Kvinna

    Hej, Finns det en lista eller/och hemsida på de utbildningar på folkhögskola, högskola eller/och universitet som man kan söka till med enbart grundläggande behörighet? Som inte "kräver" extra matte, samhälle, historia, no-ämne, osv. som särskild behörighet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,
    begreppet "grundläggande behörighet" används när man pratar om behörighet till svenska Högskole-Universitetsutbildningar.
    Folkhögskolorna erbjuder utbildningar på olika nivåer: mest på grundskole- och på gymnasial nivå men också några få utbildningar på eftergymnasial nivå (exempel - utbildningar till Fritidsledare som kan ha olika inriktningar men de är påbyggnadsutbildningar som kräver gymnasiekompetens, för att anses vara behörig sökande). Folkhögskolorna erbjuder även profilkurser och korta (t.ex utbildningar som omfattar en helg) utbildningar samt kan även erbjuda utbildningar där Arbetsförmedlingen eller Komvux köper platserna och folkhögskola tar i så fall emot de personer som valdes ut av AF eller av komvux. De utbildningar ligger oftast på gymnasial nivå.
    Tillbaka till din fråga om lista på utbildningar som endast kräver grundläggande behörighet. Många kurser på de svenska lärosäten (högskolor och universitet) ej kräver särskild behörighet, alltså är man behörig om man har grundläggande behörighet. De flesta program kräver någon sort särskild behörighet. Tyvärr känner vi inte till någon lista på utbildningar som endast kräver grundläggande behörighet. Vi har fått den frågan förut och vände oss till diverse olika ställen för att få svar. De svar vi fick att man ska söka de utbildningar som man är intresserad av och om man saknar behörighet till dem bör man försöka skaffa sig den behörigheten. Vi fick alltså inte fram någon lista på utbildningar som ej kräver särskild behörighet. Om du får fram en sådan lista får du gärna höra av dig till oss!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kvinna : Tack så hemskt mycket!! Känns väldigt tryggt och säkert att komma till er med dessa frågor :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!