Lars
    Hej
    Jag har en son som börjat Gymnasiet på Ingrid Segerstedt i Göteborg.
    Både han och jag har kommit fram till att han inte kommer klara den linjen.
    Han är väldigt skoltrött. Har du förslag på linjer som är mindre krävande?
    Han är duktig på engelska samt är fotbollsspelare.
    mvh

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad tråkigt att det inte funkat för sonen! Jag har dessvärre svårt att svara på vad som skulle passa din son utifrån det lilla du skriver. Alla gymnasieprogram kräver dock en hel del av eleverna nu för tiden både av studiekapacitet och motivation. Ni bör prata med sonens Syv på skolan för att komma till botten med vad som inte funkar och om skolan kan stötta på något sätt. Kanske kan man anpassa programmet om svårigheterna är många t.ex. minska programmets kurser så han inte får det så tufft. Som sagt är detta viktigt att gå igenom med skolan och samtala om olika åtgärder.

    Vissa elever har valt fel och väljer ofta då om till nästa höst - det är inte ovanligt. Det kan dock vara svårt att byta program nu när det gått så långt in på terminen - det är dock mottagande skola som gör en bedömning om de kan ta emot så kommer ni fram till ett sådant beslut så får ni ta kontakt med skolan och se vad dom säger om sent intag. Hoppas det löser sig! /Lena, Syv