Johanna
    Hej!
    Jag är väldigt förvirrad just nu. Snart är det dags för mig att välja gymnasium och jag vet fortfarande inte vilket jag ska välja. Jag är trots allt fast besluten att bli veterinär i framtiden.

    För att komma in på veterinärutbildningen på SLU vet jag att man måste ha gått NV på gymnasiet, så det tänker jag göra. Men jag vet inte var...

    Det jag väljer mellan just nu är gymnasiet i min komun som har en natur-natur utbildning och "realgymnasiet" i Stockholm med NB-NV-hund utbildning. När jag träffat elever och lärare på realgymnasiet säger de att deras utbildning är både en yrkesutbildning och en högskoleutbildning om man väljer till NV. De säger alltså att det är PRECIS samma sak att gå deras NV som vilken NV som helst + att man får praktiska och teoretiska hundlektioner.

    Det låter ju jättebra men stämmer det verkligen? Har jag lika goda chanser att bli veterinär vad jag än väljer? Kan man verkligen gå både NB och NV samtidigt? Som ni förstår är jag väldigt förvirrad...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna!

    Jag förstår absolut att du känner dig "förvirrad" och du ställer en mycket bra och befogad fråga: kan man gå Naturbruksprogrammet & Naturvetenskapsprogrammet samtidigt? Och svaret är: både Ja och Nej. :)

    Lugnt! Jag skall förklara. NB är ett yrkesprogram. På alla yrkesprogram har man rätt att läsa till kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier. Se programplan (längst ner på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NB.pdf se ser du vilka kurser som man lägger till för det). Just detta är din rättighet som elev på ett yrkesprogram. Sedan är det så att vissa kurser som krävs för behörighet till Veterinär får läsas som Programfördjupande på NB (detta kan du också se i programplanen där). Men ALLA KURSER som krävs för behörighet till Veterinär kan man inte få inom ramen för NB, men då har vissa skolor kommit på att erbjuda "utökade kurser" d v s man får läsa extra kurser, utöver heltid och på så sätt kan - i fall man klarar detta - få behörighet att söka till Veterinär.

    Det blir ganska mycket mer än heltid att läsa. Och visst finns det elever som blev behöriga att söka till Veterinär men vi på Fråga SYV känner inte till att någon verkligen kom in på Veterinärutbildning direkt efter NB med utökade kurser (som de på skolorna kallar NB-NV eller ngt annat liknande).

    Varför kommer man inte in trots att man är behörig? Jo, för att det krävs så pass höga betyg. Alla A-betyg i alla ämnen räcker, tyvärr inte. Man måste dessutom ha Meritpoäng (eftersom antagningsgräns brukar ligga på över 20.0; det innebär att man MÅSTE ha Meritpoängskurserna med), vilket i sin tur betyder att man måste läsa på ännu mer än heltid, typ 150% av heltid under alla tre åren på gymnasiet och samtidigt få A-betyg i samtliga (eller i nästan alla) kurser.

    Teoretiskt sett är det möjligt. Men vi har tidigare bett en annan skola som erbjuder NB-NV att berätta för oss om hur många elever som efter deras upplägg kom direkt efter gymnasiet in på Veterinärutbildning, men de har inte svarat på vår fråga. Av detta drar vi slutsatsen att det inte finns några som kom in. I alla fall känner vi inte till en enda elev som verkligen kom in. På skolorna säger personal att man behöver inte ha alla A-betyg, det räcker med E-betyg för att bli behörig och att konkurrera om en plats på Veterinärutbilningen kan man med resultatet av Högskoleprovet. Detta är sant. Men Högskoleprovet gör man utanför sina gymnasiestudier, på en lördag. Det kostar 450 kr. att anmäla sig. För att uppnå tillräckligt högt resultat rekommenderas att träna mycket på gamla prov samt att göra om Högskoleprovet flera ggr (typ 4-5 ggr). Detta innebär en kostnad + mycket tid och energi krävs för detta "extra arbete" och detta då utanför 150% studietakt i tre år.

    Som elev riskerar man förlora sin hälsa om man satsar på det upplägger. Det är inte, normalt sett, OK att läsa på så mycket mer än heltid. Det är extremt svårt att hålla den studietakten och uppnå goda studieresultat. Får man inte minst E i någon av kurserna som krävs för behörighet (och det är svåra kurser: Fysik 2, Kemi2, biologi 2 samt Matte 4) - blir man inte behörig och måste ändå komplettera på Komvux i efterhand.

    Vi på Fråga SYV rekommenderar - i fall man vill bli veterinär - att satsa på en av följande varianter:
    1. söka NV (natur-natur)
    2. söka NB och läsa kurser för grundläggande behörighet samt Matte 2a (och ev. även Matte 3b), vilket man får göra som Programfördjupning - för att kunna sedan söka till Naturvetenskapligt basår på högskola (och inte bara kunna komplettera med kurser på Komvux). På ett år efter gymnasiet kan man då bli fullt behörig till att söka till Veterinär och detta utan att "hoppa ur skinnet", riskera att förstöra sin hälsa och ändå inte uppnå sitt mål inom de snäva tidsramarna under hårt press.

    Om Meritpoäng läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Jag hoppas att jag har förklarat varför svar på din fråga är både Ja och Nej. Återkom i fall du undrar ngt mer.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare