Jennifer

    Hej! Jag utbildar mig just nu på komvux mest för att få en gymnasiebehörighet men kommer vara utbildad undersköterska till hösten. Jag hoppade av gymnasiet och började jobba istället men industrin var inget för mig så jag började studera igen. Dock har djur, speciellt hundar alltid varit mitt största intresse. Därför har jag de senaste åren tänkt på att jag vill arbeta som djursjukskötare men eftersom det är brist på arbeten i yrkesområdet så tvivlar jag på att det är värt det. Jag har på senaste tiden istället funderat på att öppna mitt eget hunddagis/hundpensionat. Jag kan inte hitta nån information om vart man faktiskt utbildar sig inom hunddagisföretagare, gymnasium är inget alternativ eftersom jag snart fyller 21. Så det jag undrar egentligen är vart man vänder sig för att kunna bli hunddagisföretagare? Det spelar inte så stor roll för mig vart i Sverige utbildning finns, det viktigaste för mig är att kunna jobba med något jag älskar.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,
    Hunddagis drivs i Sverige i princip alltid av egenföretagare / entreprenörer. Som egenföretagare bestämmer man själv vilken utbildning man behöver skaffa sig för att kunna driva sitt företag och kunna skaffa tillräckligt antal betalande kunder. Tips! kontakta de befintliga hunddagisföretagare, be att få komma på ett studiebesök, fråga de vilken utbildning de har. Mycket bra (fördelaktigt för dig) om du kan komma in på praktik och "jobba som praktikant" i hunddagis i några månader, då vet du sedan mer om hur det är att driva hunddagis. Kanske börja som anställd på hunddagis, som Dogwalker eller Hundskötare?
    Alltså, finns det inte, i alla fall enligt vad jag vet, ngn speciell utbildning som man måste ha för att få lov att öppna en hunddagis. Arbetsförmedlingen borde kunna hjälpa med en Startkurs för nya företagare.

    Läs, nedan, svar från en gymnasielärare på Naturbruksprogrammet:
    "För att få driva hunddagis krävs att man har rätt kompetens. Det är aktuell länsstyrelse som avgör om den som vill starta hunddagis har kompetensen som krävs. Det finns olika privata aktörer som erbjuder hunddagis-utbildningar som ska ge den kunskap som lagen kräver. Det kan vara idé att jämföra olika utbildare, du hittar dem genom sökning på hunddagis-utbildning. Många naturbruksgymnasier som utbildar inom hund ger sina elever den kompetens som krävs.

    Nedan finns det som Jordbruksverket anser att man ska ha kunskap om.

    Det ska finnas tillräckligt med personal för att driva din verksamhet och ta hand om djuren. Du måste också ha rätt kompetens, antingen genom utbildning eller motsvarande erfarenhet.

    Kraven på kompetens innebär att du ska ha goda kunskaper inom de områden som berör just din verksamhet. För att få tillstånd för hundhållning kan du behöva ha kunskap inom dessa områden:

    - hundens beteende, inklusive oönskade beteenden som påverkar djuret eller hundhållningen negativt

    - hundens grundläggande fysiologiska behov, inklusive rörelsebehov

    - hundens behov av en god social och fysisk miljö

    - stress hos hundar

    - enklare smittskydd

    - tillsyn och skötsel av hundar samt enklare hundsjukvård

    - djurskyddslagstiftningen

    - raskunskap

    - avelsrelaterade problem inom hund­populationen som berörs

    - praktik.

    Det är länsstyrelsen som avgör om du har rätt kompetens och förutsättningar för att få tillstånd."

    Hej igen, vi fick nu ännu ett svar från en sakkunnig, var god läs nedan: "

    Enligt jordbruksverket ska följande vara uppfyllt för att driva hunddagis:

    ” För tillståndspliktig hundhållning enligt 2 § gäller följande kompetenskrav7 : 1. Hundens beteende inklusive oönskade beteenden som påverkar djuret eller övrig hundhållning negativt. 2. Hundens grundläggande fysiologiska behov inklusive rörelsebehov. 3. Hundens behov av en god social och fysisk miljö. 4. Stress hos hund. 5. Enklare smittskydd. 6. Tillsyn och skötsel av hundar samt enklare hundsjukvård. 7. Djurskyddslagstiftningen. 8. Raskunskap. 9. Avelsrelaterade problem inom hundpopulationen som berörs. 10. Praktik.”

    Detta täcks upp av de ingående momenten i hundkunskapskurserna för naturbruksgymnasier genom att läsa minst två av de i ämnet ingående kurserna lämpligen hundkunskap 1 & 2 alternativt hundkunskap 1 & träning av hund.

    Med vänlig hälsning".

    Hej igen, nu fick vi svar från ännu en gymnasielärare (yrkeslärare på naturbruksprogrammet):
    Karisma utbildning, där det står att Mickie Gustafsson är utbildningsansvarig och att alla som gått deras utbildning blivit godkända av Länsstyrelsen, men den kostar 10000 kr + moms och är i Stockholm… I Göteborg utbildar väl bl a Hundens Hus, de tar 11900 + moms samt administrativ avgift på 1000 kr -men jag kan tyvärr inte säga något om kvaliteten på någon av utbildningarna då jag varken gått dem själv eller känner någon som gjort det. Hälsningar

    Och så ännu ett svar:
    "För att få driva hunddagis krävs att man har rätt kompetens. Det är aktuell länsstyrelse i det län man tänker driva verksamheten, som avgör om den som vill starta hunddagis har kompetensen som krävs. Det finns olika privata aktörer som erbjuder hunddagis-utbildningar som ska ge den kunskap som lagen kräver. Det kan vara idé att jämföra olika utbildare, du hittar dem genom sökning på hunddagis-utbildning." - och min kommentar: Eftersom det är Aktuell Länsstyrelse i det län man tänker driva verksamheten som avgör - tycker jag du bör kontakta just Länsstyrelse i det län du vill starta upp en hunddagis. Det kan finnas vissa skillnader mellan hur olika läns Länsstyrelsen skulle bedöma vem som är lämplig.

