Waleid

    Jag läste naturvetenskapsprogrammet och nu försöker jag höja mina betyg för att kunna komma in på tandläkarprogrammet. Jag har gjort prövningar på två kurser moderna språk och har fått A på både kurserna. Dessa två kurserna är "extra" för att jag har redan alla mina poäng som jag behöver. Nu vill jag ta bort två kurser och ersätta de med nya kurserna med betyg A. Vilka kursen kan jag ersätta med. Om behörigheten till tandläkarprogrammet är Biologi 2, Kemi 2, matte 4 och fysik 2. Går det att ersätta med några av dem kurserna som biologi 1, kemi 1, fysik 1 matte 1-3 ? Också jag undrar om jag kan ersätta med andra kurser som SVA1 &SVA2 och ansöka ensat med SVA 3? men också ersätta med engelska 5 och ansöka med engelska 6 Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Waleid!

    om du fick examensbevis när du slutade på gymnasiet då kan du inte ersätta någonting på det sättet som du skriver om i din fråga.
    Alla kurser från ditt examensbevis räknas in i ditt jämförelsetal (förutom GA, gymnasiearbete). Sedan om du får högre betyg i de kurser som ingår i ditt examensbevis, då kommer de högre betygen räknas in i BII, kompletterings-urvalsgruppen (vid ansökan till högskole-/universitetsutbildningar).
    Du fick betygen i 2 kurser moderna språk - vilka är de kurserna? Detta frågar jag för att få det klart för mig om de kurser ger dig Meritpoäng. Kurser som ger meritpoäng kommer också räknas in, även om de inte ingick i ditt examensbevis. Om vilka kurser som ger meritpoäng kan du läsa på gymnasieGuiden.se/merit (i ämnet Moderna språk är det från steg 3, alltså mod.språk3 och högre som, som regel, ger meritpoäng). Om du fick A-betygen i moderna språk 3 och 4 kommer också de betygen räknas in (tillsammans med alla de andra kurserna, inget betyg eller kurs försvinner från ditt examensbevis). I examensbeviset kan ingenting ändras, över huvudet taget. Du laddar upp ditt examensbevis "as is", alltså som det ursprungliga dokumentet ser ut + laddar upp även de nya betygen - när du gör ansökan på www.antagning.se och det är Antagning.se som beslutar om vilka kurser som kommer räknas in. Dock kan inte antagning.se ta bort någon kurs från examensbeviset, för att det går emot reglerna och kommer därför inte att hända.

    tips! gör högskoleprovet.
    Se om du kan på komvux läsa mot ett nytt examensbevis (det måste bli mot ett av de Yrkesprogrammen, för att man kan inte få 2 st. högskoleförberedande examensbevis). Om du får ut yrkesbevis som t.ex undersköterska i vilket ingår även svenska 2,3 och engelska 6 + biologi2, kemi2, fysik2 och matte 4 - då kan antagning.se räkna ut ditt meritvärde på det nya examensbeviset i stället för det "gamla" som är från naturvet.programmet. Jag kan inte lova att du får läsa mot examensbevis (yrkesbevis) på komvux; det är enligt reglerna inte förbjudet men komvux kan vägra ge plats om det anses som "konkurrenskomplettering" alltså att du redan är behörig men vill endast höja ditt meritvärde (för att konkurrera om plats hänvisas man i så fall till att göra högskoleprovet). Men om du kan tänka dig jobba som undersköterska innan du kommer in på tandläkarprogrammet och också mellan kurserna (sommarjobb) när du läser på högskolenivå - är det bra argument som du kan framföra på komvux, om du vill ansöka om att få läsa mot yrkesbevis som undersköterska.
    Ännu ett tips är att du kan söka till folkhögskolornas Allmänna kurser där du på ett år kan uppnå omdöme om grundläggande behörighet. Med ett sådant omdöme konkurrerar du i BF-urvalet om du söker svenska högskole-/universitetsutbildningar.
    Sedan om du utbildar dig till undersköterska och inte kommer in på tandläkarprogrammet, kan du söka till yrkeshögskola och utbilda dig till tandsköterska.
    Du kan också titta på andra tandvårdsyrken som t.ex Tandhygienist och Tandtekniker.

