Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'byggingenjör' (9 st.)

    • nais

      Vad gör en byggingenjör?

      Jag avser att redogöra för min nuvarande situation i sin helhet. Mitt intresse för byggnader och design, särskilt hur de konstrueras och planeras, har väglett mig till en framtidsvision om att starta mitt eget företag. För närvarande sparar jag för att investera i min personliga och...

      Milla : : Hej,det vi vet om yrket Byggingenjör berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/byggnadsingenjör Vad gäller kursinnehåll i olika högskole-och universitetsprogram, titta på... Läs hela svaret
    • nais

      Matematik 3c eller 3b?

      Hej! Jag har läst matematik 3b samt matematik 4 på komvux och vill läsa vidare till byggingenjör i högskolan. Jag såg idag på behörighet och det var matematik 3c. Kommer jag att bli antagen trotts att jag hade läst matematik 3b? Eller...

      Milla : : Hej,om utbildningen du vill komma in på kräver matematik 3c, då anses du som behörig om du har godkänt betyg i matematik4. ang.om du Kommer in eller inte, kan jag inte svara på. Som behörig... Läs hela svaret
    • nais

      Kan man höja sitt betyg på gamla vårdämnena?

      Hej! Jag tänker mycket på min framtid och vad jag ska göra och vilken utbildning är jag intresserad av. Av många skäll har jag lite svårt att komma in till universitet för det första för min gymnasiet betyg och för det andra hand att...

      Milla : : Hej,jag vill börja svara med att påminna om att utbildningar till byggingenjör finns inte endast inom högskola-universitet utan även inom yrkeshögskola. Till... Läs hela svaret
    • elev

      Komvux och folkhögskola?

      Hej jag har hoppat av gymnasiet med betygen engelska 5, matematik 1a, psykiatri1, psykologi1, svenska1 och vård och omsorgsarbete, dom ämnena har jag godkänt i och sen har jag F i historia Jag vill nu studera upp mina betyg för att kunna studera i universitet, jag vill...

      Daniel: : Hej Amira,du uppger i din fråga att du vill studera till Byggingenjör på högskolenivå (på en högskola eller på ett universitet). Särskild behörighet till utbildningar som t.ex... Läs hela svaret
    • Mina

      Kan jag bli civilingenjör?

      Hej! Jag undrar om jag kan läsa byggingenjör och bli högskoleingenjör (alltså bara läsa 3år) och sedan läsa master och bli civilingenjör?

      Julia: : Hej Mina,den säkra vägen till yrket Civilingenjör är via civilingenjörsprogrammet, som är en 5-årig utbildning. Vilka masterprogram som kommer erbjudas om 3 år är det ingen idag som... Läs hela svaret
    • Sara

      Civilingenjör efter byggingenjör ?

      Hej! Några säger att man får bytta från byggingenjör till annat ex civilingenjör efter den första året, så jag undrar om det är rätt ? jag undrar också om man kan studera 2 år efter byggingenjör då blir som...

      Julia: : Hej Sara, precis som Anna har svarat i kommentaren (se kommentar till din fråga) så är det eller kan vara Olika på olika lärosäten. Utbildningar till byggingenjör (eller... Läs hela svaret
    • Idrees Mohammed

      Högskola Ingenjörsutbildningar?

      Jag vill plugga till högskoleingenjör men vilken vilken har lättaste matten? MASKIN- OCH MATERIALTEKNIK: HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING Eller byggingenjör

      Anna: : Hej, Byggingenjörs-utb. på högskolenivå, ex. http://www.hb.se/Utbildning/Program-och-kurser/Program-HT-2018/Byggingenjor/ -  och även https://edu.mah.se/sv/Program/THMMA kräver samma... Läs hela svaret
    • Zozan

      Hur svårt att komma in på byggingenjörsprogrammet?

      Hej, jag vill bara fråga om att hur svårt är det att komma in på byggingenjörsprogrammet? Jag är väldigt intresserat på byggteknik och därför vill jag söka till byggingenjörsprogrammet antingen på universitet eller högskola. Så hur ser svårigheterna att komma in på denna utbildning ? Jag har...

      Mikael: : Man kan inte försämra sin chans att komma in på högskola eller universitet genom studier på komvux, eftersom betyg som inte behövs och som skulle sänka ditt... Läs hela svaret
    • Felicia

      master efter byggingenjör?

      hej jag undrar ifall man kan läsa vidare till master i biotechnology eller biomedical engineering efter byggingenjör programmet i malmö högskola? eller räcker inte byggingenjörprogrammet till? tack på förhand!

      Anna: : Hej Felicia, byggingenjörprogrammet och biotechnology /eller biomedical engineering/ känns som lite olika branscher. Jag tror inte det är möjligt att läsa så som du önskar men hör... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga