Per-Ola
    Hej! Jag har 2 st F i 2 ikke kärnämnen. Jag läser dock just nu 2600 poäng. Kan jag ha F i 350 poäng så det blir 2250 poäng godkända, eller är det bara 250 poäng F även hur mycket poäng man läser?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Per-Ola!

    Det är viktigt hur ditt Examensbevis blir utformat, dvs exakt vilken kurs (eller vilka kurser - om det är flera) som kommer vara markerade med "U" (utökad kurs).

    Det är 100 poäng som i ditt exempel som måste vara markerade med U i examensbeviset (det kan vara en 100 poängskurs eller två stycken 50 poängskurser).Bland de "vanliga kurser" som inte är U-markerade, får du maximalt ha 250 poäng F och ändå uppfylla kraven för gymnasieexamen. Alla U-kurser får vara betygsatta med "F" (det gör ingenting).

    Så - om det är i ditt exempel så att du bland dina "vanliga kurser", som inte är F-markerade, har 250 F (och 2250 poäng godkända), uppfyller du kraven för gymnasieexamen>> och får Examensbevis.

    hälsningar

    Mikael SYV