Robert
    Jag har är väldigt intresserad av IHM Business School som företags­säljare. Utbildningarna släpps inte varje år och hur ofta släpps de på ett ungefär? Är det svårt att komma in? Är linjen bred? Finns det någon liknade program på högskolan? Vad är skillnaden på en yrkeshögskola jämfört med en vanlig högskola? Vad är fördelarna och nackdelarna med en yrkeshögskola jämfört med en vanlig högskola?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Yrkeshögskola är en annan skolform än högskola. Yh är oftast kortare än högskoleutbildningar och mer praktiska och innehåller minst 25% praktik. Högskoleutbildningar är oftast längre och mer teoretiska och innehåller ingen eller lite praktik.

    yh uppvisar väldigt god resultat vad det gäller anställningsbarhet: ca 85-90% av yh-studerande får jobb direkt efter avslutad yh-utbildning och många börjar jobb på deltid redan under utbildningen.

    Det är Myndighet för yrkeshögskola som beviljar starter på yrkeshögskoleutbildningar med hänsyn till arbetsmarknadens behov. Du kan se vilka utbildningar som är beviljade på www.yhguiden.se

    mvh Mikael SYV