Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32109 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'specialisering' (8 st.)
-
Praktik eller jobb?
Hej, Jag skrev till er flera gånger men det verkar som att jag var otydlig. Så jag ska försöka skriva bättre här. Min dröm är att bli Civil utredare i brott i nära relationer. Jag vet att man kan bli det på många andra sätt. Men...
Hej,examen från juristprogrammet är en bra grund om man vill få jobb som civilutredare. Dock finns ingen garanti på att civilutredartjänsterna kommer att utlysas just när du vill få det jobbet.... Läs hela svaret -
Vad finns det för vidareutvecklingsmöjligheter?
Hej! Funderar att söka till sjuksköterska eller psykolog, men har inte bestämt än vilken. Undrar vad det finns för möjligheter till vidareutveckling inom dessa yrken, likväl i studier som i arbete?
Hej,sjuksköterskeprogrammet är en 3-årig utbildning och psykologprogrammet är en 5-årig utbildning. Det är alltså ganska långa utbildningar. Eftersom... Läs hela svaret -
Vilka olika specialiseringar finns det inom administration?
Hej! Jag ska påbörja en kort yrkesutbildning till Administratör nu i november och eftersom denna bara innehåller de grundläggande kunskaperna inom administration så undrar jag vilka olika områden jag skulle kunna specialisera mig inom efter att jag läst färdigt denna utbildning? Eget...
Hej Magnus!Som IT-administratör kan man ha ganska olika arbetsuppgifter, beroende på vilken arbetsplats man jobbar på; man kan t.ex få bistå personalen i IT-frågor... Läs hela svaret -
Hur mycket poäng krävs?
Vilket program, universitet och hur många poäng krävs för att studera till att bli epidemiolog?
Hejsan,på grund av att Epidemiolog är inte någon "yrkesexamen", kan man med många Olika grundutbildningar på sikt bli epidemiolog. Det finns alltså inte ngn ihopsatt utbildning som leder... Läs hela svaret -
Är det möjligt att bli psykriatiker från vom?
Hejsan! Jag går i årskurs 9 och vill bli psykiater men undrar om detta kommer vara möjligt samt om hur konkurrensen är samt hur lång tid utbildningarna tar. Så det jag valt att går är vård och omsorg för att bli socionom vad kommer jag behöva lägga till för att få högskoleförberedande? Sedan...
Hej Loka, Psykiatriker är en specialistläkare>> som valde psykiatri som sin specialitet. Du måste därför efter gymnasiet söka till läkarprogrammet för att utbilda... Läs hela svaret -
Tandhygienist i universitet?
Hej Om man vill bli tandhygienist villka ämnen ska man va bra på då? Varför skiljer sig antal år för studerandet i vissa universitet? När man har pluggat 3 år i universitet hur många år måste man plugga mer för att specialisera sig?
Hej Mohammed, du undrar vilka ämnen ska man va bra på om man vill bli Tandhygienist. Jag tycker att det är fördelaktigt att vara bra på matematik, kemi, biologi, psykologi samt vara "händig" (inte... Läs hela svaret -
Tandläkare eller läkare?
Hejsan! jag har ett stort beslut framför mig och kan så lite om de båda yrkena. Jag har läst på andra sidor och så men får inte riktigt grepp på det vore tacksam om ni kunde hälpa mig? Jag undrar hur utbildningarna ser ut för de båda yrken. Som jag har förstått så får man sin legitimation...
Hejsan, SpeciaIisering för Iäkare är friviIIigt ... man kan jobba som AIImän Iäkare också, utan att vara speciaIist. men om man viII pIugga tiII SpeciaIistIärare, då är det... Läs hela svaret -
Plugg inom osteologi?
Hej, jag undrar hur långt man kan studera till osteolog och vad är det minsta man kan studera för att kunna få jobb inom det? O vilka jobb är dom typiska för osteologer? Älskar denna sida! Tack i förhand.
Jag skickar din fråga till en sakkunnig. I väntan på svar, läs på Den här sidan>> och se om du hittar intressant info där.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga