Emma
    Hejsan!
    Jag bor just nu i London, och jag hade velat komma in på business management utbildningen. Just nu har jag inte de betyg som behövs. Jag undrar om ni vet något sätt som jag skulle kunna komma in nästa år?
    Jag hade velat plugga på distans nu i ett år för att kunna bli accepterad, alternativt plugga kurser här i London.
    Jag vet inte vad business management är på svenska och vilka utbildningar som finns i Sverige isåfall om jag skulle vilja plugga där istället?
    • Ludmila : Tips! Ta reda på vad den skola dit du vill komma kräver. Vad är det som fattas? Är du skriven/folkbokförd i någon kommun i Sverige idag?
    • : De kräver aaa+ betyg.. vilket jag inte har. Jag är utskriven ur Sverige nu, betyder det att jag inte får pluggs från Sverige?
    • Anna :

      Gymnasiala kurser läser man på komvux i den kommunen i Sverige i vilken man är folkbokförd (detta för att andra komvux får ej ersättning för att ge dig undervisning och de har inte råd att betala lärare om de inte själva får pengar).
      Men om du redan har Godkända betyg kommer komvux ändå inte bereda plats för att läsa kurser, även om man är folkbokförd i kommunen (därför att komvux måste prioritera Kortutbildade, utan grundskolekompetens).
      Då är det Prövningar (du förbereder dig på egen hand, självstudier) och försöker hitta var du kan anmäla dig till Prövningar. I Sverige accepteras betyg från Prövningar på exakt samma sätt som betyg man får i slutet av en kurs, men hur de gör utomlands - är svårt att säga. Du kan fråga på den skolan dit du vill komma in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vet du Vilka betyg som du inte har och behöver få?
    På komvux kan möjlighet finnas att läsa gymnasiala kurser på distans; beror lite på vilken kommun det är. På komvux /gymnasial nivå/ läser man på eller "mot" den kommunen där man är folkbokförd. Ta kontakt med Komvux i den kommunen där du i Sverige är folkbokförd, är mitt råd. Komvux kommer att fråga Vilka kurser du vill läsa. Komvux eller vi här på Fråga SYV vet ju inte vad just din skola  i London kräver att du ska ha för förkunskaper och betyg eller andra meriter - det får du ta reda på själv.

    ****
    Vad du kan läsa i London för att kunna bli behörig till den utbildn. som du vill i London komma in på - kan vi inte heller svara på. tyvärr...

    Andra studier i Sverige som kan finnas på distans och som kan bli av intresse för dig finns inom folkhögskola, www.folkhogskola.nu och högskola/universitet www.studera.nu (men ansökan gör man på www.antagning.se - ansökn.period 15 mars - 15 april 2019 till start hösten 2019).

    Inom Yrkeshögskola - www.yhguiden.se - kan också distansstudier finnas, men då ingår det nästan alltid ett antal Obligatoriska träffar (fysiska träffar på skolan). Exempel på en distans yh-utbildning: hyper-island1/business-developer-hyper-karlskrona-distans

    Hej igen,
    vi fick idag svar från folkbildningsrådet. Var god läs nedan:

    Eftersom du inte är folkbokförd i Sverige är du inte berättigad att söka studiemedel. Den tänkta folkhögskolan kan också vägra att anta dig, eftersom folkhögskolan inte får full kostnadstäckning för en studerande som inte är folkbokförd i ett svenskt landsting/region. En studieplats vid en svensk folkhögskola betalas till 25 procent med mobilitetsersättning från regioner och landsting samt 75 procent via statsbidrag. Att neka en studerande plats pga inte full kostnadstäckning är inte att betrakta som diskriminering.