    • : Hej igen! tack för ditt svar. Jag ber om ursäkt för att jag inte förklarade tydligt i min fråga. Jag har läst nästan hela min gymnasieutbildning på komvux. En kompis rekommenderade mig att inte ta ut gymnasieexamen / examensbevis och jag har lyssnat på honom. Nu har jag 2400 poäng 2300 förutom gymnasiearbetet. Bland kurserna som ingår i mina 2300 poäng är spanska 1, 2, 3 och moderna språk arabiska 3( A i alla). Kurserna som jag inte räknade med mina 2300 poäng är moderna språk arabiska 4 och 5 också A i båda. Nu frågar jag om vilka kursen som jag kan ersätta med de två moderna språk kurserna? Jag jag läst engelska 7, kan jag ersätta med engelska 6 och 5? Kan jag ersätta med samhällskunskap 1b? Svenska 1 och 2? matte 1,2, 3 och ansöka endast med matte 4? Jag hoppas att min fråga nu är tydligare :)
    • Milla :

      Engelska 5 och 6 samt matematik 1 och svenska 1,2 och 3 är kurser som är Obligatoriska för högskoleförberedande gymnasieexamen och måste därför ingå i examensbevis. Om ditt examensbevis är från naturvetenskapsprogrammet då måste även matematik 2 och 3 ingå. Matematik 4 behöver du för särskild behörighet, därför bra om den kursen också ingår (fast den kan du ha på ett separat dokument, du blir "lika behörig" för det). Engelska 7 är inte en obligatorisk kurs men den ger 1.0 meritpoäng, så den är bra att ha. Du kan ha Eng7 på ett separat "papper"/dokument precis som du kan ha matte 4 också på ett separat utbildningsdokument - de 2 kurserna behöver inte ingå i ditt examensbevis. Det är ytterst upp till rektor på komvux att fatta beslut om vilka kurser som ingår dock kan inte hen ta bort de generella regler, t.ex om att vissa kurser måste finnas med i examensbeviset. Tips! samråd med SYV på komvux. Det är hen som kommer förbereda ditt examensbevis inför rektors underskrift.
      Om du har lägre än A betyg i kurser biologi1, fysik1a, kemi1 - då kan du kanske ersätta någon av de kurserna med A i moderna språk; detta striden inte mot reglerna om du i ditt exam.bevis kommer ha kurserna på högre nivå i samma ämne, alltså t.ex om du i exam.beviset har betyget i biologi2, då behöver inte biologi1 ingå och på samma sätt i kemi och fysik också (detta gäller för exam.bevis från Komvux, ej från gymnasiet där reglerna är striktare).

    • :

      Hej! Tack för ditt svar :)

      Jag har aldrig hört om att man kan ansöka med betyg i "separat dokument". Jag förstår inte fortfarande om hur det fungerar. T.ex. om jag har endast betyget C i matte 4, fysik 2 och engelska 7 i separat dokument så betygen i dessa kurser räknar inte med mina betygspoäng och sänker inte mitt snittbetyg och jag blir lika behörig och jag får 1 meritpoäng för engelska 7? förstår jag dig rätt?

      Jag undrar om samhällskunskap 1b är obligatoriskt att ansöka med?

    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Jag redigerade och ställde en fråga, är riktigt tacksam om du kan svara på den :)
    • Milla : Minst en kurs i samhällskunskap är obligatoriskt att ha i examensbeviset. --- Vad gäller C i matte 4, fysik 2 och engelska 7 så kommer de betygen räknas in även om de finns på ett separat utildningsdokument: matte 4 och fysik 2 på grund av de kurser krävs för särskild behörighet och betyget i eng 7 kommer räknas in pga det ger dig meritpoäng, men om vill få in fler A-betyg som räknas in genom att ha de betygen i ditt examensbevis, så kanske det är en framkomlig väg, alltså att du genom att ha kurser för särskild behörighet och de som ger dig meritpoängen på ett separat dokument GER PLATS i ditt Examensbevis åt kurser som du har högsta möjliga betyg i (A) och på så sätt kommer höja ditt meritvärde. OBS! Om du läste hela din utbildning på Komvux (eller i alla fall minst 2/3 delar av den) då kan du i stället vinna på att ha alla kurser som krävs för behörighet och för meritpoängen inom examensbeviset, då blir det inte en Komplettering, och du prövas i så fall i BI, direktgruppen (där det ofta är lättare att komma in). En svår fråga annars.
    • Milla : OBS! FRåGA SYV gör inte antagning till utbildningar. Reglerna är många och ganska komplicerade. I vissa fall kan undantag beviljas. Jag vill råda dig boka tid med SYV-en på komvux och ställa en direkt fråga: "Hur kan jag få högsta möjliga meritvärde"? SYV-en på komvux som har alla dina betyg framför sig och kan tillfråga betygsexpert borde kunna ge dig rätt svar. Du kan också själv kontakta Antagning.se - du kan t.ex ringa 0771550720. Det finns även kontaktformulär där man kan maila sin fråga till antagning.se
    Läs alla kommentarer