Freja
    Hej, jag har läst bland era svar att om man har gått Samhällsprogrammet så har man behörighet till Juristlinjen, gäller det även om man gick samhälle-ekonomi? Jag tog studenten 2006, så mina kursnamn kanske heter annorlunda. Har några frågor:

    1.Vad menas med "1b/1a1+1a2"?
    2.Behöver man ha A/MVG i alla kurser från gymnasiet?
    3.Har jag läst Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 om det står i mitt betyg "Historia A och Samhällskunskap A"?
    4.Vill veta vilka ämnen jag behöver läsa upp för att ha chans att komma in på juristlinjen.
    5.Läser även om meritpoäng vad menas med det?
    Tack på förhand, Freja

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Freja,
    har du ett Slutbetyg?
    Historia A är en kurs som nu heter Historia1b
    och
    Samhällskunskap A är en kurs som nu heter Samhällskunskap 1b.

    Historia 1b består av 2 mindre kurser Historia 1a1 och 1a2
    och detsamma gäller Samhällskunskap 1b.
    Om du har godkända betyg i Samhällskunskap A och Historia A och för övrigt har ett Slutbetyg, i vilket minst 90 % av poängen är G eller högre - så är du behörig till juristprogrammet.

    Ang. meritpoäng
    meritpoängen är Extrapoängen (max 2,5); de får man för vissa specifika kurser...
    för dig som har slutbetyg från 2006 - finns info om Meritpoäng på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Meritpoang

    Konkurrens till juristprogrammet brukar vara rätt tuff.
    Som behörig sökande kan man komma in även med låga betyg - på resultatet av högskoleprovet; vi rekommenderar därför att göra HP så många ggr man orkar.
    Det är det högsta resultat på HP som gäller.

    För att höja konkurrenskraft i dina betyg...
    Undersök hur många meritpoäng du har nu; du kan ta dina betyg till SYV på komvux - så kan ni hjälpas åt; om du idag inte har max i merit (som är 2,5) kanske du kan läsa kurser som ger dig meritpoängen; sedan behöver du höja betyg i de kurser som ingår i ditt Slutbetyg, men det är tyvärr inte alla kurser som du kan höja betyg i... utan endast i de som har Motsvarande nya kurser;

    • : Vad finta tusen tack! Ja jag har behörighet
    • : Ja menar jag har ett slutbetyg. Hur kommer jag i kontakt med SYV på komvux? Tack!
    • Anna : Vilken kommun är du folkbokförd i? Se på den kommunens hemsida - sök efter Komvux eller Vuxenutbildningen; annars ring till kommunens växel och fråga om Komvux i din kommun har drop-in eller om du måste beställa tid hos SYV.