Tilde04
    Hur utbildar man sig till tränare efter gymnasiet? (Dvs om man när man läst högskolebehörighet på ett ridgymnasium)
    • SYV-besökare :

      När det gäller att bli tränare, så tycker jag att man bör rekommendera eleverna att gå utbildningen till Hippolog efter ett ridgymnasium; för att då har man en bra utbildning som leder till många olika yrken inom hästsektorn, och detta gäller även för de som vill bli hästuppfödare. Det finns annars även tränarutbildningar inom ridsportförbundet där man kan utbilda sig till tränare, men då krävs det tävlings- och träningserfarenhet sedan innan.

    • Vägledare : Det finns inom häst-sport 3 stora grenar: Rid-, Trav- och Islandshäst. För att hitta svar på hur man blir diplomerad tränare i hästsporten, måste man veta inom vilken gren man vill bli tränare. Jag kommer nu också skriva ett nytt svar, se nedan.

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde,
    jag råder dig se om du hittar svar på din fråga på webbplatsen för Ridsportens utbildningsportal, sisuidrottsbocker.se/ridsport/utbildning Du kan också fråga de som jobbar på "hästutbildningar", t.ex på Ridgymnasieskolorna - både lärare och SYV-ar som jobbar där borde vara insatta i de frågorna och kunna ge dig svar eller hänvisa dig rätt.

    Fler hänvisningar/lästips på webbplatserna som förhoppningsvis är av intresse för dig:
    listan på gymnasieskolorna som erbjuder inriktning Hästhållning på Naturbruksprogrammet
    framtid.se/yrke/travtranare
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NB/hasthallning
    framtid.se/yrke/ridlarare-ridinstruktor

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från Svenska Ridsportförbundet; var god läs nedan:
    "Inom Svenska ridsportförbundet har vi egna yrkesutbildningar, men även yrkesutbildningar i samarbete med våra riksanläggningar. Yrkesutbildningar för ridlärare, tränare, beridare, unghästutbildare, hästskötare och hovslagare. Vad utbildningarna innebär och vad som krävs i förkunskaper mm finns beskrivet här: https://www.ridsport.se/Utbildning/Yrkesutbildningar/ ".

    Hej igen, vi fick även svar från Axevalla Hästcentrum. Var god läs nedan:
    "Först undrar jag inom vilken hästsport frågan gäller. När det gäller att bli tränare inom hästsporten så är det via de olika förbunden man utbildar sig. Inom travet är tränaren tränare för hästarna, inom ridsporten är man tränare för andra ekipage – alltså häst och ryttare och vanligast privata. Arbetar man på skola och ridskola kan man utbilda sig till Hippolog och/eller gå SRL-utbildningarna (Svensk Ridlärare) med olika steg.

    Inom trav hittar du info här:
    https://www.travsport.se/utbildning/utbildningar-for-aktiva/fordjupningskurs-trav-fkt/

    För att få anmäla häst till tävling behöver du B-tränarlicens, på denna får du endast ha 5 hästar – dessa kallas för amatörtränare.

    För att få ha fler hästar i träning och tävling ska du ha en A-tränarlicens – dessa kallas för proffstränare.

    Inom ridsport hittar du info här:

    https://www.ridsport.se/Utbildning/Yrkesutbildningar/tranare/tranarutbildning

    https://stromsholm.com/utbildning/svensk-ridlarare-i/

    Inom islandshästsport hittar du info här:

    https://www.wangen.se/utbildning/hippologprogrammet-islandshast/

    Hippolog kan du läsa till inom de olika inriktningarna och ligger på universitetsnivå.

    Många som arbetar som tränare inom islandshästsport i Sverige idag har gjort en utbildning på Island, eller delar av sin utbildning på Island.

    På din andra fråga så ger jag lite info om vad man kan läsa hos oss:

    Hos oss kan man t.ex både läsa på gymnasienivå, då får de en hästskötarexamen, och på eftergymnasial nivå. Jag länkar till våra utbildningar:

    https://www.vgregion.se/f/naturbruk/gymnasium/vara-skolor/axevalla-hastcentrum/

    https://www.vgregion.se/f/naturbruk/bys/utbildningar/verksamhetsledare/

    https://www.vgregion.se/f/naturbruk/bys/utbildningar/hovslagare/

    https://www.vgregion.se/f/naturbruk/vuxenutbildning/yrkesvux/hastskotare/

    Jag punktade upp lite annat också:

    Friskvård inom häst:

    Uppsjö med utbildningar. Kräver ofta minst gymnasieexamen eller högre.

    Rekommenderas att ha jobbat med häst i några år samt ha kunskaper inom anatomi och fysiologi.

    Hästskötare: Gymnasieutbildning mot inriktning häst. Merit att vara diplomerad hästskötare (kräver yrkesprov).

    Djurvårdare olika nivåer inom häst: Djurvårdare nivå 1-kräver ingen formell utbildning. Merit att ha jobbat som hästskötare samt ha kunskaper inom djurvårdande uppgifter (antingen på gymnasienivå eller yrkeshögskola).

    Djurvårdare 2- & högre- Kräver vidareutbildning utöver nivå 1. Yrkeshögskola eller arbetsplats.

    Djurens hälso-och sjukvård:
    Yrken
    Veterinär och Djursjukskötare kräver utbildning från SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.

    Yrket Hästandläkare kräver  tandläkarutbildning och sedan tilläggsutbildning.

    Yrke Legitimerad hovslagare- kräver hovslagarutbildning, som finns inom yrkeshögskolan.

    Diplomerad Equiterapeut – tidigare tvåårig utbildning, planeras för en treårig utbildning i framtiden. Kommer att krävas yrkesförberedande kurser inom inriktning häst.

    Hippolog, beridare, unghästutbildare mm hittar du info om på SLU och Strömshom, Wången och Flyinge".

    SYV-besökare SYV

    Hej, var god läs, nedan, svar från Jämtlands-gymnasium-Wången:

    Hej! Här är behörighetskraven för tränare på Hästsportens folkhögskola

    Behörighetskrav

    Ha fyllt 18 år.

    Flerårig erfarenhet av häst/trav/galoppverksamhet.

    Fullgjord gymnasieutbildning alternativt inträdesprov.

    Grundläggande datorvana.

    För sökande till Tränarkurs steg 2-3 kan möjlighet finnas att dina kunskaper blir validerade om de motsvarar Tränarkurs Steg 1. Kontakta då Utbildningsavdelningen vid Svensk Travsport.

    Se Tränarkurs steg 1 (utan ekonomi) – Hästsportens Folkhögskola (hastsportensfolkhogskola.se)

    För andra yrken så finns det en bra sida som heter https://www.jobbagront.se/yrken/djur/

    Det finns många utbildningar inom häst på fokhögskolor, universitet(SLU) och yrkeshögskoleutbildningar

    Hos oss finns dessa, se Folkhögskoleutbildningar — Wången (wangen.se)  Yrkeshögskoleutbildningar — Wången (wangen.se)Universitetsutbildningar — Wången (wangen.se)

     Sedan kan man också hitta relevanta utbildningar som inte ligger inom det "ordinarie skolväsendet", alltså som inte är gymnasiala-, folkhögskole-, yrkeshögskole-, högskole- eller komvux-utbildningar, utan "helt privata"-utbildningar.

    Vägledare SYV

    Hejsan,
    som jag har skrivit i kommentaren till din fråga, så finns det flera olika grenar eller inriktningar inom hästsporten och för att få reda på hur man kan bli tränare, måste man första välja inom vilken gren/inriktning?
    Gå gärna in på följande webbplatser:
    svenskridsport.com - om ridsport;
    travsport.se - om trav-;
    icelandichorse.se- om Islandshälst;
    Varje av de (ovan) förbuden har egna Diplomeringar av tränare. Vilka utbildningar som varje förbund rekommenderar borde man kunna hitta på respektive webbplats (se länkarna ovan). Om du inte hittar vilka utbildningar de rekommenderar, kontakta gärna personal som jobbar på förbunden.
    Sedan finns det också en webbplats - "Hästsverige", som jag vill rekommendera att du besöker och läser t.ex om galoppsport mm.