Samir
    hej min syster går i en engelsk skola men har lite beslutsångest över vilka gymnasium hon ska börja i. hon har bestämt att gå natur natur men vet inte vart. Vi bor i Solna stockholm. Några rekommendationer till henne? Hon har ca 320 i betyg.

    Min kusin däremot har också en fråga till er och det är också angående gymnasievalet. Han går också i IES Enskede och kommer börja gymnasiet nästa år. Några rekommendationer vart han kan börja med Natur Natur inrikting- Ca 245 i betyg. Han bor i Stockholm Farsta

    Med vänlig hälsning, Kusinen och syrran

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samir!

    Så snällt av dig att du tar hand om din syster och kusinen! Du är en snäll storebror och kusin! :)

    I Stockholm finns det, enligt våra uppgifter, 42 gymnasieskolor som till hösten 2016 kommer erbjuda Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och ni kan se alla de presentationernawww.gymnasieguiden.se och i Solna finns det 3 gymnasieskolor som erbjuder den utbildningen.

    Angånede hur många betygspoäng din syster och din kusin har - så är det ju inte helt klart ännu vad de får för betyg på vårterminen. Allmänt brukar eleverna höja sina betyg med 5 eller 10 betygspoäng från höstterminen i åk9 till vårterminen. En annan sak är att vi vet ju inte heller var antagningsgräns kommer att "hamna" i år.

    Jag råder er titta på alla de presentationerna av de olika gymnasieskolorna och gå på flera öppna hus och kanke också boka prova-på dag på ett par-tre olika skolor.

    Jag rekommenderar också att tänka på hur långt avstånd det är till skolan hemifrån. Det är jättebra att kunna till skolan, slippa vänta på bussen eller trängas i en tunnelbana. Om det finns någon skola inom gångavstånd, skulle jag titta i första hand på den skolan.

    Vi kan inte rekommendera någon speciell skola framför någon annan skola, för att vi i så fall skulle ta ansvar på att den som frågar blir helt nöjd med skolan under alla sina 3 år på gymnasiet, inklusiva mat i matsalen, alla lärare, betyg mm. och det kan vi inte ta ansvar för ... :)

    Kika på skolornas presentationer, läs på skolornas egna hemsidor och har ni några konkreta frågor, så finns vi här för att svara på dem.

    Lycka till och hälsa syrran och kusinen från oss! :)

    ANNA