Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alessia,
    man kan endast få svar ang. vilka gymnasieskolor som "har för avsikt" att erbjuda matte 4 på Ekonomiprogrammet; detta pga flera orsaker: lärarbrist och antal elever som på den skolan väljer läsa matte 4 är de 2 viktigaste orsaker. Matte 4 kommer att läsas i åk3, dvs om 2 år och ingen skola kan vara säker på att de har tillräcklig lärarkacitet om 2 år: lärare kan bli föräldralediga t.ex och ingen behörig lärare kanske hittas... Och i så fall måste rektor prioritera de Obligatoriska kurserna som på Ekonomi-ekonomi är upp till matte 3.
    Det går alltså inte ge svar på din fråga.
    Gymnasieskolorna kan svara att de Erbjuder matte 4, men då menar de nu, detta läsåret. De kan inte veta hur det blir om 2 år. De kan bara planera och hoppas på att det går bra.
    Det är större chans att få läsa matte 4 om samma skola har Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap eller Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap (detta pga att matte 4 är obligatorisk kurs på de utbildningar - och då kommer kursen "gå" på skolan men det betyder inte per automatik att även ekonomi-elever får läsa mate 4).

    Tips på gymnasieskolor i Göteborg som erbjuder EK, ekonomi & samtidigt minst en av utbildningar där matte 4 är en obligatorisk kurs och där chansen är därför större att få läsa Matte 4 på Ekonomiprogrammet:
    Sjölins-gymnasium-goteborg
    Nti-gymnasiet-goteborg-kronhusgatan
    Kunskapsgymnasiet-göteborg
    Klara-teoretiska-gymnasieskola
    Kitas-gymnasium-gbg
    Jensen-gymnasium-göteborg
    Hermods
    Cybergymnasiet