J
    Vägledning för att jag ska nå mitt slutmål: psykolog/socionom, med fokus på beteendevetare med generell examen.

    Jag är intresserad av terapi inom psykologi och att jobba med barn och ungdomar (individer) eller som psykolog i företag (organisationer), helst båda dock, så att jag kan variera och utvecklas inom båda! Om jag får generell examen som beteendevetare (psykologi, pedagogik och sociologi.)

    1. Kan man välja båda: jobba med förändringsarbete och samtal i någon form så kan man exempelvis välja att rikta sina kurser mot samtalsmetodik och kommunikation och grupper och organisationer som intresserar en kan man välja kurser inom detta område? Det ska nog gå bra med praktik inom området, då jag har en del erfarenheter av ideellt arbete att jobba med att skapa evenemang för ungdomar som saknar framtidstro, samt agerat pedagog och coachat unga (förening.) Hur söker man till det på universitetet då? Vilka program eller kurser är till min fördel för detta tillvägagångssätt?

    Förening: Fanzingo är ett mediehus i Botkyrka - en plats där ungdomar producerar innehåll för olika kulturella arenor och rikstäckande medier. Där man möter varje ung deltagare med fokus på att få dem att känna sig viktiga, att synas och höras utifrån sin egen kreativitet och lust. Med beskrvining och referenserna: ”Hon har själv och tillsammans med andra producerat ett stort antal produktioner med hjälp av ljud, bild, musik och text. Hon har även hjälpt och handlett andra unga att producera och berätta sina historier. K är en närvarande, intresserad och engagerad person som tar tag i och avslutar det hon påbörjat. Hon är lugn, pedagogisk och ansvarstagande och skulle passa utmärkt som en pedagog.”

    Konsult för bemanningsföretaget Academic Work: Goda referenser därifrån inom uppdraget Mystery shopper för SL och visningsvärdinna för Fastighetsbyrån: ”I rollen som Mystery shopper för MTR Stockholm har K arbetat självständigt med att undersöka kvalitén hos personalen och miljön hos vår kund. Som visningsvärdinna för Fastighetsbyrån assisterade har hon assisterat mäklare vid visningar. Som konsult krävs det stor flexibilitet och självständighet samt en förmåga att snabbt sätta sig in i nya arbetsförhållanden. Det har hon gjort med visat engagemang, självsäkerhet och med god kvalité på ett professionellt sätt. K är, förutom en ambitiös konsult, positiv och social, och har varit uppskattad av både chef och kollegor.”

    Läxhjälpare (Studybuddy) För elever i årskurs 2,5 och 6 där man hjälper och stödjer barn i deras skolarbeten, där arbetet utförs i hemmet. Med goda referenser därifrån, då jag beskrivs som trevlig och pedagogisk.

    2. Min främsta fråga är hur prognosen ser ut för beteendevetare med generell examen som du hänvisade mig till? Då jag vill vara säker på ett jobb efteråt.

    3. Räcker mina arbetserfarenhet- tills nu? Vad kan vara bra att bygga på mer? Inom bemanningsföretag som konsult, eller barn och unga projekt, förening, ideellt arbete?

    4. Några andra förslag för att nå målet psykolog om beteendevetare inte skulle ha bra jobbutsikter i framtiden för mig?

    5. Kan man jobba i Europa med en generell beteendevetenskaplig- examen från Sverige?

    6. Behöver jag förresten skicka in mina intyg (arbetserfarenheter) till antagningen då, är det relevant för urvalet av generell examen inom beteendevetenskap? Om jobb- prognosen ser bra ut där.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej K.!

    Prognoser kan slå fel och det är alltid arbetsgivare som väljer vem hen vill anställa. Du kommer då konkurrera om jobbet mot personer som ännu inte fått sin utbildning och kanske inte vet vilka jobb de vill söka om några år. Sedan är det ju också så att du behöver bara "en liten plats" på arbetsmarknaden... och det räcker att en person bestämmer sig att gå i förtidspension - då kan du få det jobbet. Eller tvärtom: någon som bestämmer sig att inte bli föräldraledig i 1,5 år och då kan du inte få det långa vikariatet.

    Det som underlättar att få jobb, förutom vilken utbildning man har, är:
    - om man kan flytta inom Sverige dit jobbet finns;
    - om man kan tänka sig ta kortare vikariat och deltidsanställningar;
    - om man kan ännu ett annat språk (kan ibland vara ett krav och är ofta meriterande);
    - om man kan tänka sig ta (tillfälligt) ett jobb som ligger "under mina meriter", dvs som kräver lägre utbildning än den, som man har.

    Som beteendevetare kan du också fundera på att starta eget (bli konsult) och bli din egen arbetsgivare.

    Som sagt, prognoserna kan slå fel, det finns inte ngt jobbgaranti och man måste därför chansa, välja den vägen som känns "rätt i magen" eller följa sin intuition. Och så råder jag dig att göra "allt samtidigt" - söka många olika utbildningar och även söka jobb samtidigt och träna på högskoleprovet. Sedan, när man får några olika erbjudanden om jobb och/eller utbildningar, väljer man från det som man fick.

    Yrkeshögskoleutbildningar ger, erfarenhetsmässigt, absolut störst chans att få jobb direkt efter utbildningen (85-90% av f d elever får jobb i direkt anslutning till sin YH utbildning och detta upprepas år efter år, därför vågar vi påstå att YH ger mycket goda chanser till jobb).

    Ang. jobb utanför Sverige: inom EU erkänner man generellt sett svenska utbildningar. Om en enskild arbetsgivare vill anställa just dig framför en annan person som har fått sin utbildning i "det aktuella landet", kan ingen svara på - på förhand. Vad jag rekommenderar dig är att du tänker på är att t.ex. skaffa dig Europass, läs info på http://www.yhguiden.se/info/om-yrkeshogskolan/europass

    Ang. skicka dina meriter (förutom betyg) till Antagning.se: det är bara i fall Arbetslivserfarenhet krävs för en viss utbildning (det står i så fall under Behörighet) då behöver du bekräfta att du har den. En annan situation då du behöver skicka dina meriter är om du söker på "Särskilda meriter" eller till "Alternativ antagning", vilket är en speciell kvot där särskilda krav ställs men då söker man detta oftast till en högskola direkt. Särskilda krav för sökande i den kvoten (som är sällsynt att en sådan möjlighet erbjuds men du kan alltid fråga eller se info på högskolans hemsida) kan t.ex. vara att skicka in "levnadsbeskrivning", att söka just till den utbildningen som första alternativ (av de 20 som man kan söka) och att delta i en personlig intervju.

    I fall ingen sådan Alternativ antagning äger rum, tas inte hänsyn till ngt. annat än gymnasiebetyg och resultat av HP.
    Jag hoppas jag har svarat på alla frågor som du ställde. Ber om ursäkt om jag missade ngt. Återkom i så fall.
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare