Angelica
    Hej! Jag går i 9:an och ska söka in på gymnasium. Nu är det så att jag faktiskt inte ens vet vilket gymnasium jag vill gå på.
    Jag har tre olika gymnasium som jag är intresserad av. Två gymnasium som ligger ungefär 1 timma bort och ett annat som ligger en 40 minuter bort.
    Har besökt alla gymnasium och dessutom gått på en prova på dag. Nu är det så att jag tycker om alla gymnasium men på olika sätt.

    Det ena gymnasiet, som ligger en timma bort verkar vara mer för mig då det är elever som har samma religion som jag har. Däremot känner jag ingen och är rädd för att inte kunna skaffa vänner. Och målet med att välja rätt gymnasium är att jag ska kunna få bra vänner.
    Det andra gymnasiet ligger också en timma bort och verkar ha väldigt bra planering och så som jag sett det så är det väldigt viktigt för dom att vi ska ut och öva redan nu inför framtiden. Detta gör vi då genom mycket praktik vilket jag tycker är en bra sak. Däremot, har jag inte heller några vänner där och det här är också ett hinder för mig eftersom att jag vill gå i ett bra gymnasium med bra kompisar, och jag vet ju inte än så länge vilka som kommer gå i det gymnasiet än så länge så.
    Det tredje gymnasiet ligger lite närmare hem, blir fortfarande tvungen att åka tåg men ja. Fördelen med detta gymnasium är att jag faktiskt känner kompisar där, vilket är bra. Och själva gymnasiet verkar bra men det känns lite för oseriöst enligt mig.

    Nu har jag sökt runt och fått reda på allt jag kan om dessa gymnasium, men det är inte det som är problemet. Jag är ganska blyg av mig och har svårt att skaffa vänner och det värsta jag vet är att börja ett gymnasium och inte ha några kompisar. Så det är därför jag nu ber om råd. Vad ska jag göra?
    Jag har redan pratat med en SYV i min skola men känner inte att jag fått någon hjälp alls, har pratat med vänner och föräldrar men de verkar inte vara till så stor hjälp heller. Och jag har verkligen ingen aning om vad jag vill för alla gymnasium är bra på sitt sätt. Finns inget gymnasium jag tycker mer eller mindre om.. :/

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Angelica,
    jag har läst din fråga och funderat lite. Jag har även samrått med två kollegor och vi kom fram till att vi vill råda dig att söka alla tre skolor men
    1. i första hand till den skolan som är närmare till din bostad - detta för att du skall åka fram/tillbaka i 3 år och det blir tröttsamt i längden med lång restid; vår erfarenhet säger att det är inte sällan eleverna vill byta skola enbart på grund av att de efter några veckor inte längre orkar åka så långt; att du har kompisar på den skolan är också ett stort "+" (plus) *L* :-)
    2. i andra
    3. och i tredje hand söker du de andra två skolorna. Prioritera de två så att du sätter som alternativ 2 den skolan som du tycker lite mer om än den som blir din alternativ 3.

    Det är vad vi tycker och ger dig råd att du gör. Prata med dina vårdnadshavare (föräldrar). Du är icke-myndig och deras samtycke krävs.
    Vi hoppas att du kommer att trivas med ditt beslut och det kommer att gå mycket bra för dig på gymnasiet! Återkom om du har andra frågor!
    Hoppas att mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Problemet är att de kompisar jag har inte är några kompisar jag skulle vilja ha i gymnasiet. Och har även hört att eleverna i den närmare skolan inte är så bra. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
    • Mikael : Jag har skrivit ett nytt svar till dig, se nedan! *L* :-)
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Angelica,
    se om studier på distans http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    kan passa dig: man läser hemifrån via Internet och åker till skolan några få gånger under 3 år på gymnasiet;
    se även om du hittar någon Riksrekryterande utbildning som passar dig och kan då flytta till skolorten eller bo på internat på skolan, Du skriver inte vilken utbildning /program och inriktning/ du vill studera på och jag kan därför inte råda dig ang. vilka skolor eller utbildningar som du kan söka till. Men se själv på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=2&county=&order=school där du ser alla skolornas presentationer där minst en Riksrekryterande utbildning finns.
    I annat fall så söker du till den skolan som ligger längre bort från dig - om dina föräldrar stödjer ditt val. Det verkar som att det är den skolan som ligger lägre bort som du är mest intresserad av.

    Bästa hälsningar
    Mikael Syv
    • : De 2 gymnasium jag kollat på är Thóren Business School i Stockholm och Rudbeck i Sollentuna. Det finns både för och nackdelar med de olika gymnasium men jag vet inte vilka som är det viktigaste för mig. Rudbeck har dubbelt så mycket elever som Thóren Business School, restiden skiljer sig mellan 11 minuter och Thoren Business School är en lite mindre skola. Däremot har Thorén väldigt mycket praktik, vilket jag tycker är positivt för framtiden (vet dock inte hur mycket Rudbeck har). Sedan får man åka utomlands i de båda gymnasium tror jag.
    • : Mina föräldrar tycker att jag ska ta den som ligger längre bort, alltså Thoren men mina kompisar tycker att jag borde ta den som ligger närmare. Alltså Rudbeck. Själv har jag ingen aning och eftersom att jag måste skicka in min ansökan om en vecka är jag verkligen i nöd.
    • Mikael : Jag tycker det är väldigt bra att lyssna på sina föräldrar: de tänker enbart på ditt bästa och de känner dig väl. Jag råder dig därför välja i första hand den skolan som dina föräldrar råder dig till. Mvh Mikael SYV