    Hej igen, vi fick idag ännu ett svar. Var god läs nedan:

    Här är delarna som behövs för hunddagisföreståndare.

    https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund#h-Tillstandforverksamhetermedhundarochhundhallningistorreomfattning

    Här hittar du infon om vad som behöver ingå i utbildningen till hunddagis föreståndare.

    Kraven på kompetens innebär att du ska ha goda kunskaper inom de områden som berör just din verksamhet. För att få tillstånd för hundhållning kan du behöva ha kunskap inom dessa områden:

    hundens beteende, inklusive oönskade beteenden som påverkar djuret eller hundhållningen negativt

    hundens grundläggande fysiologiska behov, inklusive rörelsebehov

    hundens behov av en god social och fysisk miljö

    stress hos hundar

    enklare smittskydd

    tillsyn och skötsel av hundar samt enklare hundsjukvård

    djurskyddslagstiftningen

    raskunskap

    avelsrelaterade problem inom hund­populationen som berörs

    praktik.

    Det är länsstyrelsen som avgör om du har rätt kompetens och förutsättningar för att få tillstånd.

    SYV-besökare SYV

    hej, jag fick svar från en av lärarna som utbildar på Naturbruksprogrammet. Så här säger hen:
    " Det finns även ambulerande hunddagis. Hon som driver den åker och hämtar upp hundar och åker iväg och promenerar med hundarna. Då krävs en stor bil och burar mm för att kunna plocka upp hundarna.

    Sen finns det också ett hunddagis/pensionat som tar emot hundar för kortare eller längre period. De har byggt ett hundcenter så de har helt egna lokaler och egen mark med inhägnad hage till hundarna.

    Det krävs ett tillstånd för att starta verksamheten.

    tillstånd hos länsstyrelsen. Här, länk nedan, finns lite info:

    lansstyrelsen.se/download/18.1e9f682716e44cbf6f539e57/1573830022877/Tillst%C3%A5nd%20f%C3%B6r%20verksamhet%20med%20hund-webb.pdf

    Att jobba på hunddagis utan att vara ägare: - Kan bli svårt. Jag skulle tro att det inte är så många som anställer personal till ett hunddagis "...

    Julia SYV på FrågaSYV

    Fr.o.m 1 januari 2022 gäller följande:

    Särskilda kompetenskrav för tillståndspliktig hundhållning

    3§ Förtillståndspliktig hundhållning enligt 2 § gäller följande kompetenskrav7

    1.Hundens beteendeinklusive oönskade beteenden som påverkar djuret eller övrig hundhållning negativt

    .2.Hundens grundläggande fysiologiska behov inklusiverörelsebehov.

    3.Hundens behov av en god social och fysisk miljö.

    4.Stress hos hund.

    5.Enklaresmittskydd.

    6.Tillsyn och skötsel av hundarsamt enklare hundsjukvård.

    7.Djurskyddslagstiftningen.

    8.Raskunskap.

    9.Avelsrelaterade problem inom hundpopulationen som berörs.

    10.Praktik.

    Kompetenskravet enligt första stycket ska anpassas med hänsyn tillden verksamhet som har ansökt om tillståndet.Kravetpå praktik enligt första stycket gäller endastom innehavaren saknar tidigare praktisk erfarenhet avverksamheten som berörs av tillståndet8.Första, andra och tredje stycket gäller inte för tillståndspliktiga verksamheter som har godkänts före det datum som dessa föreskrifter träddei kraft.

    1.      Det här hittar du på Jordbruksverkets hemsida Startsida

    2.      Djur

    3.      Hästar och sällskapsdjur

    4.      Hundar

    5.      Så sköter du din hund

    6.      Längst ner på den sidan finns författningar.

    7.      Första författningen är :Statens Jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter

    8.      Där på sidan 18 § 3, står vad som krävs

    9.      Hoppas det hjälpte J

    Hej igen! Ännu ett svar från en "insatt" person, var god läs nedan:
    "Det finns många webbaserade utbildningar att gå. Naturbruksskolan Sötåsen/Uddetorp har en sådan utbildning på semidistans. Det krävs tillstånd från länsstyrelsen!

    En person som ska starta och driva ett hunddagis eller ett hundpensionat ska ha utbildning på hundar eller motsvarande erfarenhet. Utbildningen ska innehålla:

    1. Hundens beteendebehov och etologi

    2. Problemhundar och problemhundägare

    3. Stress hos hund

    4. Smittspridning

    5. Djurskyddslagstiftningen

    6. Raskunskap

    7. Enklare hundsjukvård

    8. Praktik, minst 2-4 veckor beroende på tidigare erfarenhet.

    Stor vikt läggs vid att man har god praktisk erfarenhet av den typ av verksamhet som man vill starta. Praktiken behöver inte vara sammanhängande. Kontrollera gärna att den verksamhet som du praktiserar hos har ett giltigt verksamhetstillstånd. Om du har mindre än fyra veckors praktik inom området behöver man beskriva övriga relevanta erfarenheter och varför kunskaper är tillräckliga för att starta verksamheten.

    Mvh".