu går jag på samma skola igen och läser den längre kursen istället och den är från augusti- juni. Jag har frågar skolan lite om...

      Anna: : Hej Anton,eftersom folkhögskolorna "sammanfattar" alla dina kunskaper i alla diverse olika ämnen i EN ENDA SIFFRA - högst 4.0... då är det inte så konstigt att de "tittar på allt" du har gjort... Läs hela svaret
    • Anton

      Hur fungerar det?

      Hej! Om man ska läsa på en folkhögskola och få omdöme behöver man läsa i 30 veckor. Jag har redan bra betyg i svenska och matte så det vill jag inte läsa igen. Vad är det egentligen som jag behöver läsa för att få...

      Milla : : Hej Anton,Omdöme "4" är det högsta som man kan uppnå när man läser på en folkhögskola. Det finns ca 150 folkhögskolor i Sverige och varje folkhögskola är som ett "eget... Läs hela svaret
    • Helena

      Läsa klart Barn och fritid på folkhögskola?

      Hej! Finns det någon folkhögskola som erbjuder kurser som ingår i Barn och fritid? Eleven har några få kurser kvar i programmet samt Sv 3, Gy.arbetet och Eng 6. Eller är det enbart Vuxenutbildningen som erbjuder detta? Tacksam för svar!

      SYV-besökare: : Hej Helena,Omdöme från folkhögskola går inte att sammanföra med betyg från gymnasiet eller från komvux. Kunskaper i vissa kurser kan man givetvis få på... Läs hela svaret
    • Rickard

      Ansökan till Högskolan?

      Hej Jag har precis sökt in till högskolan, men frågan är: Vilka betygsdokument ska jag ladda upp på ansokning.se? Har nämligen betygsdokument från gymnasiet (1 år), Tärna Folkhögskola (1år) och nu i sommar kommer jag äntligen att få slut studieomdöme från folkhögskolan som jag går på nu. Jag...

      Julia: : Hej Rickard,jag råder dig ladda upp Alla dina betyg i gymnasiala kurser - från alla de olika skolor, som du har. Detta för att Antagning.se räknar endast det som Måste räknas in + det som höjer... Läs hela svaret
    • Nahood

      Folkhögskolans omdöme motsvarande för utlandsstudier (england)?

      Jag har läst på gymnasiet men inte fått ett slutbetyg utan ett samlat betygsdokument. Jag läser just nu på folkhögskolan och vill gärna studera till civilingenjör i london. Hur räknas omdömet då jag inte har en gymnasieexamen men ett slutbetyg. Det jag läser på folkhögskolan nu är NA1, NA2, ...

      Julia: : Hej Nahood,med "brexit" som är "på intåg"... är det mycket svårt att säga någonting om hur svenska betyg kommer värderas i London. Det enda jag... Läs hela svaret
    • Johanna

      Har inte jag rätt till alla mina omdömen och betyg?

      Hej Jag bytte gymnasie i våras och fick gå om 2an Jag gick på ingelstadsgymnasiet i ettan och till slutet av tvåan men sen så bytte jag till önnestadsgymnasiet. Men Ingelstadgymnasiet har inte skickat alla mina omdömen och betyg till varkens mig eller skolan bara några enstaka men inte...

      Anna: : Hej Johanna,det är jättetråkigt att du känner att du inte fick det som du tycker du har rätt till att få. Kika på www.skolinspektionen.se - där ser du info om vad... Läs hela svaret
    • Margareta

      Vad ska man göra om man inte kan slutföra gymnasiet?

      Mitt barn är född 1998 och mår psykiskt dåligt (bl.a. svår depression och svår OCD). Hen har höga ambitioner och hade 312 meritpoäng i åk 9. Efter den här terminen kommer hen ha slutfört ("sammanlagt" finns inga andra avslutade...

      Liselotte: : Hej Margareta, jag förstår att det är en svår situation, att ni är ledsna och oroliga. Jag beklagar att ni har det svårt. Vad vi på Fråga syv kan göra... Läs hela svaret
    • Emma

      Vad krävs för att bli socionom?

      Hej! Jag läser för närvarande en konstutbildning på folkhögskola, men vill bli socionom senare. Från gymnasiet fick jag med mig alla behörigheter förutom Matematik 2 (alltså varken 2a, 2b eller 2c). Jag insåg detta i somras och har nu försökt läsa upp matte 2b. Men det jag undrar är om det bara...

      Julia: : Hej Emma, det är helt OK att läsa matte 2a. Det är inte svårare /eller lättare/ att komma in på socionomutbilding pga man har godkänt betyg i matte 2a och inte 2b eller 2c. det är... Läs hela svaret
    • Magnus

      Nivån av svårighet på naturvetenskaplig basår?

      Hej Jag vill jätte gärna fixa behörighet i naturämnen via naturvetenskapligt basår. Jag vet att tempot är sjukt snabbt. Det är flera timmars matte,fysik,kemi och biologi varje dag - det vet jag. Men jag tror att det hade varit svårt att få ett jätte högt resultat på tentorna under...

      Julia: : Hej Magnus, på folkhögskolorna är det olika på varje folkhögskola - ang. vilka kurser som erbjuds och på vilket sätt man läser dem. Varje folkhögskola är som... Läs hela svaret
    • Chibuzor

      Vad ska jag göra för att högra mitt meritvärde?

      Hej Vad ska jag göra för att högra mitt meritvärde? för att jag kan inte komma in i en av de program jag vill. Mitt chans att komma in i genom folkhögskolekvoten är jätte låg. Jag fick studieomdöme 2 (2,0 av max 4,0). Mitt chans att komma in i genom BII-kvoten är jätte låg. Jag har...

      Peter: : Hej Chibuzor! Om jag förstår Dig rätt, så har du fullständig gymnasiekompetens och är behörig till de eftergymnasiala utbildningar som du vill komma in på.... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga