Nicole

    Hej! Jag fick godkänt betyg i Matte 2a i gymnasiet, nu pluggar jag Matte 3c på Komvux så jag kan få behörighet för högskoleingenjör. Min fråga är då om jag är behörig för högskoleingenjör? Jag har alltså inte pluggat Matte 2b/2c eller Matte 3a/3b men pluggar Matte 3c vilket är vad som krävs för det programmet jag vill söka till. Jag läste någon annanstans här på hemsidan att man behöver allting från 2b till 3b för att få behörighet i 3c. Är det då sant att jag inte har behörighet till att plugga högskoleingenjör? Tack på förhand!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Nicole,

    ofta krävs det matematik 4 för behörighet till Hgskoleingenjörsprogrammen, men den här utbildning accepterar lägre matte-behörighet, matte 3c. Det är alltså endast någon eller några få högskoleingenjörsprogram, som det inte krävs att ha godkänt betyg i matte 4; som regel måste man ha matte 4, alltså.
    Men om du vill söka just till den utbildningen som accepterar matte 3c, så räcker det att du har just det betyget i MATEMATIK 3C. För grundläggande behörighet till högskolestudier krävs det matematik 1 med godkänt betyg; om du har eller inte har betyg i matte på nivå 2, är det ingen som kommer att fråga efter.

    Det är helt OK att plugga som du gör - efter matte 2a, direkt matte 3c. På varje "nivå" i matematik läser eleverna, som regel, En Kurs, inte flera. Kan dock vara tufft att byta från a-spår till c-spår. Men eftersom du formellt sett, är behörig efter matte 2a läsa 3c, så kommer komvux troligtvis inte ta in dig på t.ex 2b eller 2c, då komvux anser att det är samma kurs (fast lite svårare, alltså 2a, 2b och 2c är "samma kurs") och detsamma med 3b och 3c som för komvux är "samma kurs"; så skulle du ha läst 3b skulle du sedan ej kunna få plats på 3c (för att för komvux är det "repetition av samma kurs"). Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se

    • : Hej! Tacksam för svar! Jag har tänkt söka till datateknik hos JU där de bara kräver matte 3c, så jag håller tummarna.
    • Milla : Lycka till!