Sanna

    hej

    • Anna : Kommer ni att ha Prao-vecka? Kan du på din Prao-vecka "praoa" på olika gymnasieskolor i Stockholm? :)
    • Julia : Du får gärna höra av dig igen när du har kikat på de olika skoIpresentationerna på www.gymnasieguiden.se och vi ska försöka hjälpa dig på alla de sätt vi kan! :)
    • Lena : Jensen Gymnasium är en skola som skulle passa dig https://www.jensengymnasium.se/ skolorna ligger i Stockholms innerstad med grönområden omkring skolorna.
    • : Jag har tyvärr inte möjlighet att vara i Stockholm under min prao-vecka så det skulle tyvärr inte vara en möjlig lösning för mig, men jag uppskattar tipset!
    • Milla : När flyttar ni? Och till vilken adress ? Sthl är ganska stor och det kan bli långt att pendla...:(
    • : Pendling blir inget problem, vi flyttar troligtvis sommaren 2017
    • Mikael : När du skriver "flyttar Troligtvis" - låter det som att det inte är helt säkert. :) därför råder jag dig att även söka till gymnasiet nära där du bor nu, om att i fall ni inte flyttar, att Du har i så fall gymnasieplats i din nuvarande kommun också, så att du inte blir utan gymnasieplats.
    • Carina : Hej Niki! Jag förstår att det måste vara förvirrande och svårt för dig att leta dig fram i gymnasiedjungeln I Stockholm. Umeå har ju bara några få gymnasieskolor och det är ett betydligt enklare val.
    • Carina : Jag har själv gått på Östra gymnasiet i Umeå och är även född där. Nu jobbar jag på en superbra gymnasieskola i Stockholm, Bromma. Jag hjälper dig gärna med dina funderingar och val, och du kan kontakta mig via vår skolas hemsida: www.blackebergsgymnasium.stockholm.se Eftersom Stockholm är ganska stort så måste vi även titta på hur skolorna ligger så att du inte får för lång resväg. Men som sagt, hör av dig via mejl så svarar jag dig direkt. Mvh Carina Palmlöf SYV på Blackebergs gymnasium
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Niki!

    I Stockholm finns Naturvetenskapsprogrammet på många skolor. Du får kika på alla dem - här>>

    Jag förstår att du inte kan gå på öppna hus i Stockholm när du bor i Umeå.

    Undrar om du kan åka till Stockholm på lovet eller under några dagar någon annan vecka... och boka studiebesök på skolorna under de dagarna. Jag har svårt att tro att en gymnasieskola inte skulle ta emot på ett Studiebesök om du förklarar att du kommer från Umeå, inte kan åka fram-tillbaka för att gå på öppet hus när de har öppet hus på skolan för elever som bor nära skolan och kan komma när som... :)

    Du skriver inte vilken inriktning på Naturvetenskapsprogrammet du är intressera av - Naturvetenskap eller Natur och samhälle. Inriktning Naturvet. och samhälle finns i Stockholm på de här 15 gymnasieskolor>> och inriktning Naturvetenskap finns på de här ca 40 gymnasieskolor>>

    Jag tycker att även andra saker är viktiga som t.ex restid till Skolan /och även hur bekvämt det är att resa - så att man inte har flera byten på vägen/. man tror inte det är så viktigt, men det är det. vår erfarenhet visar på att elever tröttnar på att pendla inom 2-3 månader, och även om de trivs med skolan, vill de byta närmare där de bor. Idealiskt är det om man kan gå eller cykla till skolan - då får man motion och inte är beroene av trafiken /att bussen är försenad och man kommer för sent till skolan/. Vet du vilken adress i Stockholm ni ska ha? Exakt när flyttar du till Stockholm?

    Jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka återkomma till dig inom kort!

    ANNA

    • : Tack så hemskt mycket för svaret Anna! Vi har inte köpt någon bostad än då vi fortfarande letar så jag kan tyvärr inte erbjuda någon exakt adress. Vi vill dock bo ganska centralt och kan välja område lite utifrån var jag vill gå på gymnasiet men håller med om att man inte vill att det ska ta typ 2 timmar att ta sig till skolan och 4 byten av tex tåg eller buss, så det är absolut en bidragande faktor.
    • Mikael : Att du inte har exakt datum för flytt och inte någon adress i StockhoIm är lite av ett problem. :( Men man får göra så gott det går utifrån den info man har, eller hur? :) Att du söker till en viss skola och program /dvs till en viss utbildning/ betyder tyvärr inte att du garanterat får plats där. Även om du skulle haft alla de högsta betygen i alla grundskolekurser, kan det uppstå en situation /teoretiskt sett/ att det är fIer sökande med de högsta betygen än utbildningsplatser ... Antagningsbesked i det slutgiltiga antagningen blir klar 30 juni 2017. Om du ställs i Reserv, kanske du inte får veta - fram till så sent som mitten av september. Det är givetvis "i värsta fall".
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Gymnasieskolan Metapontum är en mycket liten, trygg och ombonad gymnasieskola som ligger i en vacker park. Elever och lärare lär känna varandra väl. Fokus ligger på studier, lärarledda lektioner och lugn och ro. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/gymnasieskolan-metapontum erbjuder ett nationellt program, nämligen naturvetenskapsprogrammet. Besök gärna skolans hemsida metapontum.se eller IRL på Stora Mans väg 11C, 125 59 Älvsjö.

    Neutral information om intagningspoäng på olika gymnasieskolor i Stockhom>>, och möjlighet att jämföra gymnasieskolor>> vad gäller bland annat bemanning går att hitta på Sthm läns gymnasieantagningens hemsida>> och på Stockholms stads hemsida>>.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    På gymnasiet får man ta mycket eget ansvar och vill man plugga, så finns det alltid möjlighet till det.

    Men jag förstår också att det kan vara rätt så trist att ha många omotiverade klasskamrater. Dock väljer man inte NA på gymnasiet om man inte vill plugga... På så sätt kan man nog chansa och ta (söka i första hand) den närmsta skola till bostadsadressen, spara tid på att pendla.

    Men, å andra sidan, kan man också vara villig att lägga tid på att pendla om man pendlar till en skola som erbjuder ngt speciellt, som t.ex ett ovanligt språk /kinesiska, japanska eller ryska/ att läsa som moderna språk eller en skol där man inom individuell val kan välja dans eller musik på NA.

    Det är inte lätt att välja när så många olika alternativ finns!