Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'hudvård' (9 st.)

    • elev

      jobba med at tillverka hudvårdsprodukter?

      hej, jag tar snart examen i offentlig förvaltning men hittar inte riktigt någonting som jag vill jobba med, jag funderar på att läsa vidare, det som jag är intresserad av är att tillverka hudvårdsprodukter, min utbildning har inget med det att göra...

      Milla : : Hej, man kan jobba med att Tillverka hudvårdsprodukter på olika sätt, t.ex i forska fram nya produkter eller jobba i produktionen med "handgripligen" tillverkning (på fabriken,... Läs hela svaret
    • sagabara00

      Val av utbildning?

      Jag undrar vad det finns för utbildningsmöjligheter att välja mellan för en person som är intresserad inom hudvård utöver hudterapeututbildningen.

      Milla : : Hej,"hudvård" - exakt vad vill du jobba med? Det finns ett antal hudsjukdomar och tillstånd, t.ex eksem eller allergiska reaktioner som ger hudutslag... Det finns ett antal olika yrken som på olika sätt... Läs hela svaret
    • sandra

      Vad ska jag studera för att skapa hudvård?

      Hej! Jag är intresserad i att skapa mitt egna företag där jag lanserar hudvårdsprodukter och kanske även hårvård. Vad ska jag studera till? Främst är jag intresserad i forskning så jag undrar om jag borde gå bioteknik, biomedicin eller teknisk kemi eller om det finns något annat? Jag vill...

      Peter: : Hej Sandra,som "allmänna studievägledare" vilka vi här på FRåGA SYV är, så har vi inte specialkunskap inom det område som du ställer frågan inom, men... Läs hela svaret
    • Tida

      Skillnad mellan olika utbildningar?

      Hej! Jag har tankar om att starta egen sönhetsklinik, just nu hittar jag inte mycket information på nätet och uppskattar om ni kan besvara mina frågor. Vad är skillnaden mellan hudteraput utbildning gebom yrkeshögskola och utbildningar som olika kliniker...

      Milla : : Hej! utbildningar inom yrkeshögskola står under MYH, myndighet för yrkeshögskolan, tillsyn. YH_utbildningar beviljas endast om deras kvalite och läge på arbetsmarknaden är goda,... Läs hela svaret
    • Linn

      Produktutveckling hudvård?

      Hej! Jag är utbildad hudterapeut. Är väldigt intresserad av hudvårds produkter och är nyfiken att se vad det finns för olika inriktingar när det kommer till produkt tillverkning. Jag vill inte skapa mitt egna märke, utan jag vill mer jobba i ett...

      Julia: : Hej Linn, Kika på yrke/läkemedelskemist Farmaceut är ett samlingsnamn för apotekare och receptarier. Arbetsuppgifterna kan vara likartade men eftersom apotekare har en mer omfattande utbildning (5 år... Läs hela svaret
    • Rabiha

      Vilket yrke behöver jag för att göra mitt egna hud- och hårvård?

      Hej! Jag är väldigt passionerad när det kommer till hudvård och hårvård och har under ett tag funderat på om jag kan göra egna artiklar. Jag antar att man bör ha rätt form av utbildning för att göra det och undrar därför vilka yrken jag kan utbilda mig till för att göra det i framtiden?

      Anna: : Hej, när du skriver "göra egna artiklar" menar du att producera eller sälja nya kammar, föner eller kemiska produkter, som hårfärg, hudpeeling, hudkrämer?... Läs hela svaret
    • Rima

      Är Biokemist, vad behöver jag för att kunna producera egen hudprodukt?

      Hej! Jag har en examen inom Biokemi (grundutbildning) från England, och just nu läser infektions biologi (masterprogram) i Uppsala. Jag har läst mycket kemi och biokemi under min grundutbildning, och just nu specialiserar jag mig inom infektioner e.g. virus, bacteria, parasiter...

      Liselotte: : Hej Rima,Ofta är det ett helt team som uppfinner nya kosmetiska och hud- produkter; och sedan är det helt andra personer som producerar och ännu andra - som säljer... Läs hela svaret
    • Lisa

      Hur man startar eget hudvårds- och kosmetikamärke?

      Hej, jag går andra året på samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och min dröm är att starta ett eget hudvårdsmärke. Jag kan mycket generell information om ämnet men vet ej vilken utbildning jag ska gå för att...

      Julia: : hej Lisa, så roligt att du har en dröm om att starta eget hudvårdsmärke!Dock är det rätt så svårt. :( Du måste ha startkapital och affärskontakter; du... Läs hela svaret
    • Julia

      vilken hudvårds inriktning passar mig?

      Hej, jag går en hudvård och massage linje på gymnasiet och funderar på vad jag ska göra efter studenten. jag skulle vilja jobba med hudvård, med ekologiska och naturliga produkter. jag skulle vilja göra något eget typ skapa min egen hudvårds serie eller salong med bara naturliga produkter. eller...

      Lena: : Hejsan, ursäkta det sena svaret men jag är utomlands och har haft lite problem med internet! Kul att du hittat ett område du brinner för! Det finns många olika utbildningar inom området hud/hälsa. Det jag främst... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga