Kimia
    Om man söker till läkar/tandläkarprogrammet med ett resultat på över 1,5 av Hp,hur stor chans är det att man kommer in?.Jag vill bara veta hur stor chans det är ,om man söker med resultat på Hp.

    Uppskattar ett ärligt svar!
    • : Den lägsta poängen som någon kom in på med högskoleprovet var 1,65 på Umeå Universitet (VT 2014). Jag vet tyvärr inte lägre. På tandläkare hade du kommit in verkar det som (siffror från VT 2015). Har du 1,5 på HP eller? Det känns lite onödigt att ta upp denna info, då du aldrig i förväg när du gör provet, lista ut vilken poäng du får. Du får kolla själv: statistik.uhr.se Att kunna söka information själv via internet själv är nästan en förutsätttning i dagsläget för att klara av högskolestudier. Det är det "ärligaste" svaret jag kan ge. Känner du att du aldrig får ett "ärligt svar" här får hänvisar jag dig till någon annan SYV. Vi försöker att svara på dina frågor så gott vi kan, men om du tycker informationen jag och SYV:ar ger dig är felaktig får du helt enkelt vända dig någon annanstans. DU KOMMER INTE NÅGON VART GENOM ATT VETA STATISTIKEN. DU HAR INGET JÄMFÖRELSETAL. DU MÅSTE HA ETT EGET JÄMFÖRELSETAL FÖR ATT VI SKA KUNNA GISSA. Vi vet inte om du kommer har 22,5 eller 12,5 i meritvärde. Det är du som måste kämpa för ett bra betyg. Att ställa samma typ av frågor, flera dagar i sträck kommer inte ge dig någon fördel vid högskolestudier. Möjligtvis sänker det dig för att du, under denna tid du ställde denna fråga, läst något viktigt för att klara ett viktigt prov. Se till att klara gymnasiestudierna med bra resultat, så kan vi se sedan om du kommer in på en utbildning eller inte.
    • : Jag kan söka all information på nätet som har med utbildning att göra,och om jag vill kan jag ställa mina frågor till en annan SYV.Och jag vet själv att genom att ställa frågor här så kommer man inte klara högskolestudier,såklart,så du behöver inte ens nämna det.Tack i alla fall.
    • : Vad bra i så fall. Toppen. Tur att du vet det :)! Ingen orsak! Missuppfatta mig inte, du får gärna ställa frågor till SYV:ar, men om du ställer samma fråga flera gånger så förstår man inte vad du är ute efter. Man kanske då tror att man missuppfattade din fråga, och därför frågar man oftast igen vad du är ute efter. Och det är därför jag hänvisade till en annan SYV om du känner att du inte får svar här.
    • Milla : Bra att ni, elever, ger tips till varandra! Och jag håller med Brendan om det han (du) skriver! Jag skulle inte kunnat ge ett bättre svar själv. :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, om jag minns rätt, har du ännu inte gjort högskoleprovet. Det är bättre vi väntar tills du har gjort HP och fått ditt resultat till hösten och då vet vi mer om "vad vi pratar om".

    Det är annars svårt att få 1,5 på Högskoleprovet men för att komma in på väldigt populära och attraktiva i Sverige utbildningar som läkare & tandläkare, så räcker det oftast inte att ha så "lågt" resultat (fast egentligen är det högt resultat).

    Tänk dig, Kimia, att en idrottare vill komma med och delta i OS (Olympiska spelet) eller VM (Världs mästerskap) och så har idrottaren en viss - ganska OK resultat för en motionär. Idrottaren frågar sin tränare: kommer resultat "springa 100 meter på 15 sek ta mig till OS eller till VM nästa gång"? Tränaren svarar "det är svårt att veta för vi vet ju inte hur snabbt dina konkurrenter kommer att springa men gör så gott du kan, spring så fort du kan och vi får hoppas att du kommer med". Det är precis en sådan "ständig diskussion" som vi för med dig, Kimia. Det är några få som har de bästa betygen och/eller högst på HP, som kommer med. Exakt vilka betyg eller vilket resultat på HP, bestäms inte på förhand. Det finns ett antal platser (som också kan ändras) och så de som "springer först just då det gäller" som kommer med. Ingen vet hur snabbt dina konkurrenter kommer att "springa" men troligtvis kommer de att springa fort: sannolikhet att de kommer att springa långsamt är extremt liten (obefintlig) kan man säga.

    Kan det hända att dina motståndare får otur och drabbas av skador eller väljer att inte delta i tävlingen (de som vanligtvis springer snabbast)? - Ja, det är möjligt. Då har även de som springer lite långsammare och som, normalt sett, inte skulle komma med i OS eller VM, kommer med då.

    Och du kan ju - hur som helst- inte springa snabbare än du kan. Tänk på det exemplet. Ansträng dig lite. Använd din fantasí och försök förstå principen som heter "först till kvarn får först mala".

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack,vill bara veta om det är alltid som det gäller att titta på konkurrenters betyg om det är många som har högt resultat på Hp?.Mvh
    • : Uppskattar ett kort svar.
    • Peter : Läs Millas svar några gånger, försök föreställa dig det som beskriver. Din kommentar visar på att du inte förstår principen som ligger bakom varje "konkurrenssituation", det är därför du ställer samma fråga om och om igen. Vi kommer ingenstans med det om du inte på ngt. sätt förstår den generella "konkurrenssituation"-grejen.