MARIA
    Jag studerar på SFI Vellinge och har frågat var jag ska studera smycken. Jag skulle vilja lära mig att arbeta med silver och stenar.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    Det låter som att du är intresserad av yrket Silversmed. Du får gärna läsa information på framtid.se/yrke/silversmed och där framgår bland annat följande om utbildningen som rekommenderas: utbildning för vuxna kan finnas på Komvux och passande påbyggnadsutbildning kan finnas inom Yrkeshögskolan. Genom att gå som lärling kan det vara enklare att få en kundkrets eller en anställning.
    Du måste efter SFI läsa SAS grund, svenska för "grundskolekompetens". Det brukar ta "något år", kan ta 2 år också, beror på dina förkunskaper från SFI, din motivation och hur språkbegåvad du är. Det är alltså för tidigt att leta för utbildningar till Silversmed kan finnas; du måste först lära dig mer svenska. Eftersom utbildningsutbud förändras, så kan det bli så att man siktar på någon utbildning längre fram men sedan finns inte den utbildningen längre, när det blir dags för just dig att söka den.

    Du kan givetvis redan nu kika på en eftergymnasial utbildning på yrkeshögskolan: utbildning/hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk där man kan utbilda sig till silversmed. Yrkeshögskola erbjuder utbildningar på eftergymnasial nivå, man måste alltså kunna svenska motsvarande "gymnasiekompetens" och det betyder att som minimikravet är godkänt betyg i första gymnasiekurs i svenska som heter Svenska 1 eller SAS, svenska som andraspråk 1. Den kursen läser man efter det att man fick godkänt betyg i SAS Grund. Och SAS Grund läser man efter det att man fick godkänt betyg i SFI, kurs D.

    Du får också gärna titta på "liknande yrken".

    Nedan finns yrkesbeskrivningar av yrken som på olika sätt kan likna Silversmed; varje yrkesnamn är en klickbar länk som leder till yrkespresentationen, se nedan:

    Ciselör

    Dekorationsmålare

    Emaljerare

    Förgyllare

    Gravör

    Guldsmed

    Gördelmakare

    Hantverkare

    Juvelerare

    Kemisk förgyllare

    Konsthantverkare

    Smed

    Smyckesdesigner

    Tandtekniker

    Urmakare

    Ädelstensslipare

    Vägledare SYV

    Hej Maria,
    du läser SFI i Skåne. Jag antar att du bor i Skåne, i alla fall just nu. Fundera på om du skulle kunna flytta om det skulle behövas för att du ska kunna gå utbildning (till exempel till yrket Juvelerare). Om du inte kan flytta från Velinge, Skåne, kan dina möjligheter bli mycket begränsade (det kanske inte går att hitta utbildning inom pendlingsavstånd från där du bor).

    Jag råder dig även boka tid med SYV, studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan visa honom/henne de svar du fick här på forumet och ni kan tillsammans diskutera vad nästa steg blir för dig, om du vill försöka bli Konsthantverkare, t.ex Guld- eller silversmed. Du behöver lära dig så mycket svenska som möjligt men du kan kanske samtidigt gå på "språkpraktik" hos en verksam juvelerare, guld- eller silversmed? Fråga om det på komvux i den kommunen där du läser SFI.